Jag kan hålla med om att ut brandskyddssynpunkt på en pelletseldad anläggningn som är rätt justerad räcker det säkert med sotning av skorstenspipan en gång per år på de flesta anläggningarna.
Tyvärr finns det säkert 10.000 tals anläggningar där användaren inte ägnar sig särskilt mycket åt sin anläggning mellan sotarens besök.
Ja detta är bra skrivet,dessa 10,000 tals ,jag vill kalla dessa för villa/fastighetsägare som inte sköter sina anläggningar vad gällande sotning/skötsel/ osv.på Pellets/Vedanläggningar det är dessa som bidrar till skorstensbränndernas skade statestik??
Sedan bildas det lagar och förordningar som reglerar sotning och Brandskyddskontroller i detta land.Som tyvärr drabbar alla???
Allting bottnar i okunskap när det gäller bioenergi???
Ved Profilen..
hur ofta har sotaren rätt att komma per år?när man eldar med
-
- Pannrumsnisse!
Min sotare kommer 2ggr per år dock har han aldrig plockat bort brännaren och sotat hela pannan, han sotar endast rökrör och tubulatorer men tar fullt pris.
Första gången han var här var endast frugan hemma och då hävdade han att han inte visste hur man stängde av brännaren därför kunde han inte sota brännar utrymmet!
Andra gången var jag hemma och hade stängt av brännaren igod tid innan, denna gång hävdade han att eftersom jag hade sotat hela pannan 4-5 dagar "behövde" han inte sota denna del.
Sota själv kurs är nog det enda sättet att komma undan sotarmonopolet och få jobbet gjort på rätt sätt.

Första gången han var här var endast frugan hemma och då hävdade han att han inte visste hur man stängde av brännaren därför kunde han inte sota brännar utrymmet!
Andra gången var jag hemma och hade stängt av brännaren igod tid innan, denna gång hävdade han att eftersom jag hade sotat hela pannan 4-5 dagar "behövde" han inte sota denna del.
Sota själv kurs är nog det enda sättet att komma undan sotarmonopolet och få jobbet gjort på rätt sätt.
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
Vikingbio -06
CTC 1100 -96
ThermOmatic ERA 10
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
Det är nog väldig skillnad på sotare och sotare, jag måste säga att jag är väldlgt nöjd med min, har höll nog på i 20 minuter med pannan och viskade, borstade och dammsög så den nästan glänste invändigt, i och för sig lite våldsamt, han höll på att slitta sönder rökgastempmätaren när han tryckte ner stora viskan i röret, och jag hade ändå sotat pannan två dagar innan han kom.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Fröträd
- Kontakt:
Har också märkt att vissa inte direkt vill "skitna ned" sig...thias skrev:Min sotare kommer 2ggr per år dock har han aldrig plockat bort brännaren och sotat hela pannan, han sotar endast rökrör och tubulatorer men tar fullt pris.![]()
Frågan är om det blir en billigare arvode om de inte tar pannan utan nöjer sig med rökrör och skorsten. Borde ju vara det !
Satsar oxo på sjävsotarkurs under våren...

/P
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Så ska det inte vara..thias skrev:Min sotare kommer 2ggr per år dock har han aldrig plockat bort brännaren och sotat hela pannan, han sotar endast rökrör och tubulatorer men tar fullt pris.![]()

Sotarn ska ju sota hela anläggningen, Det gör då min fast jag haft rätt ny sotat men jag rengör brännaren själv vilket jag sagt till om..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd