Aldrig mer bulkpellets!

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Vaddå problem med bulk?

Inlägg av André »

Kan inte tänka mig att köpa annat. Pellets är ju inte arbetsfritt men varför inte bygga bort så mycket jobb som möjligt?

Finns det förresten inte någon spånavskiljare att ansluta efter skruven, innan fallslangen? Någon som vet?[/quote]

Jag har inte sett någon spånavskiljare..Ännu i allafall..
Borde väl inte va allt för svårt att göra en el??
Av typ galler/nät med lämpligt stora hål i... Göra en ränna av detta som pelletsarna rullar efter ner till brännaren från skruven å spånet far i genom i nå kärl av nå slag..
Sen så ä de bara att dom/pelletsleverantören får suga igen detta vid nästa leverans o dra av detta spån på räkningen... :roll:
Ska inte va nå spån i pelletsen... :x
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Kanske har jag en bra ide.
Såga bort en bit under skruvmatningsrör och montera fast med insektnät (grovt).
Så där kan smulor avskilja från pellets. Därefter smulor kan ha till och blanda med komposten eller något som kan använda med den.

eller hur?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
ABSO
Energiprofet!

Re: Vaddå problem med bulk?

Inlägg av ABSO »

JOD skrev:..byggde ett TÄTT förråd. Använde bla trädgårdsslang som O-ring mellan reglar och golv/väggar/tak, lim, tätmassa mm. Inte hinkvis. Luckan är en gammal köksskåpsdörr med tätningslister som skruvas fast utifrån(!)vid fyllning.

För skruvens genomgång offrades ett par jeans. Ett byxben på utsidan, ett på insidan. Slangklammer king size runt skruven och häftklammer för jeansen mot väggen.

...

Pelletsinloppet är med ränna, en gammal madrass på motstående vägg och en 1 m2 gummimatta vid rännslutet.
Trädgårdsslang, jeans och en gammal madrass... Vi vill se! :D

Har du möjlighet att ordna bilder på ditt förråd?
rolf27
Fröträd

Inlägg av rolf27 »

Ang. detta med spånavskiljare.

Jag fick tips att borra några hål ca 4 - 5 mm diam. undertill på skruven strax före utloppet och hänga en hink under för att samla upp spånet. Jag har själv inte prövat om och hur det fungerar. Men det låter vara ett enkelt sätt att lösa det på om det fungerar.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
JOD
Ungskog

Svar till Abso - Re: Vaddå problem med bulk?

Inlägg av JOD »

Jag har bilder på disken men de går ju inte att ladda upp på forumet! Har ingen hemsida just nu. Får återkomma med bilder efter sportlovet
//JOD

Pannrum fixat 2011 med:
Janfire NH, begagnad
Janfire pelletspanna, Ny
Pellistore PCS , begagnat
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Märklig att många som har lite klagoat på skruvmatning eller dyl. problem med smulor som sitter igenfast eller sådan situation.

Jag har kört slut på min behållare ( för att kolla och lite att flytta) då så här såg jag knappt få smulor finns kvar på botten där jag ser "skruvare". Alltså jag blev lite förvånade ( jag säger bara jaha vad det var bra) alltså att vikingbio kan ta allt med upp och bränna upp.

Har fyllt totalt 116 :e säckar hela tiden tills nu.
Jaha, undrar varför andra märke fick problem smulor. :roll:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
rolf27
Fröträd

Inlägg av rolf27 »

Jag har nu byggt mitt bulkförråd klart. Premiär inom kort.

Alla ni som får bulkleverans, hur stort tryck har bilen vid inblåsningen? Kan man se trycket på nån mätare eller så? Är ju lite orolig om det håller!!

Förrådet är 3 m långt, 1,6 m brett och 1,7 m högt med inblåsningen på längden. Bilen kan stanna precis utanför huset så slangen kan vara mycket kort.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

rolf27 skrev:Jag har nu byggt mitt bulkförråd klart. Premiär inom kort.

Alla ni som får bulkleverans, hur stort tryck har bilen vid inblåsningen? Kan man se trycket på nån mätare eller så? Är ju lite orolig om det håller!!

Förrådet är 3 m långt, 1,6 m brett och 1,7 m högt med inblåsningen på längden. Bilen kan stanna precis utanför huset så slangen kan vara mycket kort.
Jepp de sitter mätare på bilen o släpen så de ä bara till att kolla.. :shock:
Här körde han med 0,3 bars tryck (solett) men jag vet att foderbilarna som kör här uppe har 0,6-0,8 bars tryck när dom kör pellets 1,2 med foder..
Men de ä klart att ju kortare slang ju lägre tryck kan dom ha..Så för din del så ska dom kunna köra med riktigt lågt tryck..
Så de ä bara säga till dom att de ska inte tokblåsas här inte..Så där lite lagom :twisted:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
rolf27
Fröträd

Inlägg av rolf27 »

Tack för tipsen!

Beställt 3 ton från Bio-Norr idag. Nu är det bara att vänta.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

rolf27 skrev:Tack för tipsen!

Beställt 3 ton från Bio-Norr idag. Nu är det bara att vänta.
Lycka till!!
lp75
Entusiast!

Fungerar fint

Inlägg av lp75 »

Jag kör med bulk, dammar inte mycket...bara från min otätade lucka ser man att det trycker ut lite....ett drag med dammdrasan.

Lite mer spån blir det nog...fast har inte märkt av det(är oehört bekvämt...skulle inte byta även om det sparade 10% pellets).
Allt verkar då brännas upp, får inget spill.

Sista gången var jag dock inte hemma....och förrådet sprack i en skarv :shock: ...höll dock ihop...blev några pellets på golvet(skruvarna hade gått rakt av).

Blir förstärka när pelletsen är slut....har ändå byggt rätt rejält.

Gissar att dom haft bråttom och blåst på rätt rejält :evil:
Gustav
Entusiast!

Inlägg av Gustav »

Håller själv på att planera bulkförråd och man blir ju lite orolig när man läser era inlägg :roll:
Har man allt ansvar själv vid bulkfyllningen :?: Borde ju gå att få förrådet besiktat och godkänt av leverantören och då får dom själva stå för konsekvenserna av slarv vid fyllningen :twisted:
Sen undrar man ju om man inte har rätt att kräva återköp av bulkpellets som innehåller för mycke spån :?: Något ansvar borde man kunna kräva av leverantörerna...Tycker mig höra mer negativt än positivt angående bulk,så man blir lite osäker???
En som tröttnat på säckhanteringen :?
Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Gustav skrev:Håller själv på att planera bulkförråd och man blir ju lite orolig när man läser era inlägg :roll:
Har man allt ansvar själv vid bulkfyllningen :?: Borde ju gå att få förrådet besiktat och godkänt av leverantören och då får dom själva stå för konsekvenserna av slarv vid fyllningen :twisted:
Sen undrar man ju om man inte har rätt att kräva återköp av bulkpellets som innehåller för mycke spån :?: Något ansvar borde man kunna kräva av leverantörerna...Tycker mig höra mer negativt än positivt angående bulk,så man blir lite osäker???
En som tröttnat på säckhanteringen :?
Gustav
Många ggr är de för liten avluftning på förådet.. Jag vet föråd som folk byggt helt utan avluftning(de gick åt h-vete :lol: ) Har en kompis som kör bulkbil.. Han sa att de såg ut som f-n i huset efter förådet exploderat..
De skulle gå på 82000:- att städa huset.. :oops:
Avluftningen bör va minst 400 cm2.. Ordentlig avluftning gör även att de blir mindre damm som läcker ut om förådet inte ä helt tätt..
Om dom levererar pellets som ä för spånig så är de bara att dom kommer o suger igen de o leverera nytt.. Så ä de då med solett..
En granne fick sitt utbytt efter att dom levererat storsäck en regnig dag i höstas så att de blev blöt.. Detta för att dom inte medd i förväg att dom skulle leverera pelletsen så att han kunnat lägga ut en presening som dom hade att täcka säckarna med..
Gustav
Entusiast!

Inlägg av Gustav »

He he :lol: Jo de gäller väl att bygga förrådet rätt..
Skulle inte vilja komma hem efter jobbet till en sån förödelse :shock:
Gustav
Jan-fire i pelluxpanna
rolf27
Fröträd

Inlägg av rolf27 »

Premiär för bulkpellets idag. Allt fungerade mycket bra!!
Det blev en prydlig hög i förrådet och det fanns lite plats kvar närmast inblåsningen, troligen kan jag ta 3,5 ton nästa gång. Verkligen skönt att slippa bära småsäckar ner i källaren. Han körde med 0,4 bar tryck och det verkade vara lagom för att få pelletsen att landa längst in (3,3 m långt förråd.
Skriv svar