Andeé och Erik lite utrednig om BeQuem brännaren.André skrev:Pelletsen ser fin ut o andra som fick med samma leverans har tydligen inte märkt någon skillnad vare sej att det sotar el att askmängden ökat..
Dom första 500 kg pelletsen hämtade dom själv med bulkbilen av en mindre tillverkare o där blev det riktigt fel, Pannan sotade igen helt (några tuber va helt täta) av klibbig aska efter 400 kg pellets.. Då kördes det med 95% fläkt o 90% matning..
Ariterms BeQuem var i grunden avsedd för 15 kW effekt.
Nu finns den i 20 och 25 kW utförande ( bara större kopp ).
Mantningsystemet är lika i alla varianter och inte ens i 25 kW brännaren behövs som regel mer stift i doserhjulet.
Man bör alltid börja med att bestämma vilken effekt som erfordras och väga in mängden pellets. Det är inte ofta det erfordras 20 kW effekt i ett normalt hus. Ofta räcker 8 kW per 100 kvm gott och väl.
Kom ihåg att Biomatic 20 har en maxeffekt på 20 kW och CTC EcoFlex har 15 kW som max.
En matning på 90 % ger säkert över 20 kW i inmatad effekt.
Jag minns inte i huvudet vad EcoFlexen har för fabriksvärden.
En matning som jag brukar börja med i en BeQuem är t.e.x.
Matning H 60 % fläkt 32-35 %
Matning L 40 % fläkt 26-28 %
Om det matar över koppen vid 90 % luft är inmatad effekt med all säkerhet för stor.
En annan sak. Externskruven har inget inverkan på effekten till brännaren. Den tid som finns i menyn
" externskruv 15 min" är tid för att fylla upp skruven om det är tomt från förrådet. Tiden kan justeras efter anläggningen behov.
Mitt råd är om det sotar i pannan sänk effekten till att börja med
Ett fläktvarv över 50 % ger nästan alltid problem med överhopp i koppen.