Jag var otydlig, det är fönster arean jag talar om.
Jag vet inte om det är med eller utan randvilkor som U=1,1 .
150.000 gradtimmar motsvarar vid 21 grader inomhus en årsmedeltemp. på 3,9 grader.
Du har tydligen en boyta på 200 m^2, det ger dig, om du uppfyller kraven och jag minns formeln rätt, en ventilations förlust på 12375 kWh.
Vad för skillnad det blir på fönsten beror på om det är med eller utan randvilkor (karmen).
Sedan så är det då frågan om väggens isolering, och vilka förluster den ger.
Vi räknar lite: 37500-9000-12000=16500 bort med varmvatten 3000=13.500 kWh per år, för att täcka isoleringsförluster.
200*SQR(2)=280 m^2 takyta. fyrkantigt hus ger 14 meter vägg, som ger 4*14*2,5+2*14*2,5/2 totalt 455 m^2 väggyta.
Med 13.500 kWh per år ger det ett U-värde på 0,20 W per m^2 och grad.
Inte orimligt, det motsvarar 20 cm mineralull, men det är många hus som är betydligt sämre isolerade.
Jag tvivlar på att det brukar ge resultatet 30 procent minskning av enregiåtgången att byta fönster. Om man räknar på förlusterna genom strålning och ledning. Inkluderar man ventilation/läckning så blir det ett annat resultat. Men var kommer i så fall luften in?
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Boytan idag består av ~105kvm + en lokal om ~95kvm som skall införlivas i boytan med en portal eller dörr. Källare under allt.
jag törs nog inte prata om väggisoleringen , förra året började jag planera för att tilläggsisolera men ju mer jag fick veta om väggarna desto oroligare blev jag. När vädret tillåter är det meningen att vi skall börja med att stötta upp takstolar och innertak för att ha säkrat detta (risken är stor att detta rasar) när vi börjar att riva ytterpanelen och tarbort fönster.
Väggen består av fiberplank 300mm*300mm*98mm, sarg om 1 " med not och spont. Täckt på sidorna med en 1" porös träfiberskiva. Isolering 48mm bark och träfiber blandat med en kemisk bindemassa. Dessa är skråspikade. Allt enligt hustillverkaren. Råttor eller möss har gjort gångar i denna.
När det är en utetemp på -10 har vi en yttemperatur på 13grader på insidan, på fönsterna har vi 14grader.
Jag tror inte heller att fönsterbyte gör 30% men det borde göra tillräckligt för att det skall vara lönsamt över en 10års period med våra förutsättningar.
Det är lite fel i mina beräkningar, jag glömde golvet och tog besparingen inte förbrukningen på fönstren, men kompenserade å andra sidan inte för solen in genom fönstren.
Bra att vi är överens om att spara är 30 % på fönsterbyte inte är helt lätt.
Man bör alltid göra kalkyler på sådant här, om inte annat så för att prioritera mellan olika åtgärder. Om man nu inte är väldigt rik.
Din lönsamhet på ett fönster byte kan du ju beräkna, du har ju själv räknat ut vad du sparar per år, då behöver du bara beräkna vad fönsterbytet kostar per år ink. ränta. Det är då det brukar bli tveksamt om befintliga fönster är i gott skick.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.