Men om man byter mot en värmepump i ett hus som kräver en varm murstock så kommer ventilationen att "försämras" oavsett om den var dålig innan så jag ser inget fel i benämningen, sen anser jag att det bör nämnas att det finns en del hus med självdrag som har helt ok ventilation även om den är långt ifrån perfekt.Dock skall man inte använda "att ventilationen försämras" som ett argument mot en Värmepump, för den är redan undermålig i ett självdragssystem. Bryr man sig om sin ventilation så monterar man FTX eller F ventilation
Inlägg om ventilationen försämras
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Pannrumstomte!
Orkar inte diskutera det här längre.
Självdragventilation funkar pga fysiska lagar inte under det varma halvåret.
Sommartid innebär frånvaron av termik att lite eller ingen
luftomsättning uppnås. Mängden luft som skall omsättas omsätts helt enkelt inte.
Om man ändå anser att detta är OK så får man göra det.
Det finns dock hur mycket studier och forskning som helst som påvisar motsatsen.
Mvh
luftomsättning uppnås. Mängden luft som skall omsättas omsätts helt enkelt inte.
Det finns dock hur mycket studier och forskning som helst som påvisar motsatsen.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Pannrumshärskare!
Det uppfyller normer som mitt hus hade när det byggdes.elvis skrev:Vad innebär funkar bra ?
Att ventilationen uppfyller gällande normer eller du själv inte stör dig på bristerna ?
Inte menat som kritik Andreas Hansson.
Jag förstår att de flesta inte bryr sig och knappast någon har mätt sitt ventilationsflöde i ett självdragssystem.
Dock skall man inte använda "att ventilationen försämras" som ett argument mot en Värmepump, för den är redan undermålig i ett självdragssystem. Bryr man sig om sin ventilation så monterar man FTX eller F ventilation.
Mvh
Eller har det kommit nya som jag måste följa ?
Jag har inga problem med dålig instängd luft.Aldrig kondens på fönster.
Bra med tillluftsventiler i alla rum och det kommer bra med luft in i dom.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Pannrumshärskare!
Jag har fönster eller dörrar öppna på sommaren.elvis skrev:Orkar inte diskutera det här längre.
Mvh
Har jag luftomsättning då?
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Pannrumstomte!
Du måste inte följa dem.
Vad man själv tycker är bra är upp till var och en.
En balanserad och jämn ventilation är helt omöjlig att uppnå utan någon slags styrning eller fläkt.
För mycket ventilation kostar det också då ca 30% av den tillförda energin i ett norlmalisolerat hus ventileras bort.
Likväl som för lite inte alltid märks.
Kondens på rutan eller ej är ingen särskilt bra mätmetod.
Orkar inte diskutera detta längre.
Mvh
Vad man själv tycker är bra är upp till var och en.
En balanserad och jämn ventilation är helt omöjlig att uppnå utan någon slags styrning eller fläkt.
För mycket ventilation kostar det också då ca 30% av den tillförda energin i ett norlmalisolerat hus ventileras bort.
Likväl som för lite inte alltid märks.
Kondens på rutan eller ej är ingen särskilt bra mätmetod.
Orkar inte diskutera detta längre.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Men öppna fönster å dörrar på sommaren blir ju ventilation..... utan nämnvärd energiförlust.
Men det är väldigt skönt med forcerad ventilation som det heter.... luktar gott inne, aldrig problem med "tjock" luft när man är många personer eller liknande.
Bara varmt
Och eftersom tillflöde sker i sovrum bl:a så trots att vi är 2 vuxna och en 6 månaders liten i vårt sovrum , så luktar det inte instängt där på morgonen om man går ut å går in igen.
Det har jag upplevt på annat håll.
Nu e de OT här va ?
Men det är väldigt skönt med forcerad ventilation som det heter.... luktar gott inne, aldrig problem med "tjock" luft när man är många personer eller liknande.
Bara varmt

Och eftersom tillflöde sker i sovrum bl:a så trots att vi är 2 vuxna och en 6 månaders liten i vårt sovrum , så luktar det inte instängt där på morgonen om man går ut å går in igen.
Det har jag upplevt på annat håll.
Nu e de OT här va ?

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
-
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumstomte!
Du menar alltså att självdragsventilationen inte ventilerar tillräckligt bra sommartid ?Andreas Hansson skrev:Ja inte är det för att vädra. Det hör väl sommaren till
Varför vädrar du inte vintertid ? Behöver du inte frisk luft dygnet runt, året runt ?
Med ett en balanserad mekanisk ventilation behöver man inte bry sig.
Det är vädrat året runt med en ett luftombyte som är hälsosamt och inte för stort, inte för litet.
Du har tydligen själv insett att mekanisk ventilation är kass på sommarhalvåret så du behöver ha öppet dörrar och fönster men tycker ändå att det funkar bra för dig med självdrag ?

Nu ...tycker JAG att du är lite brutalelvis skrev:Du menar alltså att självdragsventilationen inte ventilerar tillräckligt bra sommartid ?Andreas Hansson skrev:Ja inte är det för att vädra. Det hör väl sommaren till
Varför vädrar du inte vintertid ? Behöver du inte frisk luft dygnet runt, året runt ?
Med ett en balanserad mekanisk ventilation behöver man inte bry sig.
Det är vädrat året runt med en ett luftombyte som är hälsosamt och inte för stort, inte för litet.
Du har tydligen själv insett att mekanisk ventilation är kass på sommarhalvåret så du behöver ha öppet dörrar och fönster men tycker ändå att det funkar bra för dig med självdrag ?

Är det 18 grader ute och solen lyser in så blir det varmt som....skam inne även om du har forcerad ventilation.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Det var väl självdragsventilation som du i början på meningen.elvis skrev:Du har tydligen själv insett att mekanisk ventilation är kass på sommarhalvåret så du behöver ha öppet dörrar och fönster men tycker ändå att det funkar bra för dig med självdrag ?

Kommenterar bara för att det inte skall bli några missförstånd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumstomte!
Jo visst är det så.snillet skrev:
Nu ...tycker JAG att du är lite brutal....
Är det 18 grader ute och solen lyser in så blir det varmt som....skam inne även om du har forcerad ventilation.
Men eftersom ventilatïon är en kontinuerlig process så handlar det om dygnet runt året runt. Inte bara under de stackars få gassande soltimmarna som alla kan önska extra ventilation.
-
- Pannrumshärskare!
Jag vet inte vart du har läst att jag har ytterdörren öppen för jag tycker att ventilationen är dålig?
Jag upplever min vetilation som bra.
Förstår inte hur du kan ha så fruktansvärda problem med det.
Det här börjar likna ett annat forum som inte innehåller annat än massa flamewars
Jag upplever min vetilation som bra.
Förstår inte hur du kan ha så fruktansvärda problem med det.
Det här börjar likna ett annat forum som inte innehåller annat än massa flamewars
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Pannrumstomte!
Jag har inte sagt något som du själv inte skrivit.Andreas Hansson skrev:Jag vet inte vart du har läst att jag har ytterdörren öppen för jag tycker att ventilationen är dålig?
Läs dina egna inlägg så förstår du.
Andreas Hansson skrev:
Att du upplever din ventilation som bra behöver ju inte betyda att principen självdragsventilation är bra.Jag har fönster eller dörrar öppna på sommaren.
Har jag luftomsättning då?
Det är principen som diskuterats medan du hävdat att just din är bra.
Därmed skall det tolkas som att all självdragsventilation är bra eller ?