Hej alla skulle vilja ha lite hjälp om ved eldninig.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Nej det stämmer säkert men hur många kan mäta luftflödet och fuktighet?
Överkurs
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
slagis
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 04 okt, 2005 18:59
Kontakt:

Inlägg av slagis »

Andreas Hansson skrev:Nej det stämmer säkert men hur många kan mäta luftflödet och fuktighet?
Överkurs
Hej Andreas Hasson jag tittade på dina bilder på pannan.
Sitter inte termometern för rökgas temp FEL på din panna.
snyggt och ren annars :D
CTC typ252 år 1957 ,Biona med extra rör ,cykeldator pc,och pelconfig + draglucka
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Olle45 skrev:
Ved Profilen skrev:Vi kan ta slagis exempel på en gammal panna som det inte är något fel på i dag,men kanske i morgon (Vem Vet)..

Många på forumet jagar någon slags verkningsgrads hysteri på pannorna. Vad är det egentligen för fel på gamla pannor?? JO! Verkningsgraden... säger alla!!!! Vilken verkningsgrad talar man om????Den enda skillnaden för att få upp den totala verkningsgraden om man jämför en gammal panna med en ny är isoleringen runt pannan...
Man kan inte bygga pannorna på något annat sätt i dag om man jämför med hur man byggde pannorna förr.... JO VISST.Rökgasvägarna har provats,stående eller liggande Konvektions delar? Vatten volymer har testats,framför allt på vedeldning. Jag påstår bestämd som jag är.,att stående värme upptagande ytor i en modern panna är att förespråka på alla pannor när det gäller Bioenergi, Då kan man fråga sig varför dom gjorde pannorna så förr men inte nu?Nu är det liggande tuber i många moderna pannor. Jag tycker själv att det är en ren och skär
katastrof.Sot och aska lägger sig i botten på tuberna, istället för att välja stående tuber som nästan är självsotande med rätt inställningar.Eller vi vedeldning att rätt kunskap finns.

Verknings grad ja!
Verkningsgraden är ju oftast uppdelad på flera enheter.

1.Förbränningen Pellets (Rätt injusterad) Vedeldning(Rätt kunskap)
2.Tät panna.(Ej dåligt isolerad)
3.Dragförhållanden i skorstenen(Rätt dragbegränsare)
4.Rätt bänsle Pellets (Ej mycket spån) Ved (Skall vara torr)
5.Rätt panna till vald skorsten eller (Tvärt om)
6.Tilluft till pannrum.(Luft in ej stängd ventil)
7.Rent pannrum.(damm kan sätta igen fläktar mm.)

Ja Ja.Listan kan göras lång, men!!!!!!!!
Om slagis isolerar sin panna med 100mm polerytanskums isolering samt uppfyller punkterna ovan kommer verkningsgraden att bli nästan den samma som en ny panna, men det är fortfarand förbränningsverkningsgraden många skriver om på forumet.(OBS DET ÄR INTE ATT REKOMENDERA PÅ EN GAMMAL PANNA).Men dålig är den inte! Det är bara frågan om hållbarhet . Det vet ingen.Möjligen slagis...

Ett tipps på nya pannor.Desto flera sotluckor kan ge mera otätheter.Gamla pannor kan vara bättre!!
Verkningsgraden många talar om är oftast förbränningsverkningsgraden,jag försöker att beskriva helheten.
Verkningsgrad= Tät panna/Rätt förbränning/Rätt isolering på pannan/Rätt dragförhållanden/mm.Oavsett hur gamal pannan är.......
Handhavandet och kunskap gör att anläggningar blir bra,oavsett hur gammal pannan är.....
Någon som tycker något annat ?????
Ved Profilen......
Hej :D
Jag instämmer också i att gammal panna inte behöver ha låg verkningsgrad allt hänger samman med hur man eldar pannan
+ hur täta luckorna är så att bara rätt förbrännings luft till förbränningen
kommer in i pannan, hur bra förbränningen är ger pannans beläggningar + i muren svar på, att byta en panna bara för att jaga % i verkningsgrad
är som att kasta bort en del penngar det är ju inte gratis att byta en panna
precis, men att elda efter pannans konstruktion och optimera utnytjandet
av förbränningen i respektive panna kommer man långt med i bränslebesparing.
Angående drag i anläggningar så kan det vara stora variationer emellan olika anläggningar, allt hänger ihop hur anläggningen ser ut i sin helhet.
Men ett normal värde ligger mellan 1 - 1,5 Pa eller nära samma mått i mm
skillnaden emellan Pa och mm är mycket liten...
Rätt Dragbegränsare kan spara mycket energi ! med att hålla rätt drag!
MVH
Ruben :D
Du menar väl -15 Pascal = -0,15 millimeter vattenpelare?
Du kan väl inte elda ved med -1 till -1,5 Pa??
Pa och mm vp är samma sak 1mm Vp = 10 Pa
Jag glömde själv att skriva - tecknet framför det är ju ett undertryck :oops:

Ved Profilen.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

slagis skrev:
Andreas Hansson skrev:Nej det stämmer säkert men hur många kan mäta luftflödet och fuktighet?
Överkurs
Hej Andreas Hasson jag tittade på dina bilder på pannan.
Sitter inte termometern för rökgas temp FEL på din panna.
snyggt och ren annars :D
Jo det gör den.Jag gjorde dock hålet till termometern innan jag skaffade drag begränsaren.
Jag ska flytta på den när jag får ett ryck :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Ved Profilen skrev:
Olle45 skrev:
Ved Profilen skrev:Vi kan ta slagis exempel på en gammal panna som det inte är något fel på i dag,men kanske i morgon (Vem Vet)..

Många på forumet jagar någon slags verkningsgrads hysteri på pannorna. Vad är det egentligen för fel på gamla pannor?? JO! Verkningsgraden... säger alla!!!! Vilken verkningsgrad talar man om????Den enda skillnaden för att få upp den totala verkningsgraden om man jämför en gammal panna med en ny är isoleringen runt pannan...
Man kan inte bygga pannorna på något annat sätt i dag om man jämför med hur man byggde pannorna förr.... JO VISST.Rökgasvägarna har provats,stående eller liggande Konvektions delar? Vatten volymer har testats,framför allt på vedeldning. Jag påstår bestämd som jag är.,att stående värme upptagande ytor i en modern panna är att förespråka på alla pannor när det gäller Bioenergi, Då kan man fråga sig varför dom gjorde pannorna så förr men inte nu?Nu är det liggande tuber i många moderna pannor. Jag tycker själv att det är en ren och skär
katastrof.Sot och aska lägger sig i botten på tuberna, istället för att välja stående tuber som nästan är självsotande med rätt inställningar.Eller vi vedeldning att rätt kunskap finns.

Verknings grad ja!
Verkningsgraden är ju oftast uppdelad på flera enheter.

1.Förbränningen Pellets (Rätt injusterad) Vedeldning(Rätt kunskap)
2.Tät panna.(Ej dåligt isolerad)
3.Dragförhållanden i skorstenen(Rätt dragbegränsare)
4.Rätt bänsle Pellets (Ej mycket spån) Ved (Skall vara torr)
5.Rätt panna till vald skorsten eller (Tvärt om)
6.Tilluft till pannrum.(Luft in ej stängd ventil)
7.Rent pannrum.(damm kan sätta igen fläktar mm.)

Ja Ja.Listan kan göras lång, men!!!!!!!!
Om slagis isolerar sin panna med 100mm polerytanskums isolering samt uppfyller punkterna ovan kommer verkningsgraden att bli nästan den samma som en ny panna, men det är fortfarand förbränningsverkningsgraden många skriver om på forumet.(OBS DET ÄR INTE ATT REKOMENDERA PÅ EN GAMMAL PANNA).Men dålig är den inte! Det är bara frågan om hållbarhet . Det vet ingen.Möjligen slagis...

Ett tipps på nya pannor.Desto flera sotluckor kan ge mera otätheter.Gamla pannor kan vara bättre!!
Verkningsgraden många talar om är oftast förbränningsverkningsgraden,jag försöker att beskriva helheten.
Verkningsgrad= Tät panna/Rätt förbränning/Rätt isolering på pannan/Rätt dragförhållanden/mm.Oavsett hur gamal pannan är.......
Handhavandet och kunskap gör att anläggningar blir bra,oavsett hur gammal pannan är.....
Någon som tycker något annat ?????
Ved Profilen......
Hej :D
Jag instämmer också i att gammal panna inte behöver ha låg verkningsgrad allt hänger samman med hur man eldar pannan
+ hur täta luckorna är så att bara rätt förbrännings luft till förbränningen
kommer in i pannan, hur bra förbränningen är ger pannans beläggningar + i muren svar på, att byta en panna bara för att jaga % i verkningsgrad
är som att kasta bort en del penngar det är ju inte gratis att byta en panna
precis, men att elda efter pannans konstruktion och optimera utnytjandet
av förbränningen i respektive panna kommer man långt med i bränslebesparing.
Angående drag i anläggningar så kan det vara stora variationer emellan olika anläggningar, allt hänger ihop hur anläggningen ser ut i sin helhet.
Men ett normal värde ligger mellan 1 - 1,5 Pa eller nära samma mått i mm
skillnaden emellan Pa och mm är mycket liten...
Rätt Dragbegränsare kan spara mycket energi ! med att hålla rätt drag!
MVH
Ruben :D
Du menar väl -15 Pascal = -0,15 millimeter vattenpelare?
Du kan väl inte elda ved med -1 till -1,5 Pa??
Pa och mm vp är samma sak 1mm Vp = 10 Pa
Jag glömde själv att skriva - tecknet framför det är ju ett undertryck :oops:

Ved Profilen.
Hej
Tack för att du rättar mej
Här är iallafall rätt formel
Och undertryck med ( - teken ) om man nu skall vara formel.
Rätt formel skall vara ( 1mm är lika med 9,81Pa )

MVH
Ruben
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Shakespeare skrev:
Andreas Hansson skrev:Enklaste sättet är väl att kolla rökgastempraturen.Då ser man ju hur mycket energi man ger till kråkorna.
Om man inte kan mäta luftflödet och fuktigheten så säger väl inte temperaturen så mycket. Energiinnehållet i luft är beroende på luftfuktighet och om pannan inte är ordentligt trimmad så vet man inte heller hur stort luftöverskott man har. Ovan skrivs det även om tjuvluft och då blir ju rökgaserna "utspädda"= lägre temp.

Temperaturen duger isf bara som ett grovt mått, hög temp=stora förluster & låg temp=små. Eller för jämförande mätningar, tex hur mycket minskar temperaturen då jag sätter i en retarder.

Har jag fel?

mvh
Hej
Vist har du delvis rätt, temeraturen talar ju bara om hur varma rökgaserna är som lämnar pannan, inget om hur bra förbränningen är
inget om hur mycket fukt rökgaserna innehåller,

Sedan lite om blålågetekniken, vad är nu blålåge eldning,
lite info i ämnet,

Det finns säkert flera här som också märkt detta fenomen och inte vetat vad som händer i eldningsförloppet.

När temeraturen är runt ca 850°C lämnar gas som brinner likt gasol

I detta skede behövs mer skundärluft så ingen oförbränd gas går ut utan att brinna upp.Denna gas brinner långsammare och för med sig
att rökgastemperaturen sjunker och pannverkningsgraden stiger.
Varför är inte denna teknik mer utvecklad?
denna teknik har vi själva använt sedan 1973, isamband med spån och fliseldning en förugn som tillverkades 1000 tals , i nu läget är det pellets som gäller.

MVH
Ruben
Skriv svar