Har någon monterat en CTC bio själv?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

micke_932 skrev:Men vad fanken ska man göra om det inte finns plats, jag har 15cm mellan innertaket och yttertaket, och där är det fullt med sågespån.

15cm är ju inte mycket att komma med om man ska isolera, men om jag sänker innertaket mera så blir ovanvåningen i praktiken oanvändbar.

Man kan givetvis byta sågespånen mot något annat, frågan är om det är lönt med så lite utrymme.

om du funderar på att byta taket så kan du göra som jag gjorde ,jag la på en regel (185*50 mm) åvanpå takstolarna sen tilläggs isolerade jag med 150 mm
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

micke_932 skrev:Man kan givetvis byta sågspånen mot något annat, frågan är om det är lönt med så lite utrymme.

Jag fick tipset att trycka in ekofiber med hårt tryck. Isolationsförmågan skall sitta innen i fibrerna till skillnad från vanlig isolering som bygger in luft mellan fibrerna.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ing._med_pellets
Prima virke

Inlägg av ing._med_pellets »

micke_932 skrev:Men vad fanken ska man göra om det inte finns plats, jag har 15cm mellan innertaket och yttertaket, och där är det fullt med sågespån.

15cm är ju inte mycket att komma med om man ska isolera, men om jag sänker innertaket mera så blir ovanvåningen i praktiken oanvändbar.

Man kan givetvis byta sågespånen mot något annat, frågan är om det är lönt med så lite utrymme.
Ett sätt är att lägga på 10 cm frigolit under takpannorna. Jag funderar på detta vid takomläggning då jag har snedtak upp i nock (igen extra isoleringsmöjlighet). Se http://www.thermisol.se/
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
Skriv svar