Exempel: Citatet från Råd&Rön:

"David Wiman är ordförande i Pellsam, Pelletsintressenters Samorganisation. Han suckar när Sverigebrännaren kommer på tal.
–Vi hör talas om den hela tiden. jag har inte sett den i verkligheten, men på bild. Den ser bedrövlig ut."
Jag frågar mig: Är det den gamla bilden från Kvällsposten 2005 han åsyftar, en defekt maskin där det ser ut som om nägon varit på den med en skärbrännare för att få den att se riktigt jäklig ut ?
Är det kanske så att Sverigebrännaren helt enkelt är för billig för att passa konkurrenterna ? Visst måste det väl svida i plånboken för alla dom som tjänar grova pengar på att sälja och installera traditionella pelletsbrännare !?
Själv köpte jag en SB15 över Internet våren 2005. Visst vad det lite arbete innan jag fick igång anläggningen men det får man väl räkna med när man gör det själv och många sköna slantar sparade jag redan på installationen, 3000 minst.
Min anläggning var förinställd till min villa och det fungerade perfekt men som jag förstått senare så var det inte så för alla, till exempel min granne som fick det så kallade chippet utbytt 2 gånger innan det blev bra.
Själv har jag fått min uppdaterad för några hundralappar så nu är den i princip samma som dagens maskiner och jag kan enkelt justera pwm-fläkten, startdosen och effekten (vilket ju är samma som mängden pellets per timme). Allt som allt har den kostat mig under 12000 så ett klipp har det varit, inte tu tal om den saken.
När det gäller reservdelar så har de alltid kommit inom några dagar efter beställningen så inte heller där har jag något att anmärka på. Möjligen skulle jag önska lite bättre öppettider så man kunde få mer hjälp per telefon på kvällstid men mailen har alltid funkat så den hjälp jag behövt har jag också fått.
Hälsningar
Olle Svenson
En klart nöjd SB15-ägare.

PS: Jag har försökt ta reda på hur många sverigebrännare som finns men den siffran vägrar de släppa men i min närhet känner jag till minst 13 villor med sverigebrännare så om mitt område i NV Skåne är representativt för landet så måste minst ett par tusen anläggningar finnas installerade. Med c:a 2 miljoner villor i landet blir det 1 promille = 0,1 % av alla landets villor. Eller ???