Val mellan två brännare

Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Torsten skrev:
Karla1 skrev:
Måste säga att du svamlar bra mycket om saker du inte verkar veta något om.
Svammel eller inte? Här är det svar jag fick i Ulma tråden när jag frågade just om inställningsmöjligheterna.:

"Brännaren i dag har ingen egen termostat utan man får koppla den över en vanlig panntermostat eller dubbeltermostat så får man det som man vill. Jag själv hade en PLC låg över som jag fixade program och en PT100 givare till så jag kan själv justera hysteresen. Men jag vet att grabbarna på ULMA håller på att titta på detta, så det kommer kanske en lösning snart. Brännaren har ingen underhållsfyr utan tänder varje gång. Detta fungerar snabbt och effektivt så det är ej några problem. Bra om man vill köra mot acktankar, då underhållsfyren är en nackdel där. Jag själv vet ej någon som har provat varken torv eller bark i denna. Det blir en hel mängd aska av både torven och barkpelletsen men denna verkar hålla brännarröret rent så varför inte testa. Har tyvärr inte tillgång till något här uppe där jag bor."

Mig spelar det ingen roll alls. Det var i alla fall tydligen en mycket känslig fråga. Jag har dock svårt att se vad som är så epokgörande nytt med Ulma brännaren. Teknikutveckling bör väl helst gå framåt.
Ett stort steg framåt i tekniken är väl just detta med tändningen utav brännaren. Det för ju med sig mycket positivt i hela processen från start till stopp. Du får en snabb uppstart med en väldigt liten startdos som leder till väldigt bra förbränningsvärden. Detta leder då också till mindre utsläpp i miljön samt mindre aska och sot i pannan.

Som inlägget som jag gav dig tidigare så har dom nu fixat en egen termostat på brännaren. Det har väl inte varit något problem tidigare heller, då man måste använda sig av pannans termostat eller monterat en fristående.

Känsligt? Man ska inte komma med direkta påståenden om man inte vet vad man talar om. Självklart så går brännaren som alla andra att justera.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

elvis skrev:
Rol-bi skrev:Ingen på detta forum har nogon direkt ekonomisk interesse av att förmedla positiva kommentarer om Ulma utan jag, vad jag vet. .
Jaså, inte ? Inga som har Ulma som uppdragsgivare eller säljer deras prylar eller nåt ?
Har du då sett i inläggen om ULMA om det finns en singnatur på någon som utser sig som försäljare eller har ULMA:s firmanamn undertecknat?
Detta har väl diskuterats tidigare, eller? Vad är problemet Elvis?

Har du aldrig här på forumet talat gott om något du tycker är bra?
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

elvis skrev:
Rol-bi skrev:Ingen på detta forum har nogon direkt ekonomisk interesse av att förmedla positiva kommentarer om Ulma utan jag, vad jag vet. .
Jaså, inte ? Inga som har Ulma som uppdragsgivare eller säljer deras prylar eller nåt ?
Jag kan skriva så här. Pelletsinfo är inte bara till för att hjälpa andra med problem med pelletseldning eller vedeldning/sol eller vad det nu kan tänkas vara.Arbetar man med dessa frågor dagligen kan man även informera medlemarna på detta forum om nya produkter som kommer ut på marknaden som jag vet är ledande på marknaden inom kort.
Exempelvis på detta är Ulmabrännaren samt den Norska vertikala pelletsskruven. Jag har ingen ekonomisk vinning på att skriva detta samt ingen försäljningsprovision men det har kanske den som läser denna information, jag vill bara att detta skall ut på pelletsinfot.

Många på detta forum tänker bara på Px-21/Janfire/Vikingbio/Ecotech/Eller många andra pelletsbrännare som finns på marknaden.
Jag tycker att man även skall ta till sig även dom nya produkterna som kommer ut på marknaden!! Inte bara vara negativ till all information.
Att det inte diskuteras så mycket om Ulmabrännaren eller den Norska vertikala skruven här på forumet beror på att inte många har dessa installerade för att det är för nya grejer.Dessutom vet nästan ingen hur dom fungerar.
Om alla förstår hur bra dessa prylar fungerar skulle nog pelletsmarknaden se helt annorlunda ut........

Tänk framåt!!

Ved Profilen..
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Karla1 skrev: Som inlägget som jag gav dig tidigare så har dom nu fixat en egen termostat på brännaren.
Torsten, jag såg din fråga om hysteres på Ulma's tråd i dag och det var en bra fråga du ställde. Ännu bättre är det ju att din fråga är blivit till en del av styrprogrammet på Ulmas brännare. (Karla1 hjälper dom och många andra utan betalning!!!).
Det är ju så här forumet skall funka, att dom som levererar utrustning kan se vilka behov kunderna har genom detta forum.
Det var sådan jag tog tag i transportskruvar för 5 år sen och startade min forskning och utveckling. Jag såg den gång på detta forum att det var några få personer som hade problem med flexmatning.

Jag hoppas Depper Dan hittar en rätt brännare! Jag vet vad jag inte skulde välja men jag säjer inte mer.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

ronald skrev:Tjena! Elvis
Ja jag har bara lyssnat på debatten om eurofiren om att den inte blåste rent före uppstart och så där = knallar poffar....det är säkert en bra brännare i övrigt..
Tidigare px 21 or har säkert varit osäkra kort från början... sjubedrövelser mm osv osv
Den gula brännaren blåser mig veterligen inte heller rent före uppstart och är således lika knallbenägen som Eurofire.
Tittade på en knasande länge och väl senast igår.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Undrar om Depper Dan får något vettigt svar på
på sin fråga :roll: :roll: Alltså någon som kört med någon av
dom brännarna han har funderingar över :?:

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Karla1 skrev: Har du då sett i inläggen om ULMA om det finns en singnatur på någon som utser sig som försäljare eller har ULMA:s firmanamn undertecknat?

Alldeles riktigt noterat, har inte sett någon som har utger sig sälja ULMA eller har deras firmanamn undertecknat.

Ändå finns det jävprovblem som du kanske förstår om man konsultar åt berörd part vilket flera här gör och INTE nämner det i sin signatur. Om man dessutom säljer nån brännare emellanåt är det ju bara grädde på moset....

Bara för att det diskuterats tidigare behöver det inte betyda att nya medlemmar som frågar om vissa brännare vet vad vissa individer på forumet jobbar med som bisyssla eller heltidssyssla.

Jag har många gånger talat gott om sådant jag tycker är bra.
Men det är inte mitt levebröd för fem öre och jag får inte ens en t-shirt av någon.

Hoppas du förstår situationen och att flera reagerar och upplyser den relativt nya medlemmen om situationen och vikten av att väga inlägg pga eventuella sakintressen.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

elvis skrev:
Karla1 skrev: Har du då sett i inläggen om ULMA om det finns en singnatur på någon som utser sig som försäljare eller har ULMA:s firmanamn undertecknat?

Alldeles riktigt noterat, har inte sett någon som har utger sig sälja ULMA eller har deras firmanamn undertecknat.

Ändå finns det jävprovblem som du kanske förstår om man konsultar åt berörd part vilket flera här gör och INTE nämner det i sin signatur. Om man dessutom säljer nån brännare emellanåt är det ju bara grädde på moset....

Bara för att det diskuterats tidigare behöver det inte betyda att nya medlemmar som frågar om vissa brännare vet vad vissa individer på forumet jobbar med som bisyssla eller heltidssyssla.

Jag har många gånger talat gott om sådant jag tycker är bra.
Men det är inte mitt levebröd för fem öre och jag får inte ens en t-shirt av någon.

Hoppas du förstår situationen och att flera reagerar och upplyser den relativt nya medlemmen om situationen och vikten av att väga inlägg pga eventuella sakintressen.

Mvh
Om man då är en opartisk rådgivare för att få villaägare att välja rätt produkter så att pelletsmarknaden kommer att utvecklas samt överleva.Man vill även förhindra fel installationer med brandskador som följd med rätt rådgivning.
Vilken ställning tar du till detta då???????

Ved Profilen..
Senast redigerad av Ved Profilen den fre 07 sep, 2007 22:27, redigerad totalt 1 gånger.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Opartisk är man inte så länge man fått en T-shirt, rabatterad brännare eller ett betalt uppdrag av någon att testa något.

Kommunal energirådgivare skulle man kunna kalla opartisk. Har sin lön från annat håll.

Mvh
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Jag är en helt vanlig kund hos ULMA och betalar för grejerna som vilken kund som helst. Så kom inte och påstå att jag är Jäv, då jag ej gör några jobb åt denna firma. Dom anlitar inte konsulter, dom sköter jobbet själva.

Men till det riktiga ämnet som denna tråd är riktad emot.

Brännare på marknaden idag så som PX21, Eurofire, Ulma, Janfire, Iwabo fungerar lika bra allihopa om man placerar dom i rätt panna samt justerar och sköter om anläggningen. Som vissa påstår att det bara smäller i vissa brännare så som PX21 och eurofire, så har det oftast en orsak som inte har med kvaliteten på brännaren att göra, utan en dålig injustering, fel val av panna, eller dåligt sotat brukar oftast vara felet.

Jag har även sett brännare som Janfire som det har blivit smällar av i pannan, då justeringen har varit helt fel.

Jag tycker att du skall kontakta någon med kunskap som kommer och kollar just hemma hos dig vilken brännare som skulle passa i din panna.

Vad har du för panna?
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Ja, då kan vi väl stänga forumet då, för dom flesta här pratar väl om efarenhet av sina egna saker som man är nöjd med.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Karla1 skrev: Ja, då kan vi väl stänga forumet då, för dom flesta här pratar väl om efarenhet av sina egna saker som man är nöjd med.
Stänga forumet pga folk pratar om saker man är nöjd med ???

Är det inte lättare att folk med uppdrag skriver i sin signatur att de inte är "vanliga" medlemmar utan har uppdrag/ är återförsäljare....

Då blir det lättare för frågande att väga inlägg och förstå vissas entusiasm för vissa prylar.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Bra Karla1 då behöver du inte vara förbannad längre. Med din hjälp har Ulma fått de elementära funktioner som en kund väntar sig av en brännare. Snacket om svammel returnerar jag helt till dem som i våras körde varmt försäljarsnack utan att ens andas om att brännaren saknade för kunden viktiga funktioner. Koppla en brännare till panntermostaten till exempel. Det inte säljarna berättar bör väl helst andra tala om för presumtiva kunder.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

elvis skrev: Är det inte lättare att folk med uppdrag skriver i sin signatur att de inte är "vanliga" medlemmar utan har uppdrag/ är återförsäljare....
Om man har en jobb i en kommun som tex energirådgivare kan man inte här går ut med namn och upplysningar på vem man är på detta forum?!!!!.

Depper Dan, om du vill, skicka en PM till mej, så skall jag ta kontakt med Martin och Ulf på Ulma och se om vi kan få till en OK pris på Ulma/Matene lösning till dej.
Hälsningar från Norge.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Torsten skrev:Bra Karla1 då behöver du inte vara förbannad längre. Med din hjälp har Ulma fått de elementära funktioner som en kund väntar sig av en brännare. Snacket om svammel returnerar jag helt till dem som i våras körde varmt försäljarsnack utan att ens andas om att brännaren saknade för kunden viktiga funktioner. Koppla en brännare till panntermostaten till exempel. Det inte säljarna berättar bör väl helst andra tala om för presumtiva kunder.
Det har aldrig saknas några funktioner, det har bara förbättras som man vanligt vis gör om man utvecklar sin produkt till något bättre. Det är så inom alla brancher oavsett om man säljer en motorcykel eller pelletsbrännare. Har du över huvudtaget sett brännaren i verkligheten?
Förbannad är klart jag blir när någon kommer med påståenden som ej är sanna. Hur kan du uttala dig om något som du inte vet?

Försäljarsnack vet jag ej om man kan kalla detta som du menar.
Du ställde en fråga och jag svarade.
Om du ej var nöjd med svaret varför förde du inte det vidare med fler frågor istället för att komma med eftersnack?
Skriv svar