Tomgångsförbrukning 15 kwh per dygn

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

joeri91942 skrev:Ingen som kör med pellets mot ack-tankar på sommaren? Borde ju vara mer effektivt att låta pannan elda pellets på "termostat" säg kanske en gång varannan dag och då ladda upp tankarna är att låta pannan gå hela tiden?

Försutsätter ju att man på nåt sätt kan skapa varmvatten direkt från acktank istf från pannan.

/Jörgen
Jag har kört pellets mot acktank i 2,5 år nu. Året runt..
Då det bara eldas för vv går brännaren 1 tim 55 min inkl startfas (15 min) var 36-40:e timme, Det gör 3-3,5 kg pellets/dygn el ca 5,7 kg/gång..
En förutsättning är att brännaren har eltändning o att pannan bör ha liten vattenvolym, Ev om pannan har större vattenvolm o har beredare/slinga att köra denna som förvärmning innan tankens slingor..
En blandningsventil efter pannan o en efter tanken gör att det inte tas vv från tanken förän pannan är kall, Tanken ska även vara bra isolerad (inte som min borö med 60 mm mineralull) så räcker det längre..

Eldar nu med ved från träden på tomten som höggs/klövs ifjol våras (17 m3) o det räcker med en brasa varje kväll nu, Eldar upp tanken till 95-100° varje kväll..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

André skrev: Då det bara eldas för vv går brännaren 1 tim 55 min inkl startfas (15 min) var 36-40:e timme, Det gör 3-3,5 kg pellets/dygn el ca 5,7 kg/gång..
Hur mycket sjunker pannan i temp mellan körningarna och vad har du för volym i pannan?
André skrev: En blandningsventil efter pannan o en efter tanken gör att det inte tas vv från tanken förän pannan är kall
Så du kör vattnet genom pannan först och sedan toppvärmer i acken om det behövs?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Pannan tappar 40-45° o rymmer 55 liter vatten..

Nä jag kör inte vattnet via pannan först utan va mer ett förslag till dom som har panna med större vattenvolym..
Jag har funderat på att koppla så vattnet går via kylslingan innan det går till tankens beredare..
Men då jag sett att alla kylslingor inte klarar att stå under tryck började jag tveka, Iof tycker jag att det är skumt att inte kylslingan skulle klara det då det verkar va samma typ av kopparslinga som används som vv slinga.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

André skrev:Pannan tappar 40-45° o rymmer 55 liter vatten..
Det var inte mycket. Det är inte mer än ca 3kw som svalnat bort då.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

André, du bör vara försiktig med att använda kylslingan för tapp-vatten. Det är ytterst sällan som den är godkänd för det, tappvattnet räknas ju som "livsmedel".

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

joeri91942 skrev:André, du bör vara försiktig med att använda kylslingan för tapp-vatten. Det är ytterst sällan som den är godkänd för det, tappvattnet räknas ju som "livsmedel".

/Jörgen
Jo jag förstår att man ska vara försiktig med att använda kylslingan för tapp-vv men då främst för hållbarheten, Förstår inte varför kylslingor inte ska klara att stå under konstant tryck bara.. :?
Ser då ut att vara en vanlig kopparslinga som används som vv slinga..

Varför skulle inte en kopparslinga för kylning gå använda som vv-slinga då det är samma sak som en vv-slinga av koppar??
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena :!: Vart är pannan sämst isolerad är det bakåt eller är det luckorna
eller är det genom skorstenen det blir mest svinn.. :?:
Jag tänkte genom skorstenen är det ju dåligt drag luften står nästan still
pluss en dragbegr,(sommartid)
På min har dom tryckt gullfiber på baksidan på pannan mot muren :?:
Kanske kan man använda frigolitskivor på baksidan istället :?:
Ja vad vet jag ... :?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Maran
Fröträd

Inlägg av Maran »

Hej,

Jag har precis installerat en pelletsbrännare i min gamla panna och kört i ca 2,5 månad nu. Jag tänkte kolla med er experter om min lösning är en bra lösning.
Jag har en Acktank på 500l (tror jag) som pannan arbetar mot. I mitten av april så stängde jag av shunten och cirkulationpumen till elementen så nu används vattnet bara till vv.

Jag har idag gjort en koppling där jag styr cirkulationen mellan panna och acktank med termostaten på pannan, dvs att först värms vattnet upp i pannan till ca 85 grader för att sedan pumpas över till tanken. Pumpen stängs sedan av igen för att återigen värma upp pannvattnet. När sedan vattnet i tanken nått ca 65 grader så stannar brännaren.

Jag mätte förbrukningen under förra vecka och fick då 35 kg/vecka. Brännaren vilade ca 1,5-2 dygn mellan körningarna. Vad tror ni om detta? Går det att optimera?

Jag har tänkt på att koppla in ett tidsrelä till cirk.pumpen eftersom termostaten i pannan inte har hågon hysteres utan slutar pumpa över vattnet så fort det sjunker under inställd temp. Detta gör väl att uppvärmt vatten i pannan går till spillo?

Är 35kg/vecka mycket? Vi är fyra i hushållet, varav en föräldraledig.

Puuh, vad lång beskrivningen blev... Hoppas någon har några bra råd till en nybörjare

/Marcus
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Maran skrev:Hej,

Jag har precis installerat en pelletsbrännare i min gamla panna och kört i ca 2,5 månad nu. Jag tänkte kolla med er experter om min lösning är en bra lösning.
Jag har en Acktank på 500l (tror jag) som pannan arbetar mot. I mitten av april så stängde jag av shunten och cirkulationpumen till elementen så nu används vattnet bara till vv.

Jag har idag gjort en koppling där jag styr cirkulationen mellan panna och acktank med termostaten på pannan, dvs att först värms vattnet upp i pannan till ca 85 grader för att sedan pumpas över till tanken. Pumpen stängs sedan av igen för att återigen värma upp pannvattnet. När sedan vattnet i tanken nått ca 65 grader så stannar brännaren.

/Marcus
Sitter vv beredaren i acktanken??
Vet du hur stor vattenvolym pannan har??

Försto inte hur du fixat styrningen/laddningen av acktanken :?
Startar bara pumpen då pannan nått 85° för att sedan stoppa då den gått ner till 65°??

Det du bör skaffa är en termiskventil (t.ex 72°) så att inte kallt vatten når pannbotten, Med en termiskventil så är vattnet som når pannbotten samma temp som ventilens termostat.. Vattnet till pannan bör va över 60° för att det inte ska bli kondens i pannan...
Maran
Fröträd

Inlägg av Maran »

André skrev:
Maran skrev:Hej,

/Marcus
Sitter vv beredaren i acktanken??
Vet du hur stor vattenvolym pannan har??

Försto inte hur du fixat styrningen/laddningen av acktanken :?
Startar bara pumpen då pannan nått 85° för att sedan stoppa då den gått ner till 65°??

Det du bör skaffa är en termiskventil (t.ex 72°) så att inte kallt vatten når pannbotten, Med en termiskventil så är vattnet som når pannbotten samma temp som ventilens termostat.. Vattnet till pannan bör va över 60° för att det inte ska bli kondens i pannan...

Hej,
Jag tror väl att vv beredaren sitter acktanken (brukar det vara en slinga i tanken?)

Jag kollade ang volymen och den är 500l.

Ang styrningen, jag har en termostat i pannan, den är inställd på 85grader, så när den slår till (dvs när temp når 85 grader) så startar pumpen och börjar skicka över vattnet till tanken samtidigt som pannan får tillbaka tankens kalla vatten. Sedan termostaten i pannan slår ifrån (dvs när vattnet i pannan blir <85 grader) så stannar pumpen.

Det är denna pumptid jag enkelt vill förlänga, genom att tex ha en viss tid som pumpen går istället. Så man får över allt uppvärmt vatten i acktanken istället för i pannan. Då tänkte jag att man kan ha ett relä med tidsstyrning, dvs när termostaten i pannan slår ifrån så går pumpen ytterligare x min innan den stannar.

Sedan har jag en till termostat i acktanken som brännaren styrs av, dvs när vattnet i acktanken är 65grader så stoppar brännaren och går i vila (EcoTech A4). Sedan hålls systemet i vila ca 1,5 dygn för att sedan starta igen.

/Marcus
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

André, sent och lite torftigt svar men ändock ett svar.

Jag vet faktiskt inte varför man inte kan/får använda kylslingan till tappvatten! Det enda jag vet är att jag har hittills bara sett pannor där specifikationerna säger "ej godkänd för tappvatten" när det gäller kylslingan!

Nån annan som har en ide varför det är så?

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

joeri91942 skrev:André, sent och lite torftigt svar men ändock ett svar.

Jag vet faktiskt inte varför man inte kan/får använda kylslingan till tappvatten! Det enda jag vet är att jag har hittills bara sett pannor där specifikationerna säger "ej godkänd för tappvatten" när det gäller kylslingan!

Nån annan som har en ide varför det är så?

/Jörgen
Hej
En liten undran,
Är inte kylsingans och pannans vatten i samma system, alltså utan tryck
= slutet system...

Varmvatten genereras anntingen i förråds eller genomströmnings typ
som matas in med kallvatten och ut Varmvatten när man uppnar en varmvattenkran

Hushållsvarmvatten värms anntingen i pannans varmvattenberedare
eller i ack tanken = indirektuppvärmning....

Ja ja det med värmeförluster på den varma delen av året
Helt rätt skorstenen suger, men även pannans isolering läcker ut värme
även luckorna leder också värme mm....

En fristående elvattenberedare för brukar minst effekt enligt mina mätningar...

Mina egna funderingar för att förbättra en vattenpannas värmeisolering
men rökrörets spjäl får inte kunna stängas helt, eller har lagar ändrats här ??? annars ett motorstyrtspjäll som stänger tidurs styrt en tid efter brännaren stoppats av termostaten, sedan öppnas och styr en brytare så att brännaren får el och kan starta....

Pellets värme borde ju vara billigare än el eller ????

MVH
Ruben
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Kylslingan är en kopparslinga som ansluts till inkommande kallvatten och med en värmesäkring tok-kyler pannan om den skulle börja koka.

Inkommade kylvatten är alltså inte samma som pannvattnet om man har kylslinga.... skulle se ut det förresten med kommunala vattnet rätt in i pannan, misstänker att det skulle blåsas både en och annan säkerhetsventil! Ops, finsn såna, läs mer nedan!

Läste just broshyren för en variant på säkrningen http://www.somatherm.se/pdf/TYP_3065.pdf den har en ritning där man anslutit så att man tappar hetvatten ur beredaren (eller genom kylslinga om inte pannan har beredare) om det blir för hett.

Varianten där man kopplar kylingen via pannvattnet heter SYR 5067 och har både inventil & en utventil så den blåser faktiskt tappvatten in i pannans vanliga vatten!

Jo visst pellets är billigare än el (per kWh) men om man måste hålla en panna varm som kyls genom skorstenen så får man ju mycket mer förluster... slog av värmen för några dar sen och nu har jag ca 20-25 kWh totalt per dag i förbrukning och då har jag ändå två datorer som står på hela tiden plus att TVn är igång 3-4 timmar per kväll.

/Jörgen
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

joeri91942 skrev:
slog av värmen för några dar sen och nu har jag ca 20-25 kWh totalt per dag i förbrukning och då har jag ändå två datorer som står på hela tiden plus att TVn är igång 3-4 timmar per kväll.

/Jörgen
Vissa har det bra.. :(

Det är väl närmare 2 mån kvar innan man kan stänga värmen helt, Nattetid är det fortfarande några minus än..

Har en elförbrukning nu på 8 kWh/dygn men den brukar gå ner till ca 6 kWh/dygn då det är som lägst... :wink:
Ca 13 kWh/dygn går det mest i dec-jan då det är mer belysning..
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Är det så kallt där uppe fortfarande? Är ju inte mer än två stenkast och ett vargyl mellan oss! :D

Jag har en l/l-pump som är inställd på 23 grader i hall & vardagsrum, så den håller resten på lämplig temp nu när elementen är av. Stoppar in 3-4kWh i den per dygn så helt utan uppvärming är jag inte.

/Jörgen
Skriv svar