Påverkar spån förbränning och underhåll?

Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

uppfinnaren skrev:
GoForIt Pellets skrev:Vår anläggning påverkades mycket negativt av spån och finfraktioner i pelletsen. Det ledde till startproblem, ryckig gång, höga och fladdrande rökgastemperaturer och kortare underhållsintervaller m.m.

Jag har borrat hål i matarröret från silon, och dränerar spån den vägen. Efter det har brännaren gått klockrent.
Hej
Varför borra när det finns ett bra hjälpmedel "pelletsrens" gå in på www.naturenergi.se och kolla på deras tillbehör .
enkelt att montera, slang rakt ner asketunnan mindre sot ingen rökpuffar :lol:
Jag har aldrig sett eller hört talas om denna produkt tidigare.
Dåligt med information på sidan du hänvisar till.

Funktion?
Pris?
Någon som använder?

Har förresten aldrig haft problem med rökpuffar.
Senast redigerad av GoForIt Pellets den ons 20 dec, 2006 09:33, redigerad totalt 1 gånger.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Karla1 skrev:...Om man släpper ner spån emot en eldhärd så tar merparten spån eld redan i luften innan denna hinner landa i brännarkoppen.
Det är detta som gör att brännare med övermatningsprincipen av ett fallrör får problem med att spån fastnar kvar uppe i fallröret.
.
Detta stämmer dåligt på en Viking Bio. Det fastnar inget spån i själva fallröret (som påverkar driften) och jag har aldrig sett några tendenser till att det skulle brinna i fallröret (vilket väl också borde ha resulterat i ett larm). Svängluckan ser väl till att just detta (normalt) inte inträffar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Efter vad jag har sett i andra trådar och förstådd därav har "uppfinnaren" en viss ekonomisk intresse i detta produkt.

Nu kan det vara för att jag har en väldig förlåtande brännare men jag har t.o.m. testat att mata med fuktig och därmed spånat pellets ENBART (fyllde slangen en bra bit, ca 4kg pelletsspån) helt utan problem, ingen omstart eller puffar eller tjafs.

Jag påstår dock inte att förbränningen var perfekt (kollade inte, låg i sängen då) men det fungerade utan anmärkning på driftstabiliteten, ingen omstart eller andra problem.

Min brännare är väl räknat som övermatat och jag har bytt ut en plåtbit på toppen av fallshacktet med en bit plexiglas så att jag ser det översta av bakändan på brännkoppen och jag ser att det ibland samlar sig lite spån/pulver där som sedan brinner upp lite då och då (ja, det är bättre än såpa på TV:n)
Senast redigerad av Icecap den ons 20 dec, 2006 13:41, redigerad totalt 2 gång.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

GoForIt Pellets skrev:
Karla1 skrev:...Om man släpper ner spån emot en eldhärd så tar merparten spån eld redan i luften innan denna hinner landa i brännarkoppen.
Det är detta som gör att brännare med övermatningsprincipen av ett fallrör får problem med att spån fastnar kvar uppe i fallröret.
.
Detta stämmer dåligt på en Viking Bio. Det fastnar inget spån i själva fallröret (som påverkar driften) och jag har aldrig sett några tendenser till att det skulle brinna i fallröret (vilket väl också borde ha resulterat i ett larm). Svängluckan ser väl till att just detta (normalt) inte inträffar.
Har aldrig påstått att det brinner i fallröret, då har du missuppfattat min förklaring.

Hur det fungerar på en viking Bio vill jag inte uttala mig om, då jag inte arbetat med denna brännare. Men i utloppen till brännarröret på en PX21 hittar man alltid en tjärbildning av en mörk brun hinna, som också sprider sig uppåt i i fallröret. Samt i vissa hörn i utloppet kan man hitta spån som bränt fast. Har då funnit den tendensen på ca 20- talet av denna brännare som jag varit och justerat. Man tar bort detta enkelt med en rengöring en gång per år med t- röd som jag tidigare nämnt. Denna bruna hinna kommer också från just spån som svettas fast med tiden.

Kan väl också variera i grad på hur mycket kW man har brännaren injusterad på. Spån från pellets får man alltid, det går nog dessvärre inte att undvika.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Efter vad jag har sett i andra trådar och förstådd därav har uppfinnaren en vis ekonomisk intresse i detta produkt.
MMm måste hålla med där . Tror säkert att det är bra om man har
mycket spån .Men att den skulle göra att man slipper aska ur så
ofta
från att sotat 2ggr i veckan tidigare nu idag sotar 2ggr i månaden när det är som kallast
som han beskriver det är
jag MYCKET tveksam till.Har som sagt inte haft problem med spån
i iwabon som påverkat drift eller askningen.Tycker han kan testa
med barkpellets i Iwabon Enl honom bör ju den gå c:a 14 dagar
utan aska ur .Skulle det gå så verkar han ju kommit på något.Att
den funkar att rensa bort spån har jag aldrig betvivlat(finns andra lösningar på det med).Men det andra
tror jag inte mycket på.

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Hej, jag har heller inte haft problem med spån som är torrt och finns med i pelletsen.
Jag har iofs modifierat min P20 med en fallucka som gör att lågorna inte kan gå upp i fallröret. Jag fick åtta säckar pellets fuktskadade i höstas och har provat med att både torka spånet i en enkel spåntork och blanda det rikligt i den vanliga pelletsen. Det har fungerat både vid start och drift förutom att det blivit ett stort luftöverskott och lite kall förbränning då jag inte justerade upp matningen.
Dessutom har jag ett veckoföråd och en ganska kort skruv.
Men det är väl olika för olika brännare hur känsliga de är för spån. Och om man har vecko eller bulkförråd.

Den totalt viktigaste erfarenhet jag har är att det i alla lägen är mycket viktigt med en rätt injusterad startdos. Men det har inte med spån i pelletsen eller inte att göra.

Ha en god fortsättning på helgen!
Senast redigerad av Lelle den ons 27 dec, 2006 11:52, redigerad totalt 1 gånger.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Finns det förresten någon på detta forun som bara eldar med spån i pelletsbrännare och aldrig haft det i form av pellets?
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har förstådd att Biona har en kvarn som gör pelletsen till spån varefter de tuttar på den.....
Är inte PK!
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Intressant fråga! Påverkar spån förbränningen? Dè klart att det måste göra. Samma som när man växlar mellan grova vedklabbar eller småstickor i en vedpanna. Det blir ju en jäkla skillnad i förbränning. Luften justeras ju inte i regel förrn's det poffar eller att det ger inget. Som jag uppfattar det av alla inlägg så påverkar inte spån underhållet eller driftsäkerheten nämnvärt: Inte förbränningen heller verkar det som. Vad grundar ni det på? Hakan börjar växa på mig som ni förstår! Pelletsbrännare är avsett för pelletsbränsle 6-8mm.? Spån är väl att likna med pulver? Det finns pelletsbrännare och pulverbrännare och ingen ska ju lura i mig att en stor andel spån/pulver i pelletsen INTE skulle påverka pelletsbrännaren! Det är ju helt olika saker. Man läser att man aldrig har haft probl. med spån men brännare är ju moddad ? Varför? Stor andel pulver påverkar färbränningen, så är det ju, Driftsäkerheten påverkas kanske inte, men verkningsgraden gör det, det lovar jag utan att ha mätt. Har inget att mäta på, det har ingen annan heller gjort som påstår något vad jag kan se,verkar vara mest teorier och spekulationer vad jag kan se. Som sagt driftsäkerheten kanske inte påverkas. Har jag stuckit ut hakan tillräckligt långt? :wink: Inte för att jäklas, försöker se logiskt på saker och ting så gott det går efter ett par "pilsner"
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Hej!
Har haft mitt instrument och mätit med (Testo 325) , har också haft ett annat som man kan göra dygnsmätningar med, och har som sagt inte uppleft några störningar som har någon betydelse för förbränningen och verkningsgraden. Nu är detta en PX21 så det kan mycket väl störa på andra brännarfabrikat.

Vad som stört mig kan du läsa i tidigare inlägg här i tråden.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Hej

Kan bara prata för mig själv,har inte haft problem med brännare
pga av spån.Nu pratar vi ju inte ren spån , utan den som man
kan få vid olika leveranser.Dom problem jag upplevt har varit
att jag fått slagit till på slangen för att det hade tendens att sätta
sig där.Det har t o m gått så trögt av spån så matarskruven gått
baklänges flera varv efter den stannat.Men tycker inte jag märkt
av något ,typ förbränning,aska mm som är nämnvärt .Har inte
mätt med typ instrument eller något, kan bara konstatera vad jag
ser och upplever det.Var en nu i veckan som trodde att man kunde
köra PellEcon på spån.Vet inget om det tror inte jag ska testa det
heller.

Wepe
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
uppfinnaren
Gallringsobjekt

Inlägg av uppfinnaren »

GoForIt Pellets skrev:
uppfinnaren skrev:
GoForIt Pellets skrev:Vår anläggning påverkades mycket negativt av spån och finfraktioner i pelletsen. Det ledde till startproblem, ryckig gång, höga och fladdrande rökgastemperaturer och kortare underhållsintervaller m.m.

Jag har borrat hål i matarröret från silon, och dränerar spån den vägen. Efter det har brännaren gått klockrent.
Hej
Varför borra när det finns ett bra hjälpmedel "pelletsrens" gå in på www.naturenergi.se och kolla på deras tillbehör .
enkelt att montera, slang rakt ner asketunnan mindre sot ingen rökpuffar :lol:
Jag har aldrig sett eller hört talas om denna produkt tidigare.
Dåligt med information på sidan du hänvisar till.

Funktion?
Pris?
Någon som använder?

Har förresten aldrig haft problem med rökpuffar.
Hej
Det är en helt ny produkt så det är därför det tar tid innan den blir känd på marknaden.
Jag kan hålla med att den visar inte hur den fungerar på bilden.
Jag fick mer information genom deras återförsäljare hur den skulle användas, för problemen vi hade löste den .
Funktion, den tog bort damm ,spån från slangen och att det inte blev några rökpuffar samt att det inte blev någon beläggning på rastret och framför allt från att sotat 2ggr i veckan har blivit 2ggr i månaden.
Vad ska jag ha damm-spån i pannan, det tillför inget bränslevärde , det blir bara sot .
Priset är ca:550:- :lol:

Varför borra när man sätta dit ett pelletsrens :wink:

[Edit: Om du är skapare eller tillverkare av produkten så bör du istället presentera den här. Kan få fel effekt om du presenterar den från nöjd-kund-perspektiv //Admin]
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Varför ens borra?

Ville ju vara bättre att ha en bra pelletsskruv istället.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

uppfinnaren skrev: Varför borra när man sätta dit ett pelletsrens :wink:
Man "tjänar" ca. 550:- på att borra i stället för att köpa en pelletsrens. Det tycker jag är ett tillräckligt bra argument :wink: :wink: :wink:

Varför skall man överhuvudtaget behöva bygga om sina pelletsmatningssystem. Det borde ju gå att köpa/få levererad tillräckligt bra pellets.... Gick iallafall för 6-7 år sedan, där efter har pelletsen bara blivit sämre och sämre och sämre..............
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Det borde ju gå att köpa/få levererad tillräckligt bra pellets.... Gick iallafall för 6-7 år sedan, där efter har pelletsen bara blivit sämre och sämre och sämre..............

Sämre och dyrare :cry:

Wepe
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Skriv svar