Göra val pellets kontra fjärrvärme eller annat
Jag klippte in hennes svar från sundsvall energi där jag frågade om det tillkomm någon avgift och det löd : Nej, det är endast ett energipris som i år är 68 öre/kWh inklusive moms.micke_932 skrev:Menar du på fullt allvar att du inte har någon fast avgift ? i så fall är det nog rätt unikt, alla fjärrvärmeleverantörer jag sett har en fast avgift som betalas varje år, oftast 2000-4000 spänn.Nej, det är endast ett energipris som i år är 68 öre/kWh inklusive moms.
Parca norah 3000 kombi 1977, viking bio VB, veckoförråd contura 550 braskamin.
Hej,
här i Karlstad betalar jag en fast avgift på 675 kr/år. Sedan tillkommer det lite(tyvärr). En effektavgift på 645 kr/kw år och sedan en energiavgift på 415 kr/mwh. Detta gissar jag blir ca 20 000 kr/år för mig.
Min pelletskostnad 2006 var 15 000 kr, men pelletsen har ju gått upp en del sedan dess. Jag förbrukade 6900 kg, det skulle väl kosta 6.9*3000=20 700 kr. Så, priserna verkar inte skilja sig så mycket åt. Men, jag vet ju ännu inte vad summan för fjärrvärmen blir.
Ha det så trevligt i pannrummen, jag saknar mitt lite.
PS.
Hittade ett räkneexempel på kd energis hemsida. Det gäller inte mitt hus men en fingervisning för en "normalvilla".
Räkneexempel för villa
Här visas exempel på beräkning av årskostnaden för en villa med effektbehovet 10 kW och årsförbrukningen 22 MWh:
675 kr/år + 10 kW x 645 kr/kW,år + 22 MWh x 415 kr/MWh = 16 255 kr/år
här i Karlstad betalar jag en fast avgift på 675 kr/år. Sedan tillkommer det lite(tyvärr). En effektavgift på 645 kr/kw år och sedan en energiavgift på 415 kr/mwh. Detta gissar jag blir ca 20 000 kr/år för mig.
Min pelletskostnad 2006 var 15 000 kr, men pelletsen har ju gått upp en del sedan dess. Jag förbrukade 6900 kg, det skulle väl kosta 6.9*3000=20 700 kr. Så, priserna verkar inte skilja sig så mycket åt. Men, jag vet ju ännu inte vad summan för fjärrvärmen blir.
Ha det så trevligt i pannrummen, jag saknar mitt lite.
PS.
Hittade ett räkneexempel på kd energis hemsida. Det gäller inte mitt hus men en fingervisning för en "normalvilla".
Räkneexempel för villa
Här visas exempel på beräkning av årskostnaden för en villa med effektbehovet 10 kW och årsförbrukningen 22 MWh:
675 kr/år + 10 kW x 645 kr/kW,år + 22 MWh x 415 kr/MWh = 16 255 kr/år
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
Hej JohanKD!
Ja, det är lite så och si med pris. Vänta och få se om ett år så vet du mer exakt.
Tror inte att du inte behöver bli bekymmer, du slipper tänker på pellets att peta med skrapverktyg och bära småsäcker eller bulk tar stor plats. Nu har du en extra rum att pysslar med nån och får garantera varm huset.
Om man saknar elda, så skaffa lite kamin och sitter mys framför soffa
Ja, det är lite så och si med pris. Vänta och få se om ett år så vet du mer exakt.
Tror inte att du inte behöver bli bekymmer, du slipper tänker på pellets att peta med skrapverktyg och bära småsäcker eller bulk tar stor plats. Nu har du en extra rum att pysslar med nån och får garantera varm huset.
Om man saknar elda, så skaffa lite kamin och sitter mys framför soffa

CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Var på öppethus i broby fjärrvärmeverket, Eon ägare.
Den panna kör endast flis/brikett. Finns seperat panna kör med oljeeldning i nödfall.
Idag kostar fjärrvärme:
Anslutningavgift en gång 25-30 000 kr.
Panna heter Cetetherm, (vvp) färdig installation ca 30-40 000 kr
Abbonemang avgift ca 3500kr /år
Förbrukning 55 öre/kWh.
Allt detta är inkl moms enligt Eon jag fick uppgift.
Den panna kör endast flis/brikett. Finns seperat panna kör med oljeeldning i nödfall.
Idag kostar fjärrvärme:
Anslutningavgift en gång 25-30 000 kr.
Panna heter Cetetherm, (vvp) färdig installation ca 30-40 000 kr
Abbonemang avgift ca 3500kr /år
Förbrukning 55 öre/kWh.
Allt detta är inkl moms enligt Eon jag fick uppgift.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Re: Göra val pellets kontra fjärrvärme eller annat
Tjena!Tar upp en "gamling"tråd Nu är priset install 39500 pluss höjning snart 2 öre =70 öre kwhsoda skrev:Jag har eldat pellets i ca 1 år nu, det har frånsett starten fungerat bra. Jag har en parca 3000 kombipanna som suttit i sedan 1979. Jag satte in viking bio VB förra sommaren och efter fläktbyte och kretskortbyte fungerat jätte bra. Jag tycker heller inte att det är särskilt jobbit utan snarare lite roligt att hålla på (första åren antar jag).
De förgående husägarna har gjort av med ca 30-45 000kw per år i uppvärming och vv och jag landade på ca 18 000kr i pellets-el och lite ved som jag eldar i separat kamin( bott i huset 1 år). Kaminen står mitt i huset på nedrevåningen och värmer och fördelar ut värmen jätte bra. Eldade 2 kubik i fjol och har nu gjort iordning ca 6 kubik till vintern.
Jag bor i sundsvall område och de planerar att gräva fjärrvärme 2010 och första tanken var att jag skulle ta det erbjudande, kostar i dagsläget ca 35000kr i installation och just nu ligger kw på 68 öre.
Nu har som sagt första året fungerat bra och jag har låst priset på pellets 1 år till men hur skulle ni göra ?
1. Köra i befintlig panna till 2010 och ta fjärrvärme, kan då elda på lite ved i kaminen och i så fall hålla ned uppvärmingen lite.
2. Köra så länge pannan håller och sedan köpa en bättre pelletspanna.
Har byggt altan nu i sommar, började i maj och de hann höja priset 4 ggr på virket innan jag blev klar förra veckan, då börjar man ju undra vad som kommer hända med pelletspriset.
Fast i områden där det redan finns draget F-värme en sk "förtätning"kostar det 43500 kr... installation
Sen som sagt ställs pannan bortkopplad bredvid eller bortlyfts ut
ingen kamin eller l/l vp får finnas redan(dom räknar in det i kalkylen att det inte bär sig för dom då) Fast ingen fast avgift i alla fall
Skynda fynda???

Mvh ronald
Senast redigerad av ronald den tor 11 okt, 2007 11:33, redigerad totalt 2 gång.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Pannrumshärskare!
Om man anslutna sig med fjärrvärme så kommer man aldrig får konkurrent med andra bolaget. Man blir fast för alltid. Så den bolaget kan göra sitt fritt med pris. Därför det finns bara en ledning!
Och fråga om man kan uppsägning abbonemang om det blir för dyrt uppvärmning och skaffa annan uppvärmning själva till ex. L/L eller L/V värmepump eller annan?
Och fråga om man kan uppsägning abbonemang om det blir för dyrt uppvärmning och skaffa annan uppvärmning själva till ex. L/L eller L/V värmepump eller annan?
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.