Elpanna med beredare kopplad till pelletspannan-frågor

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:En fråga till André.
Jag undrar varför du rekomenderar slinga i acktankarna i stället för vv-beredare?

Ved Profilen.
För att man får ut mer värme från en tank med slingor än en med beredare o att bottentempen blir lägre med slingor..

Ångrar själv att jag inte tog en tank med slingor, När tempen är 45° i toppen är den ca 40-42° i botten då man endast kör för vv..
En kompis har en effekta 500 l med en 200 l beredare o en utdragen solslinga i botten som står i ladugården där vv behovet är rätt stort.. När tanken är 70° i toppen o laddas igen (behöver minst 70° för disken) så är den tanken drygt 20° i botten.. Den tanken laddas med 85-90° vatten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:
Ved Profilen skrev:En fråga till André.
Jag undrar varför du rekomenderar slinga i acktankarna i stället för vv-beredare?

Ved Profilen.
För att man får ut mer värme från en tank med slingor än en med beredare o att bottentempen blir lägre med slingor..

Ångrar själv att jag inte tog en tank med slingor, När tempen är 45° i toppen är den ca 40-42° i botten då man endast kör för vv..
En kompis har en effekta 500 l med en 200 l beredare o en utdragen solslinga i botten som står i ladugården där vv behovet är rätt stort.. När tanken är 70° i toppen o laddas igen (behöver minst 70° för disken) så är den tanken drygt 20° i botten.. Den tanken laddas med 85-90° vatten..
Jag håller inte riktigt med dig, kör jag bara för vv är min tank 60 i toppen men 20 grader i botten.Fast jag har beredare på 200 Liter.
Det beror väl på hur bra kopplat man har?Samt hur stor tanken är!
Menar du att en tank med beredare i förstör skiktningen i tanken mera än en tank med slingor?När man tappar varmvatten??

Ved Profilen.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Vid hastigt stort varmvatten uttag så får man inte så mycket varmvatten ur en tank med beredare. Beredaren fylls ju med kallt vatten som sänker tempen på det som är i beredaren. Beredare är långsamma på återuppvärmning.
Därför kan en slinga eller två vara bättre, men de blir aldrig ens i närheten så bra som en tappvattenautomat.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev: Jag håller inte riktigt med dig, kör jag bara för vv är min tank 60 i toppen men 20 grader i botten.Fast jag har beredare på 200 Liter.
Det beror väl på hur bra kopplat man har?Samt hur stor tanken är!
Menar du att en tank med beredare i förstör skiktningen i tanken mera än en tank med slingor?När man tappar varmvatten??

Ved Profilen.
Hur ska du koppla för att skiktningen ska bli bättre vid vv uttag i en tank med beredare??
Går ju inte att koppla på annant sätt än att ansluta kallvattnet på kall anslutningen på beredaren..

Ja en tank med beredare får sämmre skiktning än med slingor el som elvis nämner en bra TVA (inte alla dock)
Möjligen skulle det funka bra med beredare om den skulle nå nästan ner i botten av acktanken, Men då kommer även elpatronen dumt till då man vill ha den så högt som möjligt..

Här är test på acktankar http://www.radron.se/upload/tabeller/20 ... ortank.pdf

Nu står det inget här om slinglängd på tankarna bara att en del har dubbla slingor men husqvarna kör normalt med 2x10 m slingor..

Med dubblaslingor o dubbla blandningsventiler får man bra uttag ur tanken då den tömms på värme i botten först innan det börjar gå genom båda slingorna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Dubbla slingor o dubbla blandningventiler e´nästan lika dyrt som en tappvatten automat om inte dyrare dessutom.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:Dubbla slingor o dubbla blandningventiler e´nästan lika dyrt som en tappvatten automat om inte dyrare dessutom.
Men alla tva är inte så bra att köra mot acktank då returtempen inte är så låg, En del är gjorda för att kopplas direkt på pannan o då är det inte så bra om returtempen är låg..

Sen är det mindre som kan paja med slingor, Visst är en bra tva utmärkt om man har en panna som beredaren rasat på el att man behöver extremt mycket/stora vv uttag..

Men de ä klart du måste ju göra lite reklam för TVA då du har 2 st till salu.. :wink:
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Nu får du ta det lugnt.
Jag har varit lika positiv till dessa sedan dag 1 på forumet.
Är jag positiv till Shuntautomatik med enbart innegivare också kanske ?

Knappast.

Har ju en sån också till salu.

Hur man än vrider och vänder på det så får man inte ut närmelsevis så mycket varmvatten med slinga eller beradare som med en TVA avsedd för ändamålet. Dvs med blandventil på laddkrets och cirkpump-brytande flödessensor.

Fördelen med en TVA är också flexibiliteten.
Behöver du större tank så är det inte så blodigt för du flyttar din beredning.
Skriv svar