HJÄLP! Hög förbrukning..?

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Såg att din panna inte har så stor vattenvolym (100 l) o det är bra även om det inte gjort nått om den varit mindre..

Pelletsbrännarens termostat SKA sitta på acktanken så att den bara går då tanken behöver laddas, Så du bör införskaffa så du kör som Abbe beskriver..

Sen bör du införskaffa en rökgastermostat som Karla 1 skriver så att inte laddomaten går hela tiden, Laddomat 21 har ju självcirkulations funktion som gör att värmen från pannan går över till tanken om det är kopplat så att du har självcirkulation när pumpen stoppas..

Om det är möjligt så skulle du haft högre Co2 halt..

Vad har du för rökgastemp??
Vilken effekt kör du brännaren på??
Du bör köra brännaren på max effekt (20 kW) till din panna..
Är alla rör isolerade??

Om du kör bara för vv så ska det inte förbrukas 16 kg/dygn utan snarare runt 3,5-5 kg/dygn, Men det är bara att testa dej fram.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Jag vet att backventilen i laddomat paketet fastnar i stängt läge efter en tids andvändning, laddpumpen trycker ned den sedan fastnar den (Tyvärr)
Därför är min erfarenhet lite dålig vad gällande självcirkulation genom laddomaten.Jag har testat detta själv genom att jag har flödesmätare.
Den flödesmätare som sitter placerad på returen in till pannan gör så att jag kan se flödet genon laddomaten kan även se exakt vad pannan ligger på i Kw.Flödesmätare nr2 sitter i botten på returen från acktankarna före laddomaten här ser jag laddningsflödet samt exakt hur många Kwh jag trycker i acktankarna vid varje eldning.

Jag har testat detta med självcirkulation om laddpumpen ej går då har jag ett självcirkulationsflöde genom tankarna på 0 Liter/timme ändå har jag 35 mm rör på laddningskretsen, men stänger jag Bypass kranen ovan laddomaten så att allt flöde går direkt till acktoppen samt att returflöde går direkt till pannans retur då ligger flödet genom tankarna på ca 10 Liter/timme.Detta flöde är för lite för att det skall fungera bra! men visst det går att ladda tankarna till viss del innan pannan kokar.

Därför är min erfarenhet lite vag när det gäller självcirkulation genom laddomaten.
Spekulation eller verklighet???

Ved Profilen.
Combimax
Ungskog

Inlägg av Combimax »

André skrev: Vad har du för rökgastemp??
Vilken effekt kör du brännaren på??
Du bör köra brännaren på max effekt (20 kW) till din panna..
Är alla rör isolerade??

Om du kör bara för vv så ska det inte förbrukas 16 kg/dygn utan snarare runt 3,5-5 kg/dygn, Men det är bara att testa dej fram.. :wink:
Rökgas: 190c nysotad
Full effekt
Numera är ALLA rör isolerade, det var de inte tidigare.... :roll:

Nu har jag kommit ner i en rimlig förbrukning, termostat på tanken + rökgastermostat. :)

Tack för alla tips & råd!! :D
Skriv svar