FLÖDEN VID LADDNING

Här diskuteras allt kring vedeldning
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Mattiass skrev:Min pump går inte hela tiden utan startar när tempen är över 90 grader.
Kanske är fel kopplat men det fungerar väldigt bra, har både rökgastermostat och vattentermostat
/Mattias
Japp aldeles riktigt ... det är felkopplat .... om du har en laddomat av typen 21 iallafall

har du en som pumpar mot tanken när du eldar och tillbaks till pannan när denna kallnar kan det vara en annan femma ( men av din lilla text antar jag att du inte har det så ....

har du möjligtvis inte lite problem med kondens nere i pannan i början av din eldnings cykel ???

se till att få det omkopplat så att den går efter rökgaserna .... å ställ in på den på typ 110 grader eller så
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Notera att en Laddomat 21 alltså ska starta direkt, när du börjar elda, och sen stanna när rökgaserna går under 110°C.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: Hmm

Inlägg av Ved Profilen »

Kwc skrev:Wilopumpen fick en mångledare in till sig och med 4 relän ställer jag nu farten med skillnaden från börvärdet. Har kört så i tre dagar nu och det funkar mkt bra. men anslutningarna i pumpen vart inte vacker 8)
Jag tror inte på att du kommer att kunna få 95 grader i tankens botten i alla fall? Fläkten kommer att stanna, eller så kommer pannan att koka före denna temperatur. Det hjälper inte heller att ändra på pumphastigheterna.Högre flöde sämre skiktning Dvs för mycket blandning i tanken. Lägre flöde=Kokning.

Har du Perifal Duo compact kommer du nog inte att lyckas med detta.
Bara för att shuntgruppen och beredaren sitter i pannan,om du inte har kopplat om detta på något annat vis ??

Sedan tror inte jag att du har laddomat-21 till denna panna.Utan 5030 eller 4030?

Sen fårstår jag inte en sak till?? Du skriver att din panna varierar så mycket i effekt?
Min Perifal panna varierar också i effekt men bara neråt,inte uppåt?

Effekten på min panna ligger mellan 34 och 37kW konstant med ett fullt ilägg med perfekt björkved,naturligt vis kommer effekten att sjunka när veden i pannan blir mindre eller inget ved inlägg alls,men effekten kan eller ska inte variera uppåt i din panna i effekt utan möjligen nedåt ?
Felet måste vara någonting annat??

Ved Profilen.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Hur tänker du nu? Om effekten alls ska variera måste det väl vara både uppåt och neråt?
Är det bara neråt varierar den inte, då sjunker den.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Ju mer veden brinner ut så sänker du väl också effekten!
Då kan väl inte effekten öka om jag förstår vedprofilens förklaring.
Om du inte fyller på vill säga.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

apersson850 skrev:Hur tänker du nu? Om effekten alls ska variera måste det väl vara både uppåt och neråt?
Jag måste nog förklara detta lite bättre.
Jag börjar med att skriva om vanliga överförbränningspannor /självdragspannor.
När det gäller överförbränningspannor /självdragspannor,då varierar effekten med vedinläggen naturligt vis, mera inlagd ved =mera effekt.

När man tänder pannan,ökar rökgastemperaturen snabbt.När temperaturen ökar,så ökar även draget i skorstenen och mera syre sugs in till förbränningen. Detta ökar intensiteten,(EFFEKTEN) i pannan som i sin tur ger ändå högre rökgastemperatur och effekt o.s.v.
Det kan alltså vara fördelaktigt att även installera dragbegränsare på vedeldning i dessa fall. Andelen inspädd pannrumsluft ökar ju med ökat drag.

Detta gäller inte när det gäller exempelvis Baxi Pannan eller andra vedpannor som har omvänd förbränning samt fläkt. Man eldar inte upp all ved på en gång som man gör i överförbränningspannor /självdragspannor.
Effekten på dessa pannor ligger alltså mera konstant.Man kan ju inte elda upp all ved på en gång.Det är därför jag menar att när Baxi pannan brinner så varierar den inte nämnvärt i effekt som vissa skriver,den ligger konstant i effekt, kan bara minska i effekt när veden börjar att ta slut i pannan..

Hoppas att jag förklarat mig på ett tydligare sätt.

Ved Profilen.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Ved Profilen skrev:
apersson850 skrev:Hur tänker du nu? Om effekten alls ska variera måste det väl vara både uppåt och neråt?
Jag måste nog förklara detta lite bättre.
Jag börjar med att skriva om vanliga överförbränningspannor /självdragspannor.
När det gäller överförbränningspannor /självdragspannor,då varierar effekten med vedinläggen naturligt vis, mera inlagd ved =mera effekt.

När man tänder pannan,ökar rökgastemperaturen snabbt.När temperaturen ökar,så ökar även draget i skorstenen och mera syre sugs in till förbränningen. Detta ökar intensiteten,(EFFEKTEN) i pannan som i sin tur ger ändå högre rökgastemperatur och effekt o.s.v.
Det kan alltså vara fördelaktigt att även installera dragbegränsare på vedeldning i dessa fall. Andelen inspädd pannrumsluft ökar ju med ökat drag.Detta är = mindre rökgastemperatur..

Detta gäller inte när det gäller exempelvis Baxi Pannan eller andra vedpannor som har omvänd förbränning samt fläkt. Man eldar inte upp all ved på en gång som man gör i överförbränningspannor /självdragspannor.
Effekten på dessa pannor ligger alltså mera konstant.Man kan ju inte elda upp all ved på en gång.Det är därför jag menar att när Baxi pannan brinner så varierar den inte nämnvärt i effekt som vissa skriver,den ligger konstant i effekt, kan bara minska i effekt när veden börjar att ta slut i pannan..

Hoppas att jag förklarat mig på ett tydligare sätt.

Ved Profilen.
Kwc
Fröträd

hej

Inlägg av Kwc »

jag kör med 4030 eftersom den har egen venti innbyggd för cirk.
shunten används inte i pannan jag tar ut till ellementen på tankarna
jag tar in kallvatten i pannberedare sedan över till tankberedare sedan till elberedare. och vartalsregleringen var precis vad jag behövde , stegökning på pumpen för varje 0.5 grads skilnad från börvärdet 105 grader. :P
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
puttee
Entusiast!

Inlägg av puttee »

är du säker på att det är en 4030 :?: :?: :?
Jag har en 4030 och då nvänder jag beredaren i pannan. :?
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Kwc
Fröträd

hej

Inlägg av Kwc »

Vad det gäller effekt så varierar den otroligt i underförbränningspannor (tvärt emot vad andra skriver) pga hur veden placerar sig efter hand. jag kan se det i mina trendkurvor, och sämst effekt har man i starten.
Och det där med felkopplat ,glöm det!!
puttee
Entusiast!

Inlägg av puttee »

Utan att vara säker tycker jag att det låter som en 21... :)
Den har inbyggd ventil för självcirkulation till skillnad från 10 an....
4030 är ju till för oss som fortfarande hanvänder pannans beredare.....
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Kwc
Fröträd

Hej

Inlägg av Kwc »

puttee skrev:är du säker på att det är en 4030 :?: :?: :?
Jag har en 4030 och då nvänder jag beredaren i pannan. :?

jag har pumparna med dubbebackventil och använder dom lite olika beroende på om det är sommar och sol... och varmvatten,
styr med simatic 313 cpu via ethernet.
puttee
Entusiast!

Inlägg av puttee »

Har du lust att utveckla detta :?: :?:
Den som söker han letar.

Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: hej

Inlägg av Ved Profilen »

Kwc skrev:jag kör med 4030 eftersom den har egen venti innbyggd för cirk.
shunten används inte i pannan jag tar ut till ellementen på tankarna
jag tar in kallvatten i pannberedare sedan över till tankberedare sedan till elberedare. och vartalsregleringen var precis vad jag behövde , stegökning på pumpen för varje 0.5 grads skilnad från börvärdet 105 grader. :P
Jag tror att du inte har rätt installations alternativ?
Sedan måste du förkara dig bättre??
Vad menar du med att taga in kallvatten i pannberedaren sedan över till tankberedaren???Sedan ytterligare till El beredaren.

Jag tycker att du skall förklara dig bättre??Jag tror att du har rört till ditt värmesystem alldeles för mycket.
Du menar säkert att du förvärmer vattnet till beredarna med pannvattnet???

Ved Profilen..
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Den smartaste lösningen på detta är att placera shuntgruppen till radiatorsystemet direkt på laddningsledningen före acktanken eller acktankarna,alltså prioritera värmen till huset före varmvattnet.Acktankarna har ofta lite varmvatten kvar trots att dom är urladdade.
Med denna lösning får huset sin värme direkt före innan acktankarna laddas.
Med denna koppling kommer även returledningen från radiatorkretsen att också hamna före acktanken,men till bottenröret (returen från tanken) till pannan före Laddomaten.

Med denna lösning får pannan/Laddomaten kylning från radiatorsystemets retur som blandas med acktankens retur .

Detta gör att jag kan uppnå en temperatur på mina tankar i toppen ca105 grader,i mitten 100 grader och i botten 95 grader utan att pannan kokar.
Så gjorde jag också...efter lite tänkande :shock: när samtliga rör drogs om och en laddomat21+en tank till installerades.
Ratade alltså Termoventilers "diagonalkoppling" av ladd/radiatorkrets, fungerar mycket bra. Dock kan den sista slavtanken släpa efter lite vid laddning på sommaren när radiotorkretsen inkl. cirkpump stängd, laddar ändå ur helt jämt..så det är inget direkt problem.

/Vednisse
Skriv svar