Varför går det så mycket Pellets ??

Låst
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Paddington skrev:
Ved Profilen skrev:
Jag tycker att du skall börja med kolla hastigheten på pumpen till värmesystemet. Den bör stå i läge 1....

Vedprofilen...vad är anledningen till att cirkulationspumpen skall gå på 1 ?

/Paddington (som hittills kört på maxfart utan att funderat på varför... :wink: )

PS Ursäkta att jag snodde tråden en liten kort stund :wink: :wink: :P
Därför att jag har värmemängdsmätare och har koll på olika system.
Delvis mitt eget ,och mitt hus skiljer sig inte mycket från andras.
Men testa och sänk din pump till lägsta läget och börja injystera ditt system också kommer du att märka skillnad på förbrukning oavsett om man eldar Olja/El/ Pellets eller ved.Speciellt när det börjar bli effekt behov som vintertid.Jag har naturligt vis inte koll på ditt hus vad gällande pumpar eller effektbehov men generellt stämmer det jag har testat.

Jag har själv den minsta grundforspumpen i mitt hus som går på läge ett men har även fått lov att strypa på kranen från returen från elementena
för att få rätta flödet .
Kollade nu flödet på min retur är 70 kubik/ timme är hyffsad kör jag pumpen på läge två är flödet 105 kubik /timme då får jag samma temperatur fram till elementena som jag får i retur,det vill jag inte ha.Läge tre på pumpen tänker jag inte ens prova!!
Man vill ju ha en så stor temp diff som möjligt mellan framledning och retur..

Bra med ditt inlägg!

Ved Profilen
Senast redigerad av Ved Profilen den lör 09 dec, 2006 01:03, redigerad totalt 1 gånger.
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Tyvärr så är det här med min förbrukning inget skämt, utan jag har detta problem. Hittade spaken på pumpen, det fanns 2 lägen 1 + 2, så jag ändrade till 1, hoppas att jag gör rätt nu. När det gäller temeraturen som går från pannan så ligger den påpca 40 grader, själva panntemraturen ligger på ca 75-80 grader. Har tyvärr ingen aning om vad de förra ägarna hade för förbrukning, har heller ingen aning om vad modellen på min Nymobrännare heter, det står ej på "maskinen".
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

hur ser brännaren ut den del som sticker in i pannan är den rektangulär eller rund ?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Brännaren är rektangulär, Tänkte höra om det är någon mer där ute som har erfarenhet om dag/natttemp, vad som är mest ekonomiskt, bara dag, eller båda dag och natt.

Och som jag skrev tidigare, nu är cirkulationspumpen på läge 1 av 2, är detta bra nu?
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

pekkapikk skrev:Brännaren är rektangulär, Tänkte höra om det är någon mer där ute som har erfarenhet om dag/natttemp, vad som är mest ekonomiskt, bara dag, eller båda dag och natt.

Och som jag skrev tidigare, nu är cirkulationspumpen på läge 1 av 2, är detta bra nu?
Tänkte på en sak till.
Du skrev att du kör ut 40 grader ut från pannan till elementena det tycker jag verkar för mycket speciellt om man tittar på den milda vintern.
Jag kör ut ca 40 grader när det är -5 till-8grader ute,men å andra sidan har ju huserna olika effekt behov.
Jag tror att du kan sänka även där.
Det gör nog en hel del på pelletsförbrukningen på en månad.

Ved Profilen
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Ok, jag kan prova och sänka lite, tycker däremot då att värmen i huset sjunker då, frågan är då om detta blir mer ekomiskt, när man då bör höja temperaturen på regulatorn..
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

I en normalvilla är läge "ett" helt normalt på pumpen. Har du för högt flöde pumpas vattnet helt klart för snabbt fram och energin utnyttjas inte till fullo. Du kan vid kallare temperaturer se detta fel, då man oftas får en liten temperaturskilldnad mellan fram och returledningen. Vid 5 plus och uppåt märker man inte detta så väl, då fastigheten ej har så stort energibehov, kan då skilja endast 2-3 grader. Där av upplever man också att det blir en högre förbrukning vid dessa utetemperaturer.

Det som också sker om man matar tillbaka för hög temperatur på vattnet tillbaka från radiatorerna är att det varma vattnet stör skiktningen i pannan, samt så tas energin inte upp då den kyls ner av dom kallare konvektionsytorna i pannan. Alltså strålningsförluster, i kort form rätt ut i skorstenen.

Det som kan orsaka hög pelletsförbrukning kan även vara en skorsten med för mycket drag. En fel inställd eller fel storlek på dragbegränsaren om sådan finns. Vid för högt drag dras energin ut ur eldstaden med för hög hastighet och energin tas ej till vara, där av också höga rökgaser till följd. Med andra ord även en dålig verkningsgrad.

Har du kollat rökgastemperaturen samt draget i skorstenen?
Har du ett färskt protokoll på senaste rökgasanalysen?
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

pekkapikk skrev:Brännaren är rektangulär, Tänkte höra om det är någon mer där ute som har erfarenhet om dag/natttemp, vad som är mest ekonomiskt, bara dag, eller båda dag och natt.

Kör systemet som vedprofilen tidigare har föreslaget dig. Du tjänar inte på att sänka temperaturen under natten som ett exempel, då det går åt mer energi att sedan elda upp en till två grader för dagstemperaturen inomhus.

Kör samma temp dygnet runt!
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Ved Profilen skrev:
Paddington skrev:
Ved Profilen skrev:
Jag tycker att du skall börja med kolla hastigheten på pumpen till värmesystemet. Den bör stå i läge 1....

/Paddington (som hittills kört på maxfart utan att funderat på varför... :wink: )

Därför att jag har värmemängdsmätare och har koll på olika system.
Delvis mitt eget ,och mitt hus skiljer sig inte mycket från andras.
Men testa och sänk din pump till lägsta läget och börja injystera ditt system också kommer du att märka skillnad på förbrukning oavsett om man eldar Olja/El/ Pellets eller ved.Speciellt när det börjar bli effekt behov som vintertid.Jag har naturligt vis inte koll på ditt hus vad gällande pumpar eller effektbehov men generellt stämmer det jag har testat.

Jag har själv den minsta grundforspumpen i mitt hus som går på läge ett men har även fått lov att strypa på kranen från returen från elementena
för att få rätta flödet .
Kollade nu flödet på min retur är 70 kubik/ timme är hyffsad kör jag pumpen på läge två är flödet 105 kubik /timme då får jag samma temperatur fram till elementena som jag får i retur,det vill jag inte ha.Läge tre på pumpen tänker jag inte ens prova!!
Man vill ju ha en så stor temp diff som möjligt mellan framledning och retur..

Bra med ditt inlägg!

Ved Profilen
Ved Profilen kommer med en rättelse.
Jag skrev 70 kubik/timme.
Det skall naturligt vis vara 0,70 kubik/timme,det blir alltså 700 Liter/timme.
Tyckte själv att flödet verkar högt.

Kul att citera sig själv.
Ved Profilen.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Har du druckit pilsner igen Vedprofilen?
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Karla1 skrev:Har du druckit pilsner igen Vedprofilen?
Njjaa! Det blev mäsk hadde inte tid att vänta åt med slev funkade perfekt.
Ha de..

Ved Profilen.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Re: Varför går det så mycket Pellets ??

Inlägg av Ved Profilen »

pekkapikk skrev:Hallå! Jag undrar om någon vet vad jag ska göra? Har ett nyköpt hus på ca 90m2 boyta + 60 m2 källare, jag gör av med minst 700 kg pellets/måndad, trots att brännaren är helt ok justerad enligt fackman. Vad kan jag göra?

Har troligen ganska dåligt isolerade fönter på nedervåningen, kan det göra någon stor skillnad?

Har även en shuntautomatik, som jag ej riktigt ver hur den ska vara inställd, kan detta göra nåt med förbrukningen. kör nu med dag/natttemp, med daglig temp på ca 20 grader inomhus.

HJÄLP MIG NÅGON OM DET FINNS FÖRSLAG!
Är tyvärr inte så tekniskt!

/Johan
Hej igen Johan.
Du skriver att du har fått brännaren injysterad av fackman,har han lämnat någon form av test protokoll i sådant fall vad står det för uppgifter på protokollet?

Som ex. C0/02/Co2/Rökgastemperatur samt förbränningsverkningsgrad.
Sedan skrev Karla1 en viktig detalj. Undertrycket i skorstenen.Samt om du har dragbegränsare,har du inte det skall du skaffa en.
Har fackmannen mätt detta undertryck /drag i din skorsten??Om kan du gärna skriva vilket undertryck du har också..

Ved Profilen.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Paddington skrev:
Ved Profilen skrev:

Jag gjorde en test hemma i kväll vad gällande flöden från radiatorsystemet/elementena.

Formeln för effekt är Liter/timme*temperaturskillnad *1.163 dividerat med 1000. då får man Effekt

Ex. Mitt flöde från radiatorsystemet är 700 Liter/timme temperatur skillnaden mellan framledningen och returledningen är 3 grader.

Då ser det ut på detta sätt: 700*3*1,163/1000=2,44kw.
Om jag höjer pumpen till hastighet 2 då blir mitt flöde ca 1005 liter/timme.
Obs! Jag har i min test bara ökat pumpens hastighet från 1 till läge två.
Inte ändrat några andra shunt kurvor eller liknande.

Då ser det ut så här:
1005*3*1,163/1000=3,50kw

3,50-2,44=1.06kw i förluster på bara pumphastigheten.
Vill man göra om detta till kwh är det bara att lägga till tiden.
Frågan är vad gör detta i kwh/år det är nog ganska mycket .
Bättre förklaring på detta med pumphastigheter kan jag inte lämna.
Detta är taget från verkligheten.(Själv test)

Ved Profilen.
Senast redigerad av Ved Profilen den sön 10 dec, 2006 00:23, redigerad totalt 1 gånger.
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Tyvärr så har jag inga papper på kollen av min brännare, då detta inte gjordes helt "vitt"

Finns det någon som annars vet nån bra firma i Falutrakten man kan kontakta för att få en rejäl genomgång av maskineriet, allt va de innebär!

Ska fixa så att jag bara kör med dagstemeratur nu, då detta verkar vara bäst, Har även ( kanske skrev detta tidigare ) sänkt pumpen till läge 1, och även sänkt framledningstemeraturen från ca 40 till ca 30 grader, få se om detta hkälper något.
Har även tätat fönsterna i undervåningen idag, Detta behövdes verkligen, då det såg ut som om de suttit där ett bra tag.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

pekkapikk skrev:Tyvärr så har jag inga papper på kollen av min brännare, då detta inte gjordes helt "vitt"

Finns det någon som annars vet nån bra firma i Falutrakten man kan kontakta för att få en rejäl genomgång av maskineriet, allt va de innebär!

Ska fixa så att jag bara kör med dagstemeratur nu, då detta verkar vara bäst, Har även ( kanske skrev detta tidigare ) sänkt pumpen till läge 1, och även sänkt framledningstemeraturen från ca 40 till ca 30 grader, få se om detta hkälper något.
Har även tätat fönsterna i undervåningen idag, Detta behövdes verkligen, då det såg ut som om de suttit där ett bra tag.
Nu är du på rätt väg.Men tyvärr så verkar inte fackmannen vara på rätt väg.
Du har alltså inte haft en fackman till att se över din anläggning i ditt hus?
Även om det är svart eller vitt skall en fackman eller en aktoriserad firma lämna rökgasanalys protokoll.
Du bör anlita någon annan att göra detta på din anläggning.Vet inte vem som gör detta i Falun,men ett tipps hör med Sotarna i Falu-Kommun.
Det kanske inte är så konstigt att du har en hög pelletsförbrukning.
Man måste ju veta helheten.Sedan skall du se till att sota ofta detta är också en viktig del i det hela.

Håll Pannan ren!!!!

Mvh Ved Profilen.
Låst