Ett stort steg framåt i tekniken är väl just detta med tändningen utav brännaren. Det för ju med sig mycket positivt i hela processen från start till stopp. Du får en snabb uppstart med en väldigt liten startdos som leder till väldigt bra förbränningsvärden. Detta leder då också till mindre utsläpp i miljön samt mindre aska och sot i pannan.Torsten skrev:Svammel eller inte? Här är det svar jag fick i Ulma tråden när jag frågade just om inställningsmöjligheterna.:Karla1 skrev:
Måste säga att du svamlar bra mycket om saker du inte verkar veta något om.
"Brännaren i dag har ingen egen termostat utan man får koppla den över en vanlig panntermostat eller dubbeltermostat så får man det som man vill. Jag själv hade en PLC låg över som jag fixade program och en PT100 givare till så jag kan själv justera hysteresen. Men jag vet att grabbarna på ULMA håller på att titta på detta, så det kommer kanske en lösning snart. Brännaren har ingen underhållsfyr utan tänder varje gång. Detta fungerar snabbt och effektivt så det är ej några problem. Bra om man vill köra mot acktankar, då underhållsfyren är en nackdel där. Jag själv vet ej någon som har provat varken torv eller bark i denna. Det blir en hel mängd aska av både torven och barkpelletsen men denna verkar hålla brännarröret rent så varför inte testa. Har tyvärr inte tillgång till något här uppe där jag bor."
Mig spelar det ingen roll alls. Det var i alla fall tydligen en mycket känslig fråga. Jag har dock svårt att se vad som är så epokgörande nytt med Ulma brännaren. Teknikutveckling bör väl helst gå framåt.
Som inlägget som jag gav dig tidigare så har dom nu fixat en egen termostat på brännaren. Det har väl inte varit något problem tidigare heller, då man måste använda sig av pannans termostat eller monterat en fristående.
Känsligt? Man ska inte komma med direkta påståenden om man inte vet vad man talar om. Självklart så går brännaren som alla andra att justera.