Jag har kört pellets mot acktank i 2,5 år nu. Året runt..joeri91942 skrev:Ingen som kör med pellets mot ack-tankar på sommaren? Borde ju vara mer effektivt att låta pannan elda pellets på "termostat" säg kanske en gång varannan dag och då ladda upp tankarna är att låta pannan gå hela tiden?
Försutsätter ju att man på nåt sätt kan skapa varmvatten direkt från acktank istf från pannan.
/Jörgen
Då det bara eldas för vv går brännaren 1 tim 55 min inkl startfas (15 min) var 36-40:e timme, Det gör 3-3,5 kg pellets/dygn el ca 5,7 kg/gång..
En förutsättning är att brännaren har eltändning o att pannan bör ha liten vattenvolym, Ev om pannan har större vattenvolm o har beredare/slinga att köra denna som förvärmning innan tankens slingor..
En blandningsventil efter pannan o en efter tanken gör att det inte tas vv från tanken förän pannan är kall, Tanken ska även vara bra isolerad (inte som min borö med 60 mm mineralull) så räcker det längre..
Eldar nu med ved från träden på tomten som höggs/klövs ifjol våras (17 m3) o det räcker med en brasa varje kväll nu, Eldar upp tanken till 95-100° varje kväll..