Sot under rensluckan i Ecoflexen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

André skrev:Pelletsen ser fin ut o andra som fick med samma leverans har tydligen inte märkt någon skillnad vare sej att det sotar el att askmängden ökat..
Dom första 500 kg pelletsen hämtade dom själv med bulkbilen av en mindre tillverkare o där blev det riktigt fel, Pannan sotade igen helt (några tuber va helt täta) av klibbig aska efter 400 kg pellets.. Då kördes det med 95% fläkt o 90% matning..
Andeé och Erik lite utrednig om BeQuem brännaren.

Ariterms BeQuem var i grunden avsedd för 15 kW effekt.
Nu finns den i 20 och 25 kW utförande ( bara större kopp ).
Mantningsystemet är lika i alla varianter och inte ens i 25 kW brännaren behövs som regel mer stift i doserhjulet.
Man bör alltid börja med att bestämma vilken effekt som erfordras och väga in mängden pellets. Det är inte ofta det erfordras 20 kW effekt i ett normalt hus. Ofta räcker 8 kW per 100 kvm gott och väl.
Kom ihåg att Biomatic 20 har en maxeffekt på 20 kW och CTC EcoFlex har 15 kW som max.
En matning på 90 % ger säkert över 20 kW i inmatad effekt.

Jag minns inte i huvudet vad EcoFlexen har för fabriksvärden.

En matning som jag brukar börja med i en BeQuem är t.e.x.
Matning H 60 % fläkt 32-35 %
Matning L 40 % fläkt 26-28 %
Om det matar över koppen vid 90 % luft är inmatad effekt med all säkerhet för stor.
En annan sak. Externskruven har inget inverkan på effekten till brännaren. Den tid som finns i menyn
" externskruv 15 min" är tid för att fylla upp skruven om det är tomt från förrådet. Tiden kan justeras efter anläggningen behov.
Mitt råd är om det sotar i pannan sänk effekten till att börja med
Ett fläktvarv över 50 % ger nästan alltid problem med överhopp i koppen.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

CTC bio är på 20 kW.

Jag kör med min läget aktiverat, med inställningen matning 50% fläkt 36%, förut när jag körde med 32% fläkt sotade den och det blev "koksslagg" i brännarkoppen.
Behovet ligger runt 8-10 kW vid dygnsmedel 0C.
Jag har även låg 70% och hög 90%, men minns inte fläktvärdet. Låg behövs för varmvattnets skull redan nu. Hög är väl mest i fall att det blir DUT20.

Vid 50% matning tar brännaren 2,42 kg/h.

Den här pannan bör kunna ta betydligt mer än 20 kW.
Jag kommer inte ihåg vad den hade för munstycke senast, men jag tror det gav 22 kW, och det var litet och rökgaserna "kalla".

Gångtiden på ext. skruven och dess konstiga utvärde får mig att tveka på om den kommer att mäta rätt. Och att brännaren är rätt programmerad.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

kurre_44 skrev: Ariterms BeQuem var i grunden avsedd för 15 kW effekt.
Nu finns den i 20 och 25 kW utförande ( bara större kopp ).
Mantningsystemet är lika i alla varianter och inte ens i 25 kW brännaren behövs som regel mer stift i doserhjulet.
Man bör alltid börja med att bestämma vilken effekt som erfordras och väga in mängden pellets. Det är inte ofta det erfordras 20 kW effekt i ett normalt hus.
En matning på 90 % ger säkert över 20 kW i inmatad effekt.

Jag minns inte i huvudet vad EcoFlexen har för fabriksvärden.

En matning som jag brukar börja med i en BeQuem är t.e.x.
Matning H 60 % fläkt 32-35 %
Matning L 40 % fläkt 26-28 %
Om det matar över koppen vid 90 % luft är inmatad effekt med all säkerhet för stor.

Mitt råd är om det sotar i pannan sänk effekten till att börja med
Ett fläktvarv över 50 % ger nästan alltid problem med överhopp i koppen.
Kurre

Till att börja med så är ingen av dom 2 pannorna som mina kompisars hus/effektbehov "normala" :D
Biomatic 20+ värmer hus på ca 200 m2 + ett garage på 136 m2 o vv till ladugården (55-60 kWh/dygn)

Ecoflexen ska hålla värmen i ett lastbilsgarage på 500 m2 med 6,8 m i takhöjd vilket inte varit några problem trots att det varit -34° där garaget står.. Problemet är som sagt att det blir så förbannat mycke aska..

Båda pannorna har max effekt på 20 kW o anger då 90% matning, Detta är kollat med hushållsvåg o dom ger/tar 4,15 kg pellets/tim o i biomaticen funkar de bra i men inte ctc´n.. Om pelletsen ger vad tillverkaren uppger (4,8 kWh/kg) gör det 19,9 kW..
Ur ctc´n blir det ingen skillnad (går en dag längre innan asklådan är full) på aska/sot om man ställer in Co2 på 12% trots att den endast gick på låg effekt o 63% matning (ctc anger ca 15 kW vid 68%) men har ej kollat genom att mäta/väga pelletsen i låg läget..

Dina värden är inte alls olik inställningarna som jag får, I kompisens biomatic är det pga att den är kopplad till kulvert som går till 2 acktankar (en 750 l i huset o en 500 l i ladugården)
Hög 90% matning 46% fläkt, Co2 12%
Låg 67% matning 30% fläkt, Co2 12%
Min 46% matning 18% fläkt, Co2 11,5%
Pannan går klockrent, Sotar nästan inget (fint damm i tuberna) o en asklåda rymmer aska från ca 2 ton pellets..

För att ctc´n inte ska sota igen direkt
Hög 90% matning 60% fläkt, Co2 ca 6,5%
Låg 63% matning 45% fläkt, Co2 7%
Med nästan identiska inställningar (2% mer fläkt i ctc´n) så blir Co2 halten samma i ctc´n
Fabriksinställningarna är
Hög 90% matning 55% fläkt o då börjar den sota direkt
Låg 41% matning 20% fläkt o den sotar även här

Båda pannorna har samma pellets (samma lev) exakt samma skorsten o motdragslucka med inställningarna 15 pa..

Ang 25 kW koppen har den exakt samma mått men andra luftslitsar
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Jag har kollat på brännaren:

Matning 50% fläkt 36%

Den intällningen gör att brännaren inte sotar, men nu får jag raka aska med 2-3 dagars mellanrum. Mot 7 dagar när jag hade fläkt 32% och en sotande brännare.

Matning 70% fläkt 43%

Den inställningen sotar ibland i alla fall, men den används sällan. Ska försöka fixa den en dag.

Matning 90% och fläkt 52%

Den använd bara när brännaren varit stoppad, senast såg jag ingen sot från lågan. Problemet är att det inte är alltid som lågan sotar.
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Vad händer om luften blåser ut nån annanstans än i slitsarna inne i koppen? Borde inte förbränningen gå fet fast man får luftöverskott i pannan totalt sett.

Vet inte om min panna är ok, glaset sotar iallafall igen på ett dygn.
Jag kör 68 matning/33 fläkt och 41 matning/17 fläkt, CO2 på 11%. Tuberna var lite sotiga efter 800 kg med denna inställning.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

ja skrev:Vad händer om luften blåser ut nån annanstans än i slitsarna inne i koppen? Borde inte förbränningen gå fet fast man får luftöverskott i pannan totalt sett.

Jag kör 68 matning/33 fläkt och 41 matning/17 fläkt, CO2 på 11%. Tuberna var lite sotiga efter 800 kg med denna inställning.
Att luften blåser fel väg i en Aritermbrännare är inte stor risk ej heller brukar luftslitsarna sätta igen sig.
:lol: Var hos en användare i dag som kört en Ariterm 50 kw enställd på 30 kW i en Focus PE30 under ett år med 12 ton pellets i förbrukning. Under den tiden har brännaren inte varit uttagen från pannan en enda gång. Vid kontroll var alla luftslitsar rena och koppen helt ren utan minsta tecken på koksbildning. Bara att tända upp igen och köra ett år till.
Naturligtvis tömt aska och sotat pannan var annan vecka. :P Nog om detta.

Att tänka på vid justering av effekten är att en ändring av matningen innebär en linjär ändring 0 - 100 % innebär 0kW - 20-25 kW ( beroende på pelletskvalitet ). Därimot är fläktens luftmängd progressiv mot varvtalet. Innebär att vid minskning med 10 % kan ge 20 % mindre luft.
Därför brukar en justering av fläkten i % behöva dubbla ändringen av matningen.

Vad beträffar CTC Ecoflex tycker jag att den liknar en CTC 1100 i brolierversion. Eftersom rökgasmängden från en pelletsbrännare är minst 50 % mer en från en oljebrännare är jag tveksam om jag skulle rek. någon att köra med än 15 kW i den pannan.

Ta bort synglaset eller flamvakten och kolla med en cigarettändare att det är tillräckligt undertryck i brännkammaren.
Det kan vara orsaken till skillnaden mellan samma brännare i olika pannor.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

kurre_44 skrev:
ja skrev:
Att tänka på vid justering av effekten är att en ändring av matningen innebär en linjär ändring 0 - 100 % innebär 0kW - 20-25 kW ( beroende på pelletskvalitet ).

Vad beträffar CTC Ecoflex tycker jag att den liknar en CTC 1100 i brolierversion. Eftersom rökgasmängden från en pelletsbrännare är minst 50 % mer en från en oljebrännare är jag tveksam om jag skulle rek. någon att köra med än 15 kW i den pannan.

Ta bort synglaset eller flamvakten och kolla med en cigarettändare att det är tillräckligt undertryck i brännkammaren.
Det kan vara orsaken till skillnaden mellan samma brännare i olika pannor.
Tja om det är en linjärt så ger den isådana fall 22,5 kW med 100% matning om pelletsen är 4,8 kWh/kg eftersom den inmatade effekten är 20 kW vid 90% matning.. :roll:

Tja det är ctc som skrivit att den går köra med 20 kW(finns fabriksinställning för det), Tycker den ser exakt ut som en biomatic..

Jodå det drar då man tar bort synglaset så det är undertryck, Det va det första jag kollade då pannan sotade så mycket..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ja skrev:Vad händer om luften blåser ut nån annanstans än i slitsarna inne i koppen? Borde inte förbränningen gå fet fast man får luftöverskott i pannan totalt sett.

Om det skulle blsa ut i pannan men före koppen så kommer det att bli fel värden, Som otäta luckor.. Dålig förbränning men låg Co2
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

André Skrev:
Om det skulle blsa ut i pannan men före koppen så kommer det att bli fel värden, Som otäta luckor.. Dålig förbränning men låg Co2
Jag förstår inte var det skulle läcka luft, då måste det vara hål i gjutningen av brännkoppen.

Jag har inte mätt upp arean på rökgastuberna på Biomatic och CTC Ecoflex med jag har en känsla av att CTC pannan har mindre tuber.
Skall kolla det vid tillfälle.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

kurre_44 skrev:André Skrev:
Jag förstår inte var det skulle läcka luft, då måste det vara hål i gjutningen av brännkoppen.

Jag har inte mätt upp arean på rökgastuberna på Biomatic och CTC Ecoflex med jag har en känsla av att CTC pannan har mindre tuber.
Skall kolla det vid tillfälle.
Ja det är bara teoretiskt att det skulle blåsa ut på annat ställe än i koppen, Då måste det antingen va hål i koppen el i luftröret..

Det som skilljer är att ctc har 6 st stående tuber som är fyrkantiga direkt från eldstaden o biomaticen har den ovala tuben i framkant.. Är dom 6 fyrkantiga tuberna 40 el 50 mm.. :?:
Det vore ju en grym miss av ctc att göra en panna som man lämnar uppgifter om att den går köra med 20 kW o den bara skulle klara 15 kW.. :roll:

Men hur det än är så gick det inte nå bättre i kompisens ctc då den gick endast i lågläget nu då det va lite mildare, Hög gick den aldrig på..
Låg har en effekt på 12 kW inmatad effekt o antingen sotar den som fan med 12% Co2 el så blir Co2 bara 6-7% o pannan ser "normal" ut inuti..
Askmängde är lika hög oavsett låg el hög effekt (12/20 kW) om man ser till pelletsförbrukningen.. :?

Men ctc känner ju till problemet så det är väl bara att vänta o se om det kommer en ny panna/brännare el vad som kommer att ske..
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

Enligt teorin och alla skolor skall en anläggning ha en CO2 halt på 12-13 % samt ett CO på 150- 300 PPM.
Tyvärr är inte teorin och praktiken alltid samma sak. Jag har många anläggningar där jag, utan att egentligen veta anledningen, för att få ett aceptabelt CO får nöja mig med ett CO2 på 8 - 10 %
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Spånar lite;
Kan det vara känsligt vart man gör mätningen av CO, CO2 etc? Tänkte närmast på den rätt ordentliga felvisningen på rökgastempen på Ecoflexen som alla verkar ha. Ett rökrör är väl vanligtvis inte utformat för ett perfekt flöde. Vinklar, kanter och vrår är inte optimalt. Detta kanske kan leda till att rökgaserna skiktar sig och därmed ger en viss felvisning som är beroende av vart mätningen görs.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

De fyrkantiga tuberna är 50 mm och 9 st. De runda är 55 mm och 3 st.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
Stratocaster
Ungskog

Inlägg av Stratocaster »

Även jag har upplevt att det varit stor askmängd ovanför tuberna. För två veckor sedan fick jag min Ecoflex justerad för första gången sedan den togs i drift i september -06. I helgen kollade jag den och nu ser situationen helt annorlunda ut. Mycket små askmängder ovanför tuberna och en mycket ljusare och "finare" aska än tidigare.

Vad jag såg medan CTC-mannen började justera min brännare var att CO-värdet var väldigt högt. Han slutade mäta när instrumentet passerade 1400. Efter justering blev CO2: 11% och CO: 300-500 ppm.

Micke C - har du fått din brännare injusterad ännu? Det vore intressant att få veta hur dina mätvärden ser ut för o efter.
CTC Ecoflex, 4 m murad skorsten.
Förråd: pall med 6 kragar, 2 m skruv, Solett pellets.
Kompletteringseldar ved dagtid i kökspanna.
Värmer 200m² till 21° och 40m² till 12°
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Inte ännu, men om någon vecka är det dags. Dragluckan är iaf på plats, men jag måste få min pelletsleverans först.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Skriv svar