"Sprintar" på doserhjul

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Tror du att det behövs två axlar. Näe, det tror inte jag det stora hjulet har ju fyra stift medans det lilla har åtta kuggar. Det blir ju "bara" en utväxling på 2:1. Vilket borde vara möjligt med kedjedrift.
Det har du ju rätt i. :oops:
Eftersom det stora hjulet "petar" fram det lilla lite i taget så får man lätt för sig att utväxlingen skille vara enorm om man inte tänker efter.

*tittar i elfa*

Remdrift skulle nog inte vara så dumt.

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... tm&lang=se

Trist att de är så ¤%&#! dyra.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Rademacher
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 15:37
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Rademacher »

En sprint har fallit bort på min panna som är 2,5 månader gammal... riktigt B.
Thermia Biomatic 20+, mafa midi förråd, 96+96 kvm, inredd källare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Varför remdrift. Några "gamla" cykelkugghjul med lämpligt antal kuggar och en cykelkedja borde väl gå att fixa till så att de skulle passa istället för "stift och tandhjul". Om det skulle bli för klent så kan man väl gå upp lite i dimension och använda en mopedkedja. När jag var yngre så fanns det ju gått om diverse kugghjul att köpa för en billig penning. Men mopeder är väl kanske inte lika populära bland ungdomarna idag.

Sedan undrar jag om inte kedjedrift skulle passa brännarkonstruktionen bättre. Det skulle ju ge en "ständig" rörelse på den övre internskruven istället för den periodvisa driften som den har idag. Och i och med det kanske mindre chans att det "packar ihop sig" och ger "trögdrift" som idag sliter på stift och tandhjul.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Vid närmare eftertanke så fungerar inte kedjedrift rakt av, eftersom hjulet och därmed skruven skulle gå åt fel hål........ :oops:

Men en "riktig" kugghjulsdrift skulle fungera (är ju en lite simplare sådan idag). Är kanske inte lika lätt att fixa till själv....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Roli skrev: Sedan undrar jag om inte kedjedrift skulle passa brännarkonstruktionen bättre. Det skulle ju ge en "ständig" rörelse på den övre internskruven istället för den periodvisa driften som den har idag.
Matningsskruven och därmed det stora hjulet går inte hela tiden så det blir i alla fall stötvis. Dessutom finns ju slussen mellan doserskruv och matningsskruv.

Men varför lägga energi på att göra sånt som Thermia ska göra. De får helt enkelt konstruera om brännaren och sedan skicka ut uppgrderingssatser till alla kunder. (Som om det nånsin skulle hända...)
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Du har helt rätt med matningen, jag tänkte på att det blir jämnare gång när den går men den går ju som sagt inte jämnt.

Har man en brännare som är ny med garanti så skall ju leverantören/tillverkaren kunna fixa så att man får en fungerande brännare.

När det gällde "ombyggnaden så var jag nog lite inne på min egen situation, gammal brännare utan garanti med en installatör/tillverkare som gick i konkurs 10-11 månader efter min brännarinstallation. Fick inte ens den utlovade 1-års servicen :cry:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nino
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 12 aug, 2006 13:32

Inlägg av nino »

Jag har en ctc bio och vad jag har förstått så är det samma brännare...

Har kört sen i början av oktober och har inte haft några problem (än)

Varken slitage eller bortramlade sprintar och brännaren går nästan dygnet runt...

Kan ctc thermia ha ändrat material / konstruktion?

Nicklas
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

zeylon skrev:
Roli skrev: Sedan undrar jag om inte kedjedrift skulle passa brännarkonstruktionen bättre. Det skulle ju ge en "ständig" rörelse på den övre internskruven istället för den periodvisa driften som den har idag.
Matningsskruven och därmed det stora hjulet går inte hela tiden så det blir i alla fall stötvis. Dessutom finns ju slussen mellan doserskruv och matningsskruv.

Men varför lägga energi på att göra sånt som Thermia ska göra. De får helt enkelt konstruera om brännaren och sedan skicka ut uppgrderingssatser till alla kunder. (Som om det nånsin skulle hända...)
Helt riktigt har Ariterm haft problem ned sina doserhus under perioden 2-3 kvartaler 06. När de konstruerade om doserhuset till ett delat dito blev det för liten spalt under skruven i doserlådan. Kan kollas genom att ta bort locket och tömma lådan på all pellets. Då skall det gå att rulla ett 10 mm borr mellan botten och skruven utan att det fastnar.
I rätta brännare sitter det också 4 mm stift i doserhjulet.
Felet brukar antingen vara att dosermotorn inte orkar eller så bryts stiften av.
Detta skall av installatören bytas på garanti
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Helt riktigt har Ariterm haft problem ned sina doserhus under perioden 2-3 kvartaler 06.

05 menar du väl?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Om man nu bygger om brännaren med kedjematning till övre skruven vad händer då om det kommer en lite större sten i denna. Stiften kan ingå i ett säkerhetssystem för att ev sten eller annat inte skall nå resten av brännaren? Kan det vara så?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kan matningen via pinnarna ha nånting med att skona slussen??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

André skrev:Kan matningen via pinnarna ha nånting med att skona slussen??
Det är givitsvis bättre att bryta av 4 stift för 25 Kr än att bränna en motor för flera tusen.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Vad jag tänkte på ang att skona slussen va att min installatör sa att den ska va bättre hållbarhet än på ecotec vilket i sin tur hade med internmatningen att göra.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

André skrev:Vad jag tänkte på ang att skona slussen va att min installatör sa att den ska va bättre hållbarhet än på ecotec vilket i sin tur hade med internmatningen att göra.. :roll:
Största risken är nog att någon träflisa följer med i pelletsen och kommer i kläm i skruvmataren som gör att matarhjulet låser sig. Slussen matas ju direkt med kjedja.
Om slussvingarna är bättre på en Ariterm eller en EcoTec vet jag inte. Det är iallafall inte så stor risk för bakbrand i en Ariterm som i EcoTec vid slitna slussvingar.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

kurre_44 skrev: Det är iallafall inte så stor risk för bakbrand i en Ariterm som i EcoTec vid slitna slussvingar.
Det har väl med placeringen av internförrådet att göra.

På EcoTec:en så sitter ju förrådet efter slussen medans Ariterm:s internförråd sitter före slussen.
Dvs det finns mycket mer som kan brinna i en en EcoTec vid ett ev. bakbrandsförlopp. Hos Ariterm:en så finns det inte så mycket pellets mellan sluss och brännarkoppen. Produktutvecklingen har iallafall här gett en bättre produkt. EcoTec:en kom först sedan Ariterm:en och av samma konstruktör om nu röktena/påståendena är sanna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar