Jag har satt in en extra plåt i eldstadsutrymmet som styr gaserna. Detta för att brännaren skall få en mer uppåt riktad låga. Innan plåten fanns på plats så ville lågorna gå lite snett inåt/bakåt i pannan, vilket inte kändes riktigt rätt, eftersom rökgas utloppet ligger lägre än brännarkoppen. Nu efter ett provisoriskt montage (nästan två år....) i ståltrådar i skruvarna inne i pannan (sitter fyra stycken till en baffelplåt som jag inte förstår funktionen av), så går lågorna från brännarkoppen mera rakt upp, för att sedan vända i övre delen av förbränningsrummet och gå ned bakom den vertikala plåten för att till sist gå ut i den nedre rökgången. Tycker att efter denna plåtplacering så har pannan blivit effektivare, dock med låga rökgaser. Nu var det ett bra tag sedan jag gjorde en rättvis mätning (dragbegränsaren sitter precis efter pannan) men det kanske är dags att uppdatera rökgas värdena. Om man ändå kunde hitta ett bra ställe att borra in en givare från en ugnstermometer........André skrev: Jag kör min brännare nere i askluckan o kör med omvänd förbränning för att få längsta möjliga rökväg, Roli har ju oxå kört så sen 98 o inte bränt sönder nån kopp.. Kanske inte skulle va nån höjdare om brännaren är av rostfritt men nu är ctc/thermia/ecotec i gjutjärn..
Novis-vilken brännare till vedunic?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumsnisse!
André!André skrev:Om inte lucköppningen är 16x16 cm/att det inte går ta ur roster el liknande så det blir fritt uppåt går inte en undermatad brännare använda i pannan, Minst 20 cm fritt ovan koppen måste det vara om man ska köra med 20 kW.. Snarare skulle det vara 25-30 cm fritt så man kan köra med 25 kW effekt..Ved Profilen skrev: i Ved unic går det inte att plocka bort neder delen i botten på pannan, bara skålen resten är hel gjutet.
Därför är en undermatad brännare inget att rekomendera i denna panna!
Uppåt riktad låga på pelletsbrännaren som strider mot pannans konstruktion gör att lågorna från brännaren vänder runt brännar koppen och tvingas nedåt i pannan pga. draget (rökgaserna vill ju nedåt i pannan.
Med denna beskrivning vill jag påtala att brännar kopparna håller inte i längden för denna på frästelse.Dessa slits och går sönder.
varför inte rekomendera en frammåt riktad brännare till denna panna som är placerad i vedluckan.
Man får dessutom ett mycket stort askutrymme som många strävar efter.
Sedan en Ved Profil fråga? Vedpanna har så hög effekt?????
Det blir pelletsbrännaren i detta fall som avgör effekten inte pannan??
Pannan blir ju bara värmeupptagande yta.Vad säger Äfab Tester ang detta??????
Däremot kan man välja en större brännare som kontrar eldstadsvolymen i ved unic den är rätt stor,för att förhindra kondensrisken.
Ulma 2000 kanske är värd att kika på?
Ved Profilen.
Jag kör min brännare nere i askluckan o kör med omvänd förbränning för att få längsta möjliga rökväg, Roli har ju oxå kört så sen 98 o inte bränt sönder nån kopp.. Kanske inte skulle va nån höjdare om brännaren är av rostfritt men nu är ctc/thermia/ecotec i gjutjärn..
Då pannan är för underförbränning så vinner du inte direkt så mycket askutrymme pga att rökkanalen ändå täpps igen av aska..
En undermatad brännare behöver inte lika mycket rengöring som en framåtbrinnande (inte GE kanske som har askskruv) sen har en undermatad ca 7-10% bättre årsverkningsgrad pga mindre luftgenomströmning....
Ja det är pannan som är den värmeupptagande ytan o brännaren står för effekten, Men det är inte effektivt att köra med låg effekt i en panna märkt för hög effekt.. Detta har vi diskuterat tidigare tror jag men då va du den andra profilen.. :roll:
Din panna som du har installerad Är med all sanolighet en ALPHA KERAM UB obs UB..Med sneddat lutande eldstadstak?
Om det är den pannan du har så är rökgasvägarna inte ens i närheten av den pannan vi talar om??
I ditt fall har du installerat brännaren helt korrekt!
Ved Profilen..