apersson850 skrev:Hur tänker du nu? Om effekten alls ska variera måste det väl vara både uppåt och neråt?
Är det bara neråt varierar den inte, då sjunker den.
Jag måste nog förklara detta lite bättre.
Jag börjar med att skriva om vanliga överförbränningspannor /självdragspannor.
När det gäller överförbränningspannor /självdragspannor,då varierar effekten med vedinläggen naturligt vis, mera inlagd ved =mera effekt.
När man tänder pannan,ökar rökgastemperaturen snabbt.När temperaturen ökar,så ökar även draget i skorstenen och mera syre sugs in till förbränningen. Detta ökar intensiteten,(EFFEKTEN) i pannan som i sin tur ger ändå högre rökgastemperatur och effekt o.s.v.
Det kan alltså vara fördelaktigt att även installera dragbegränsare på vedeldning i dessa fall. Andelen inspädd pannrumsluft ökar ju med ökat drag.
Detta gäller inte när det gäller exempelvis Baxi Pannan eller andra vedpannor som har omvänd förbränning samt fläkt. Man eldar inte upp all ved på en gång som man gör i överförbränningspannor /självdragspannor.
Effekten på dessa pannor ligger alltså mera konstant.Man kan ju inte elda upp all ved på en gång.Det är därför jag menar att när Baxi pannan brinner så varierar den inte nämnvärt i effekt som vissa skriver,den ligger konstant i effekt, kan bara minska i effekt när veden börjar att ta slut i pannan..
Hoppas att jag förklarat mig på ett tydligare sätt.
Ved Profilen.