Sverigebrännaren - vad är sant och vad är falskt ?

Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Lite irriterande att diskutera ett ämne i två trådar!

Så jag citerar mig själv så kanske O.S kan svara i denna tråden. :?:
Det är uppenbarligen en person som vet att när trådar blir "långa" så är det smart att lyfta ämnet i en ny tråd.
Det var därför jag tyckte att man skulle låsa den andra, nya, tråden.

Vederbörande är alltså ingen nybörjare på att skriva/följa forum av olika slag.
Lite märkligt då att börja med så positiv kritik av sverigebrännaren.....

O.S. skrev:
PS: Jag har försökt ta reda på hur många sverigebrännare som finns men den siffran vägrar de släppa men i min närhet känner jag till minst 13 villor med sverigebrännare så om mitt område i NV Skåne är representativt för landet så måste minst ett par tusen anläggningar finnas installerade. Med c:a 2 miljoner villor i landet blir det 1 promille = 0,1 % av alla landets villor. Eller ???

Knappast en korrekt extrapolering.

Endast på små orter känner man till så väl vad grannarna har för värmeutrustning, och har så många samma utrustning så är det normalt så att installatören är från orten.
Du kan väl berätta vilken ort det är?

Jag kom på en liten sak.

Olle Svensson skrev:
Exempel: Citatet från Råd&Rön: Evil
"David Wiman är ordförande i Pellsam, Pelletsintressenters Samorganisation. Han suckar när Sverigebrännaren kommer på tal.
–Vi hör talas om den hela tiden. jag har inte sett den i verkligheten, men på bild. Den ser bedrövlig ut."

Jag frågar mig: Är det den gamla bilden från Kvällsposten 2005 han åsyftar, en defekt maskin där det ser ut som om nägon varit på den med en skärbrännare för att få den att se riktigt jäklig ut ?
Du har ju en brännare;
kan inte du ta några nya foton i hög upplösning av brännaren, gärna detalj bilder och lägga ut. Question

Har du ingen egen möjlighet, så lovar jag att om du bara ber om hjälp här på sidan så fixar säkert någon det åt dig p.g.a allmän intresset.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Tja, man behöver väl knappast fundera på vem Olle Svensson är. :D

O.S skrev:
2) Erik 01 feb kl 22:22
Visst har jag det !
Har du läst tidningen Vi i Villas artikel om braskaminer?
Som svar på min fråga:
Har du fått något papper där det står att brännaren uppfyller brandskyddskraven?
Nej jag har inte läst i den tidningen, men rimligen syftar du på att du som säljare, i den tidningen, har visat något sorts papper på uppfylande av brandskyddskrav.
För använder du, som privatperson, vi i villa som säkerhetsdokument, är du dum i huvudet.

O.S skrev:
I slutet av artikeln säger hon att CE-märkningen är vad som kommer att gälla framöver, inget annat. Vi tillhör ju EU nu så gamla statliga SP är nog lite förlegat.
Vad CE-märkningen duger till är/borde vara känt.
T.ex så har S-märkningen börjat komma tillbaka för att kunna "bevisa" att det är en kvalitetsprodukt.
Risken för att P-märkningen ska försvinna på pelletsbrännare är låg, däremot hoppas jag man snart höjer kraven.

Atropå EU-regler så arbetas det på gemensamma regler för bla miljömärkning av brännare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Vad inte många känner till är att CE-märkningen ska kunna bevisas! Om en myndighet beställer kopior av underlaget för CE-märkningen har man 7 dagar på sig att skicka kopior på underlagen på de test man har utförd för att säkerställa att produkten uppfyller CE-märkningen.

Detta betyder att man MÅSTE ha utförd en EMI-test t.ex. samt kan visa vilka test man har gjort för att säkerställa att produkten överensstämmer med barnskydd osv.

Att en del företag kanske har missuppfatta detta är ju enkelt att konstatera....

Men ett produkt kan ha bra kvalitet men säljas av folk som inte alls borde sälja något, följer man konsekvent inte ARN's rekommendationer är det något grundläggande fel och då kommer misstanken att även produkten är lika kass.

Jag tror gärna att SB är såld i många ex. men jag har inte hört någon som har den och därmed ingen som är nöjda heller, frånsett O.S. Det finns många andra saker man kan köpa t.ex. via TV-shop men kvaliteten blir inte bättre för det!

Att hans brännare var "förinställd till hans hus" och fungerade perfekt är det samma som att påstå att man är medel-Svensson: 1,56 barn (var det så?) - 1,1 Volvo - 0,5 hund osv: det finns inte!

Men såklart: är O.S. nöjd med sin brännare får han mycket gärna vara det, jag är dock seriöst skeptisk till att det är den fulla sanningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Icecap skrev:Vad inte många känner till är att CE-märkningen ska kunna bevisas! Om en myndighet beställer kopior av underlaget för CE-märkningen har man 7 dagar på sig att skicka kopior på underlagen på de test man har utförd för att säkerställa att produkten uppfyller CE-märkningen.

Detta betyder att man MÅSTE ha utförd en EMI-test t.ex. samt kan visa vilka test man har gjort för att säkerställa att produkten överensstämmer med barnskydd osv.

Att en del företag kanske har missuppfatta detta är ju enkelt att konstatera....

Men ett produkt kan ha bra kvalitet men säljas av folk som inte alls borde sälja något, följer man konsekvent inte ARN's rekommendationer är det något grundläggande fel och då kommer misstanken att även produkten är lika kass.

Jag tror gärna att SB är såld i många ex. men jag har inte hört någon som har den och därmed ingen som är nöjda heller, frånsett O.S. Det finns många andra saker man kan köpa t.ex. via TV-shop men kvaliteten blir inte bättre för det!

Att hans brännare var "förinställd till hans hus" och fungerade perfekt är det samma som att påstå att man är medel-Svensson: 1,56 barn (var det så?) - 1,1 Volvo - 0,5 hund osv: det finns inte!

Men såklart: är O.S. nöjd med sin brännare får han mycket gärna vara det, jag är dock seriöst skeptisk till att det är den fulla sanningen.
För mig själv säger CE-märkning ingenting.
Jag vill att produkterna åtminstone skall vara P-märkta.

Ved Profilen
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Jag flinar för mig själv.....
CE- märkning utav allt är en viktig sak , men framför allt ska man väl med förbränningsutrustning testa produkten först och främst för brandsäkerhet, förbränning, kvalitet på material mm. Sedan göra ett test så att den uppfyller kraven för en p- märkt produkt. Efter detta sträva efter att först få till en miljömärkning om man inte har pengarna på en gång för att göra P- märkningen.
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Ja, jävlar vilket bondfångeri!
Nu tar fdom till alla möjliga knep :lol:
Brännaren var förinställd till "min" villa eller vad skrev han försäljaren :D :D
Vore det så enkelt med en brännare :P
Kanske skall ringa janfire när jag kommer att byta upp mej till en ny brännare,samt säga att jag vill ha den inställd till min villa :) :)
Olle Svensson.Lägg ner vetja!
Förstår med ditt resonemang hur man kan komma på att tillverka slikt skit!
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Erik skrev:Har du fått något papper där det står att brännaren uppfyller brandskyddskraven?
Och då menar jag inte EC-märkning, för det är bara att skriva dit, och behöver inte ha bäring på vilka krav vi ställer i Sverige på säkerhet.
Bra skrivet !!!

Har kollat!
När sotaren kommer på besök och skall göra Brandskyddskontroll kommer anläggningen bli utdömd.
S.B Uppfyller inga som hälst krav på brandskydd??
Försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) är till och med på detta..

Ved Profilen.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Att påstå att en brännare är fabriksinställd för ett visst hus borde väl klassas som falsk markandsföring eller bondfångeri eller? Hur 17 kan tillverkaren av en brännare veta hur den beter sig i mitt hus? Alla anläggningar har olika förutsättningar, det är ju därför man har intrimning på plats...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Juggernaut skrev:Att påstå att en brännare är fabriksinställd för ett visst hus borde väl klassas som falsk markandsföring eller bondfångeri eller? Hur 17 kan tillverkaren av en brännare veta hur den beter sig i mitt hus? Alla anläggningar har olika förutsättningar, det är ju därför man har intrimning på plats...
Citerar igen.Helt Rätt vilken jävla skit dom marknadsför samt lurar på villaägare, i god tro att huset inte skall brinna ner /upp....

Ved Profilen.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Bästa Olle S.

Då du skriver inlägg som så okritiskt stödjer "ditt" fabrikat är det inte konstigt att normalkritiska personer tolkar det som att du tillhör någon av kategorierna nedan:
  • Knuten till företaget
    Har släktband/bekant med ngn på företaget
    En kund som handlat och inte vill tänka sig möjligheten att du fått en produkt som inte skulle vara bra och säker
Ingen av dessa kategorier gör dig till en bra referens då du så onyanserat tar företagets parti. Låt oss tänka på dig som en nöjd kund. Men om du inte har gjort en rökgasanalys har du ingen aning om hur bra förbränningen är. Du verkar inte heller ta minsta intryck av de synpunkter som dyker upp här (bara försvara "din" produkt). Att du eldat med brännaren från 2005 är också intressant då tillhör du de första som köpte denna. Kan det vara så att du tillhör en testgrupp som fått din brännare gratis eller billigt och deltagit i utvecklingsarbetet och därför är så okritisk?

Att handla hos ett företag som inte följer ARNs råd och tycka att det är helt OK gör inte heller att fler ser dig (eller andra som för fram sina synpunkter som du) som en trovärdig referens.

Netman har i tidigare inlägg försett oss med bilder på sin hemsida. (Klicka på bilderna för att få stora bilder.) Här kan man se att brännarröret blivit deformerat efter några månader!!! Finns det ingen anledning för dig att ens tänka tanken att denna produkt kan riskera ditt hus och även din familj? Hur ofta skall man behöva byta brännarrör? Vad kostar ett sådant och hur stor är risken att inte byta när det börjar ge sig?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Vart tog Sverige Brännar Olle vägen??
Han kanske tog vägen eller stigen till Evert!!

Ved Profilen..
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Han kröp tillbaka till den sten han kröp upp ifrån...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Han kanske glömde bort lösenordet.

Jag menar; företaget bakom brännaren har ju lite svårt att komma ihåg vissa saker.

Som sin egen adress, vilken de dessutom glömt att skriva ut på hemsidan.

Och att registrera sitt telefon nummer hos eniro.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Jag tittade lite till på deras hemsida och tänkte då på vad Olle Svensson skrev.
I slutet av artikeln säger hon att CE-märkningen är vad som kommer att gälla framöver, inget annat. Vi tillhör ju EU nu så gamla statliga SP är nog lite förlegat.
Haken är att det står inget på hemsidan om att den är CE-märkt! :!:

Vad jag vet får den inte ens säljas om den saknar CE-märkning.
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Ved Profilen skrev:Vart tog Sverige Brännar Olle vägen??
Han kanske tog vägen eller stigen till Evert!!

Ved Profilen..
Han dyker nog upp vad det lider...som Bertil Jansson..eller...Anders Pettersson eller något annat...

/P
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Låst