Snart inte intressant längre med dessa pelletspriser!!

Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Lennart Wiklund skrev:
Fy faan säger jag.....
Ifjol betalade jag 1.83kr/kg på bulk från Bio Norr.
Tappade andan när jag surfade in på deras sida nu ikväll för att beställa.
3ton bulk=6975kr!!!
över 2.30kr/kg!!
Tycker det är skandal,pelletsen har stigit i höjden bara på två år.
Det dubbla på 5-6år.
Överväger starkt att slänga ut brännaren.
Kan få tag på eldningsolja för 3.50kr/litern,det är ju bra det för miljön Twisted Evil Twisted Evil samt få en oljebrännare gratis.
Tror att jag skall börja elda denna skitiga marindiesel istället!
Det är nog så alla vill ha det.Pellets skall ju vara miljövänligt hållbart,Men det verkar inte som pelletstillverkarna vill att vi villaägare skall elda med detta.
Kan inte tänka mej att storförbrukarna betalar sådana priser vi gör!!kanske hälften,MEN det tar dom igen på oss.
fy faan säger jag bara,jag blir så himla lack.....
Om du har en brännare som klarar lättbunker/tunkeldningsolja så; go for it.
Med tanke på att den mesta oljan som förbrukas i landet eldas upp av bilar, och uppvärmning är mygg i jämförelse så kan du gör det med gott samvete.

En liten undran bara? :?:

Var det inte "greven" som skulle elda med renpellets, eller "sket" det sig? :D
ABSO
Energiprofet!

Re: Snart inte intressant längre med dessa pelletspriser!!

Inlägg av ABSO »

elvis skrev:För varje öre pelletsen stiger kan elen stiga 2,5 öre för att det ska gå jämnt upp i ökning mot en bergvärmepump. Detta då värmepumpen i snitt enligt energimyndigheten har en COP på 2,5 som årsmedel.
Fast jag undrar om man inte skall räkna med 3 för nya pumpar..? Skulle vi slänga ut våra pelletspannor skulle vi köpa det bästa som finns idag.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

ABSO skrev:
elvis skrev:För varje öre pelletsen stiger kan elen stiga 2,5 öre för att det ska gå jämnt upp i ökning mot en bergvärmepump. Detta då värmepumpen i snitt enligt energimyndigheten har en COP på 2,5 som årsmedel.
Fast jag undrar om man inte skall räkna med 3 för nya pumpar..? Skulle vi slänga ut våra pelletspannor skulle vi köpa det bästa som finns idag.
Slår man ihop alla värmepumpstyper så blir de inge 3 :wink:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

snillet skrev:Slår man ihop alla värmepumpstyper så blir de inge 3 :wink:
Nej givetvis inte. :wink:

Men jag tänker mig en ny modern varvtalsreglerad optimalt intrimmad pump dimensionerad för att klara kallaste vinter med ordentliga borrhål, är inte års-COP 3 realistiskt då?
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

ABSO skrev:
snillet skrev:Slår man ihop alla värmepumpstyper så blir de inge 3 :wink:
Nej givetvis inte. :wink:

Men jag tänker mig en ny modern varvtalsreglerad optimalt intrimmad pump dimensionerad för att klara kallaste vinter med ordentliga borrhål, är inte års-COP 3 realistiskt då?
Du pratar bergvärme....
Gör myndigheten det ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Vet inte, men om du läser lite tidigare i tråden så skriver elvis om bergvärme och 2,5, men jag tror snarare att det är 3 om jag skulle installera bästa utrustningen som finns idag.

2.5 eller 3 är en ganska avsevärd skillnad så det vore mycket intressant om vi kunde diskutera oss fram tilll vad som är rimligt!
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Den studie som energimyndigheten använder sig av som referens är utförd nån gång kring år 2001 vill jag minnas.
SP mätte den faktiska verkningsgraden i ett tiotal bergvärmeinstallationer.

Det var med den tidens mått normala anläggningar.
Dvs grundare hål och mindre täckningsgrad.
Idag borrar man väl för nära 95% eller nästan 100% täckning.

Tror att dagens energibrunnar och modernare pumpar närmar sig 3 men då det inte finns någon vedertagen studie så använde jag mig av 2,5.

Om det gäller ett nybyggt hus med enbart golvvärme så skulle jag bli förvånad om man inte taktar kring 3,5 eller närapå 4.

Men då det inte finns nån oberoende studie låter vi det bero.

mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Elpriset inklusive överföringsavgift för nya abonemmang ligger på 1.10 idag. VP med års-COP 2.5 kostar då 44 öre / kWh och VP med COP 3 blir 37 öre / kWh.

Räknar man på 2300:- per ton för pellets och 85% årsmedelsverkningsgrad kostar pellets 56 öre / kWh. Sen tillkommer el och sotning cirka 5 öre / kWh, dvs. totalt 61 öre / kWh.

Det gör en skillnad på 24 öre per kWh eller 6000:- om året vid 25000 kWh. (Plus att vi pelletseldare på köpet får meka med pannan, ekonomisota, städa pannrumet samt tappar golvyta.)

Detta samtidigt som pelletsfabrikanterna förmodligen tjänar 800 kr / ton eller 20 öre per kWh vi får ut från våra pelletspannor...
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Avgörande för COP är temperaturerna!

COPcarnot=Thög/(Thög-Tlåg)

Tlåg bestäms till stor del av bergets temperatur och hålets längd.

Thög är samma sak som Tframledningstemp.
Är inte systemet dim. för låga framledningstemperaturer är det omöjligt att få höga COP.
Väljer man att sätta konvektorer, som många VP förespråkare vill, så bör drivenergin till fläkten ingå i beräkningen av COPverklig.

Personligen så tror jag att CTC är på rätt spår; kör VP när du har bra COP och pellets då VP inte orkar. Dagens energipriser och skatter motiverar kanske inte den lösningen, men pellets lär knappast vara skattebefriat i all evighet. Kunde man sedan programera in en tim tariff på elen så kan man köra optimalt.
(Stora termiska kraftverk måste gå på en viss min.effekt, i vart fall måste turbinen och pannan hållas varm, så VP under natten är inte en dålig användning av el).

Vad gäller moderna välisolerade hus, så drar varmvattentillverkningen ned COP, men COP 2,5 är bättre än 1=elberedare.
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Erik skrev:Lennart Wiklund skrev:
Fy faan säger jag.....
Ifjol betalade jag 1.83kr/kg på bulk från Bio Norr.
Tappade andan när jag surfade in på deras sida nu ikväll för att beställa.
3ton bulk=6975kr!!!
över 2.30kr/kg!!
Tycker det är skandal,pelletsen har stigit i höjden bara på två år.
Det dubbla på 5-6år.
Överväger starkt att slänga ut brännaren.
Kan få tag på eldningsolja för 3.50kr/litern,det är ju bra det för miljön Twisted Evil Twisted Evil samt få en oljebrännare gratis.
Tror att jag skall börja elda denna skitiga marindiesel istället!
Det är nog så alla vill ha det.Pellets skall ju vara miljövänligt hållbart,Men det verkar inte som pelletstillverkarna vill att vi villaägare skall elda med detta.
Kan inte tänka mej att storförbrukarna betalar sådana priser vi gör!!kanske hälften,MEN det tar dom igen på oss.
fy faan säger jag bara,jag blir så himla lack.....
Om du har en brännare som klarar lättbunker/tunkeldningsolja så; go for it.
Med tanke på att den mesta oljan som förbrukas i landet eldas upp av bilar, och uppvärmning är mygg i jämförelse så kan du gör det med gott samvete.

En liten undran bara? :?:

Var det inte "greven" som skulle elda med renpellets, eller "sket" det sig? :D
Jodå,visst har vi kört renskiten.
Men va faan den plockar ju sig inte själv.
Dessutom har inte lapparna renarna här på skogen längre,fanns ett par stycken omärkta rackare,dessa är numera uppätna....av mej. :oops:
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Erik skrev:Personligen så tror jag att CTC är på rätt spår; kör VP när du har bra COP och pellets då VP inte orkar.
Har dom en panna speciellt för det menar du?
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

ABSO skrev:
Erik skrev:Personligen så tror jag att CTC är på rätt spår; kör VP när du har bra COP och pellets då VP inte orkar.
Har dom en panna speciellt för det menar du?
Det är inget särskilt alls med CTC:s panna förutom VP styrningen.
Det den har är att styrningen för värmepumpenär inbyggd i pannan.
Dvs den kan styra endast CTC:s värmepumpar.
CTC:s värmepumpar är lite speciella så det är inte alla som gillar dem.

Nibe har tvärtom, värmepumpen har all styrning och styr pannan/brännaren och shuntingen. Nibe är den populärare av de två men också lite dyrare.
En Nibe värmepump kan då dockas till vilken panna som helst utan att köpa massa extra dyra tillbehör.
Man kan alltså väldigt enkelt och billigt docka den till en gammal Nibe City eller CTC 1100 eller vad man nu har.
En pelletsbrännare i befintlig panna som toppeffekt och Värmepump för resten av effekten är nog det absolut mest ekonomiska som går att göra.
Luft/vatten eller bergvärme / markvärme kopplar man till då.
Om man borrar / gräver så gör man inte det så djupt / långt utan håller kostnaden nere fett för berg / markvärmen.

Jag har en Nibe 1115 som står i källaren och väntar på installationen nu.
Blir väldigt bra ekonomi i ett mindre hyreshus :lol:

Ps. Givetvis är en luft / luft och brännare i befintlig panna det mest ekonomiska men det räknar jag inte då det inte är vattenburet och inte passar alla. I en enplans villa är det nästan dumt att inte ha det. Ds.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Intressant att höra om hur de olika tillverkarna har styrningen, tackar!
elvis skrev: Ps. Givetvis är en luft / luft och brännare i befintlig panna det mest ekonomiska men det räknar jag inte då det inte är vattenburet och inte passar alla. I en enplans villa är det nästan dumt att inte ha det. Ds.
Blir verkligen luft-luft speciellt mycket lönsammare än pellets? Se min beräkning ovan; pellets 61 öre/kWh, luft-luft COP 2 55 öre/kWh. Tar ganska länge att tjäna in en pump för 20k med 6 öre / kWh. Och man måste ju ändå köra pannan för varmvattnet.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Det kan ju bara bli ekonomiskt möjligt att kombinera pellets o markvärme om man har en pelletspanna på plats. I ett nybygge är det ju inget att tänka på.
Sen är det ju lite svårt om man kör med flytande kondensering eller?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Flytande kondensering är självklart att man ska köra.
Det går alldeles utmärkt med ett shuntat system då värmepumpen styr shunten.
Det är så jag ska köra.

I ett nybygge ska man givetvis inte kombinera.
I ett nybygge ska man inte ha pelelts alls tycker jag.
Det är dyrare än värmepump då skorstenen tillkommer.
Sen kostar väl varje m2 nybygge ca 10 000 och upp. Då är det dumt att blåsa det på ett pannrum och ett bulkförråd.
En värmepump för mark eller berg är ju inte större än ett kylskåp och kan stå i tvättsuga eller förråd.

I nybygget kan man köra golvvärme och får då löjligt hög COP.
pellets är ren kapitalförstöring där.

Mvh
Skriv svar