Maximal effekt på solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Wodda skrev: Så i ditt fall Andre´bör du ligga på 9,6-12kwh/dag/30rör från sfinx
Mmmm o det är ungeför det som kompisen får ut från 60 rör men det kommer nya heatpips (60 st) så då får vi se vad som händer, Det va väldigt ojämn temp på dom 4 rör som plockades lös o mättes i solen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Det var intressant.......vad fick ni för värden?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag han inte prata med han riktigt men det skiljde då 10° mellan 2 st rör då dom stått i solen i 45 minuter, Jag vet inte om det va mellan bästa o sämsta röret.. Han nämde bara de o att ett rör gick montera utan att använda handskar eftersom det inte alls va direkt varmt i toppen mot ena röret som va hett som f-n, Luktade bränt typ o va ruskigt varmt då alla rör hade ju ståt i solen innan dessa monterades..

Tror det va på byggahus som jag såg nån som nämde att man bör kolla upp rören så dom verkligen funkar o som sfinx sa så ska röret inte gå hålla i efter 1 min men det sämsta blev ju inte så hett efter 45 min ens..

Så det blir ju intressant att se hur det blir med nya heatpipe av senste modell som ska kollas ordentligt innan montering..

Det va då tydligen inga problem att få lös rören efter ca 1 års drift samt att han sa att det va pasta över allt på prinskorven som kompisen kallade toppen.. :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

André skrev: Tror det va på byggahus som jag såg nån som nämde att man bör kolla upp rören så dom verkligen funkar o som sfinx sa så ska röret inte gå hålla i efter 1 min men det sämsta blev ju inte så hett efter 45 min ens..
En minut :shock:
Säkert???
Mina tog en halvtimme i halvstark vårsol.
Ska testa sommarsol vid tillfälle.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Får mina rör imorgon, ska göra lite tester så snart jag kan packa upp dom. Det är dock varken intelli eller sfinx rör.

Känner mig som en femåring dan innan Julafton :P , har bara väntat i typ 18 månader. Första leveransen brann upp :oops: .
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Perpetum
Stor entusiast!

Inlägg av Perpetum »

André skrev:Jag han inte prata med han riktigt men det skiljde då 10° mellan 2 st rör då dom stått i solen i 45 minuter, Jag vet inte om det va mellan bästa o sämsta röret.. Han nämde bara de o att ett rör gick montera utan att använda handskar eftersom det inte alls va direkt varmt i toppen mot ena röret som va hett som f-n, Luktade bränt typ o va ruskigt varmt då alla rör hade ju ståt i solen innan dessa monterades..

Tror det va på byggahus som jag såg nån som nämde att man bör kolla upp rören så dom verkligen funkar o som sfinx sa så ska röret inte gå hålla i efter 1 min men det sämsta blev ju inte så hett efter 45 min ens..

Så det blir ju intressant att se hur det blir med nya heatpipe av senste modell som ska kollas ordentligt innan montering..

Det va då tydligen inga problem att få lös rören efter ca 1 års drift samt att han sa att det va pasta över allt på prinskorven som kompisen kallade toppen.. :lol:
Låter som att vakuumet släppt, inge bra alls. Ett rör utan vakuum kan t o m fungera så dåligt att det i själva verket kyler. Rör med fullgott vakuum ska bli heta som f*n heatpipen men glastuben ska inte bli het.

-Dålig kvalitet ? Kontakta den som sålde rören.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Perpetum skrev:
Låter som att vakuumet släppt, inge bra alls. Ett rör utan vakuum kan t o m fungera så dåligt att det i själva verket kyler. Rör med fullgott vakuum ska bli heta som f*n heatpipen men glastuben ska inte bli het.

-Dålig kvalitet ? Kontakta den som sålde rören.

MVH/Perpetum
Nja det verkar va själva heatpipen som inte funkar, Vakuumet är ju mellan rören/glaset väl.. :?
För det jag nämt som inte blir varmt el snabbt varmt på rören är heatpipen för röret är kalla på alla rör..

Sfinx är kontaktad flera ggr men han har stått frågande till igår (söndag) då sa han bara att han skulle skicka en ny uppsättning heatpips (60 st) av den nyaste X sorten kostnadsfritt för så här skulle det inte vara sa han, Det va inget snack då han hörde att inte heatpipen blev varm..

Mycket bra bemötande så all kredit till Sfinx för viljan att se till att ha nöjda kunder, Kompisen va verkligen imponerad av bemötadet... :D
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

När vi satte i mina rör fick vi passa fingrarna, trots att det inte var något imponerande solsken. Det gällde att försöka förvara dem i kartonger och liknande på taket så länge som möjligt, annars började det lukta stekt fläsk så fort man skulle fixa dit pastan. Då var detta ändå i slutet av september.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

apersson850 skrev:När vi satte i mina rör fick vi passa fingrarna, trots att det inte var något imponerande solsken. Det gällde att försöka förvara dem i kartonger och liknande på taket så länge som möjligt, annars började det lukta stekt fläsk så fort man skulle fixa dit pastan. Då var detta ändå i slutet av september.
Just så va det med det bästa röret..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

André konstig fråga kanske men har killen pannrummet i en gammal byggbod?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:André konstig fråga kanske men har killen pannrummet i en gammal byggbod?
Jepp
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

André skrev: Sfinx är kontaktad flera ggr men han har stått frågande till igår (söndag) då sa han bara att han skulle skicka en ny uppsättning heatpips (60 st) av den nyaste X sorten kostnadsfritt för så här skulle det inte vara sa han, Det va inget snack då han hörde att inte heatpipen blev varm..
Hur funkar de nya rören då?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Shakespeare skrev:
Hur funkar de nya rören då?

mvh
Tydligen va hela lasten paj annars hade dom kommit kring midsommar, Vet inte om han fått dom nu men det kanske han fått eftersom vi har mulet o regn.. :lol:
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

André skrev: Tydligen va hela lasten paj annars hade dom kommit kring midsommar, Vet inte om han fått dom nu men det kanske han fått eftersom vi har mulet o regn.. :lol:
:(

Har hört att han har stora problem med transporterna. Fattar det inte! Står det glas på lådorna så får man ju ta det försiktigt. Antar att det är lastbilstransportörerna som får betala det förstörda (eller deras försäkringar) men deras kunder och deras kunders kunder blir ändå lidande.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Liten uppdatering i ämnet.
Första pallen lyckade transportbolaget välta. Givetvis när den var nästan framme. :(
Då skickade vi direkt en ny men i hastigheten och i affekt över transportbolaget tyvärr bara 30 rör. Ny sändning skickades därför med personlig leverans.
I lördags fick andrés kompis rören installerade och anläggningen intrimmad. Och givetvis har det regnat sedan dess. :?

Transportproblemen har blivit färre men är fortfarande ett stort problem.
Skriv svar