Långa gångtider och shuntreglering
En liten upplysning.
För den som inte har eller vill jobba med UNIX-datorer så finns det ett kort med programvara på marknaden som går att koppla mot Windows XP. Kostar ca 600-700 kr. Klarar totalt 100 st tempsensorer, drivs av datorns spänning. 2 sensorer är med i grundpaketet.
Sedan är jag själv av den åsikten att Windows är för driftosäkert för kontinuerlig drift. Kanske OK för hemmabruk och övervakning.
Skulle vara super om Ageröd kunde lista vilka olika delmoment han gjorde för att få ned programvaran, installera, och igånkörning på UNIX-maskinen.
För den som inte har eller vill jobba med UNIX-datorer så finns det ett kort med programvara på marknaden som går att koppla mot Windows XP. Kostar ca 600-700 kr. Klarar totalt 100 st tempsensorer, drivs av datorns spänning. 2 sensorer är med i grundpaketet.
Sedan är jag själv av den åsikten att Windows är för driftosäkert för kontinuerlig drift. Kanske OK för hemmabruk och övervakning.
Skulle vara super om Ageröd kunde lista vilka olika delmoment han gjorde för att få ned programvaran, installera, och igånkörning på UNIX-maskinen.
-
- Gallringsobjekt
Jag vet att jag svär i kyrkan nu, men kolla in på Värmepumpsforum så finns det en liten pryl där som heter "Rickards Värmepumpslogger" eller nåt sånt. Kostar 8-900 nånting, kopplas till datorn, komplett med program och ett antal givare. Vill man mäta pellets mängd så kan man koppla en glödlampa till samma uttag som skruven för att få ett tidsvärde på hur länge skruven går (=hur mycket pellets som matas in). Jag har inte hunnit köpa nån själv, men jag tror att den helt klart är applicerbar även på ett pelletssystem.MP skrev:En liten upplysning.
Apropå hur ofta termomaticen justerar sig.
Den mäter ju temperaturen och jämför värdet med värde 2 minuter bakåt i tid, om det är stor skillnad gör den en stor rörelse, är det liten skillnad gör den en liten rörelse, står i ett inlägg innan i tråden hur stor tempdiff det handlar om.
Den mäter ju temperaturen och jämför värdet med värde 2 minuter bakåt i tid, om det är stor skillnad gör den en stor rörelse, är det liten skillnad gör den en liten rörelse, står i ett inlägg innan i tråden hur stor tempdiff det handlar om.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Hmmm.... Linux kan vara lite krångligt att få att fungera precis som man vill (åtminstone för mig), men har man väl fått det dit hän är det fantastiskt stabilt. Det enda som lyckas ställa till det hemma hos mig är strömavbrott, annars händer det aldrig något. Jag tror rekordet är 5 månader utan problem, sen kom det ett strömavbrott...MP skrev:Skulle vara super om Ageröd kunde lista vilka olika delmoment han gjorde för att få ned programvaran, installera, och igånkörning på UNIX-maskinen.
Maskinen som är en gammal Celeron 333 mHz med 256 mb internminne fungerar som filserver, intern webserver, databasserver och för loggning av temperaturer och all programvara är alldeles gratis!. Till linuxburken har jag kopplat ett par windowsmaskiner som jag använder i det dagliga arbetet. För skriveri, kalkyl och sånt trivs jag bäst i windowsmiljön.
Jag skall försöka sätta något på pränt om detta, men inte idag...
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Driver pelletspris.com
Hmm, vad gör du inne på värmepumpsforum Christer??? Vi får akta oss för att beblanda oss med sånt folkChrister_Hagglund skrev: Jag vet att jag svär i kyrkan nu, men kolla in på Värmepumpsforum så finns det en liten pryl där som heter "Rickards Värmepumpslogger" eller nåt sånt. Kostar 8-900 nånting, kopplas till datorn, komplett med program och ett antal givare. Vill man mäta pellets mängd så kan man koppla en glödlampa till samma uttag som skruven för att få ett tidsvärde på hur länge skruven går (=hur mycket pellets som matas in). Jag har inte hunnit köpa nån själv, men jag tror att den helt klart är applicerbar även på ett pelletssystem.

Här är en länk till värmepumpsloggern, låter klart intressant
http://www.varmepumpsforum.com/vplogger.html
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
-
- Gallringsobjekt
Får skylla på att jag fick tipset av en kollega på jobbet som är vp-frälstCharlie skrev:Hmm, vad gör du inne på värmepumpsforum Christer??? Vi får akta oss för att beblanda oss med sånt folk![]()
![]()
Här är en länk till värmepumpsloggern, låter klart intressant
http://www.varmepumpsforum.com/vplogger.html

Jag har t.o.m registrerat mig hos dem.
Skämt åsido det finns en del matnyttigt där också. Bl.a. loggern.

Skämt åsido det finns en del matnyttigt där också. Bl.a. loggern.
Senast redigerad av Roli den ons 09 feb, 2005 15:08, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Svär på du.Christer_Hagglund skrev:Jag vet att jag svär i kyrkan nu, men kolla in på Värmepumpsforum så finns det en liten pryl där som heter "Rickards Värmepumpslogger" eller nåt sånt. Kostar 8-900 nånting, kopplas till datorn, komplett med program och ett antal givare. Vill man mäta pellets mängd så kan man koppla en glödlampa till samma uttag som skruven för att få ett tidsvärde på hur länge skruven går (=hur mycket pellets som matas in). Jag har inte hunnit köpa nån själv, men jag tror att den helt klart är applicerbar även på ett pelletssystem.

Om den använder sig av Dallaskretsarna och one wire-bussen (heter den så?) så finns det en del gratisgrejer för Linux/Unix att tanka hem. Jag har länge tänkt peta ihop en uppsättning dallastermometrar och en gammal PC i pannrummet, men inte fått tummen ur och beställt grejer från Elfa. Sen lockar det inte så värst att löda och pilla och göra fel så det skulle kunna vara nåt att satsa på. Priset var inte så blodigt heller. Vad jag kan se så är det inte så mycket dyrare än att köpa grejerna direkt från Elfa och löda ihop själv. Frågan är vad han vill ha utan programvaran?
Min tanke var att ha en disklös maskin i pannrummet som kör en minidistro av Linux som loggar temperaturerna och i jämna mellanrum ftp:ar upp värden och grafer till en webserver. Då kan jag (och hela världen) se om de fryser hemma när jag är bortrest.

Här kommer kopplingsschemat till DS18S20 som klarar 128 grader och långa ledningar. Som ni ser är det inte jag som hittat på det...petero skrev:Ageröd, kör du +5 volt ut till dina DS18S20 för att kunna mäta över 85 grader? Jag använder själv dessa till att mäta yttertemp, innertemp + temp ut från shunt.

Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Driver pelletspris.com
Det finns relativt billiga temp probar som klarar upp till 1250grader (typ K)
(nån hundring)
Och dessa kan man koppla via lite saker till en dallas krets och få ut 1-wire som vanligt...
Jag har det sparat nånstans..
(nån hundring)
Och dessa kan man koppla via lite saker till en dallas krets och få ut 1-wire som vanligt...
Jag har det sparat nånstans..

TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
För den som är intresserad så vill jag peka på att det finns en variant av Linux som är otroligt lättinstallerad. Det heter KNOPPIX. Operativsystemet läggs normalt på en CD och körs sedan från den CD:n.Hmmm.... Linux kan vara lite krångligt att få att fungera precis som man vill (åtminstone för mig), men har man väl fått det dit hän är det fantastiskt stabilt. Det enda som lyckas ställa till det hemma hos mig är strömavbrott, annars händer det aldrig något. Jag tror rekordet är 5 månader utan problem, sen kom det ett strömavbrott...
Vilket innebär att du lägger CD i CDläsaren och sedan installeras Linux:en
helt automatiskt. Avslutar installationen med att visa ett grafiskt skrivbord som är Windowsliknande vilket gör att du som kan Windows kan köra med en gång. Omställning enbart som när man lär sig ett nytt program. Installationen fungerar mycket tillförlitligt/bra under förutsättning att man inte har altför mycket udda kort i datorn.
I och med att man kör systemet på CD:n så kan man testa på sin vanliga dator utan några som helst ominstallationer, när man tar ut CD:n så kör man på sitt vanliga OP system utan att behöva göra någonting.
Det går givetvis att ladda ned det på HD:n för att få en fast installation.
KNOPPIX är gratis men man får köpa skivan (kostar ca 100-150 kr) om man inte vill ladda ner den från nätet.
OBS!!! Finns nu i en svensk översättning även den gratis på nätet.