Brist på spån och torr ved ger dyr pellets

Hugo
Frö

Inlägg av Hugo »

WB skrev:
Intresset för pellets minskar????????????
och sedan svarade han själv
NEJ det gör det inte.
Vad bygger du denna slutsats på?
Utan att göra anspråk på sanningen, kan jag berätta att en del av mina vänner och bekanta strukit pellets som alternativ, beroende på prisutvecklingen det senaste året. Dessa personer hade inte kommit så långt i planeringen att kontakt tagits med leverantörer etc. och därför är dom ju inte kända hos ”pellets organisationen”. Det blir ju lite av atlantångare över det hela, eftersom man inte installerar pellets ”över en natt”.

WB skriver vidare:
Pellets är på väg att bli en betydande energi- och uppvärmningskälla
javisst, helt klart är det så, men bromsa då inte detta genom att vara så näriga, för det är så jag upplever pellets branschen just nu.

Och sen får vi pelletseldare ”en känga” för säkerhetsskull också:
PS. Jag blir lite besviken på er när ni inte följer övrig prisutveckling på energi utan får fullständigt spader så fort pelletspriset går upp. Vill ligger fortfarande bra under andra alternativ.
(Jag läser Vill som Vi)

Det är ju uppenbart att du tillhör branschen, borde det inte då vara ett anständighetskrav att du redovisar detta öppet och berättar vem/vad du representerar, så vi vet att det är en partsinlaga vi läser?

MVH
Hugo
trots allt nöjd, helt fristående pelletseldare.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Andreas Hansson skrev:
Tänk om pellets priset faller då? Då är man ju oxå lurad
Tror du på allvar det faller ?

Har det visat några som helst sådana tendenser i någon som helst del av landet ?
Har det nånsin sjunkt en enda gång det senaste året ?
Fanns det några sommarrarbatter i år när inköpen var låga ?
Visar bolagens senaste ageranden och utspel att priserna sjunker eller är på väg att göra det ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

elvis skrev:
Shakespeare skrev:
Att du inte beställde pelletslager för 5 år då :D
Det är det som är grejen med pellets, du har priset så länge det ligger i källaren. När det är dags nästa gång är det avsevärt surare än vad det var när man gjorde sin kalkyl på sitt inköp.
Elpriset är fast i fem år.
Vad är elpriset om 5 år då......????? Ingen vet det heller idag. Med den prisutveckling som elen har haft de senaste åren (ihop med pellets) så kanske elen kostar 1,5 - 2 kronor nästa gång det är dax att teckna nästa 5 års avtal.

När jag köpte min första bulkfyllning så kostade pelletsen 1200 per ton om jag inte minns fel, idag någonstans kring 2400. En dubblering på 8,5 år.

När jag första gången tecknade ett fast elprisavtal så kostade elen 16,5 öre per kWh + moms och alla andra avgifter. Idag skulle det kosta 45,7 öre per kWh vid 5 års avtal + moms och alla andra avgifter. Nästan 3 gånger högre på 6,5 år (tror jag det är).

Utifrån detta så har pelletsen haft en lägre prisökning än vad elen har haft på en kortare tidsperiod.

Sedan vilket som blir bäst, pellets eller VP, om 5 eller 10 år det går nog inte att få fram idag, tyvärr. Den som det vet skulle i så fall bli miljonär......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Roli skrev:
Vad är elpriset om 5 år då......????? Ingen vet det heller idag. Med den prisutveckling som elen har haft de senaste åren (ihop med pellets) så kanske elen kostar 1,5 - 2 kronor nästa gång det är dax att teckna nästa 5 års avtal.

När jag köpte min första bulkfyllning så kostade pelletsen 1200 per ton om jag inte minns fel, idag någonstans kring 2400. En dubblering på 8,5 år.

När jag första gången tecknade ett fast elprisavtal så kostade elen 16,5 öre per kWh + moms och alla andra avgifter. Idag skulle det kosta 45,7 öre per kWh vid 5 års avtal + moms och alla andra avgifter. Nästan 3 gånger högre på 6,5 år (tror jag det är).

Utifrån detta så har pelletsen haft en lägre prisökning än vad elen har haft på en kortare tidsperiod.

Sedan vilket som blir bäst, pellets eller VP, om 5 eller 10 år det går nog inte att få fram idag, tyvärr. Den som det vet skulle i så fall bli miljonär......
Du glömmer en viktig detalj:
Pelletsleverantörerna vill inte låsa sitt pris till dig i 5 år. Förmodligen för att de tror på ökningar som är så kraftiga att det vore orimligt att låsa.

Elleverantörerna erbjuder låsning upp till 5 år, förmodligen för att de tror att priset inte kommer stiga till 1,5 eller 2 kronor för då går de ju back !

Jämför med banken och låneräntor. De tecknar vad de bedömer det kommer ligga på som ett genomsnitt av bindningstiden.

Det är liksom inte välgörenhet av elbolagen att låsa i fem år, det är
realistiska bedömningar av företag som gör storvinster.

Vad pelletsen ökat i pris fram till 2004 är ointressant.
Det intressanta är vad som skett från 2005-01 till idag och som inte hittills visat något annat än att det fortsätter i sitt spår, dvs kraftig ökning.
Det är 2004 och framåt som pellets fått sin stora ökning i antalet användare så det är det som är det intressanta att se på.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Du glömmer en väsentlig detalj, det finns en eftersläpning på pelletspriserna som följer energipriserna över lag, när i första hand elpriset drog iväg för ett tag sedan kommer nu en höjning på pelletspriset.

Flertalet pelletsproducenter är elintensiva företag.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Telge energi har investerat i en pelletsfabrik i baltikum,billig tillverkning,men tror ni att tonpriset ut här hemma då är lägre?icke!
vinst delas ej med kund som bekant.konkurrens möjligheten överges och förvandlas till mer pengar i plånboken ja inte eran alltså utan bolagets,det enda vi kan tänkas få mer av är väl mer slagg i koppen kanke..
man är inte ineresserad av att hålla med billig energi till villakund etc
även om man kan producera billigare på annat håll,energi i all form skall vara dyrt har man bestämt här i svedala,
Enda sättet är att hänga på första tåget när ny energi får lite fäste så att säga,för att sen hoppa över till nästa i rätt tid om det kommer nåt förstås osv.

Pelletspriserna kommer nog att stiga så länge elen stiger men om dom kommer nära varandra i pris så finns det ju ingen anledning att köra pellets
det är ju enkelt att slå av brännaren och på med elen som bekant.

UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Telge energi har investerat i en pelletsfabrik i baltikum,billig tillverkning,men tror ni att tonpriset ut här hemma då är lägre?icke!
vinst delas ej med kund som bekant.konkurrens möjligheten överges och förvandlas till mer pengar i plånboken ja inte eran alltså utan bolagets,det enda vi kan tänkas få mer av är väl mer slagg i koppen kanke..
man är inte ineresserad av att hålla med billig energi till villakund etc
även om man kan producera billigare på annat håll,energi i all form skall vara dyrt har man bestämt här i svedala,
Enda sättet är att hänga på första tåget när ny energi får lite fäste så att säga,för att sen hoppa över till nästa i rätt tid om det kommer nåt förstås osv.

Pelletspriserna kommer nog att stiga så länge elen stiger men om dom kommer nära varandra i pris så finns det ju ingen anledning att köra pellets
det är ju enkelt att slå av brännaren och på med elen som bekant.

UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Vad jag har läst nu allt om detta händelse och min tanke kommer fram så vill jag skriva om det, så är bara att öppna med diskutera.

Kankse att få vänta med att investera nya hela pelletsanläggning. De som har gammal oljapanna och byta dit bara med pelletsbrännare och köra tre år och se vad som händer vid år 2009-2010. då skulle inte man förlora eller köra olja 3 år till ...?
se nedan kalkyl som jag gjorde bara snabb tanke ungefärlig så.

De som har vedpanna så är bäst att fortsätta med ved om man inte orkar med kapa och klyva så köpa färdiga eller sätt in pelletsbrännare brukar klarar flesta vedpanna bra.

Man kan tro på dom som har eldirekt kan känna sig med plånbok att känna tjockare om man inventera hela nya pelletsanläggning kostar beror utrustning och vilka märke och L/V VP är billigare än berg VP.

De som har oljepanna kommer att bli krash när som helst så köpa sådan panna som kan kombination med pelletsbrännare, elpatron, VP och solfångare då behöver man inte bli bekrymma sig efter 3 år, så kör man med pellets så länge tills vad som händer om 3 år.

Snabb kalkyl
Ex: en villa förbrukning 3 m3/år kostar 30 000 kr x 3 år = 90 000 kr eller mer om prisutveckling fortsätt ökar.

Ny pelletsbrännare kostar finns 20 000 kr inkl skruven, men bygg det själv med veckoförrådet och pellets 6 ton/år kostar ca 15 000 kr x 3 år = 45000 kr med reservations pellets höjdpris dvs 20 000kr x 3år = 60 000

Alltså blir det ungefär lika båda olja och pellets efter 3 år knappt småning sparar runt ca 15-30 %. Dvs att olje känner sig trygg och garantera drift problemfri än pelletsbrännare.

En sak 5 års bindning hos elbolaget är endast utleveran elkostnader men inte andra som utgifter bl.a energiskatt och nätavgift kommer att stiga 5 år perioder och vilka blir mer momsskatt tillkommer alltså mera. det spelar inte roll om man tar 5 årsavtal som ligger på 50 öre . total 100 öre idag om tre år blir det 1.50 kr även om man har 5 års avtal. skit samma.

Jag känner inte orolig just när pellets är dyrare än för ett år sedan förutom jag betalar halva kostnad än olja idag. skulle det kostar mer än 3500 kr per ton då börjar jag fundera över min anläggning.

Isåfall många kommunen har börjat med att lägga ut fjärrvarmledning. Det är lite tufft nu tid att fundera över med nya anläggning just nu.

Alltså är bäst att köpa brännare och sätt in i er nuvarande pannan och köpa 5-6 pallar hem på en gång nu. Inte att fundera hur pris utveckling länge fram. Gör som jag köpte 6 pallar och har inte att bekrymmer mig.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Oljepriset har väl i och för sig inte rört så mycket på sig, förra vintern låg det på 10200 när jag köpte min sista skvätt, och idag ligger priset på 9700 cirka (OKQ8).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

micke_932 skrev:Oljepriset har väl i och för sig inte rört så mycket på sig, förra vintern låg det på 10200 när jag köpte min sista skvätt, och idag ligger priset på 9700 cirka (OKQ8).
Räknar man bara bränslepriset så går det på ett ut då pelletsen kostar 4600:-/ton mot att köra olja om den ligger på 9700:-/m3..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

André skrev: Räknar man bara bränslepriset så går det på ett ut då pelletsen kostar 4600:-/ton mot att köra olja om den ligger på 9700:-/m3..
Nästan så det blir billigare att köpa en beg Nibe City eller CTC 1100 för 1500 kr på blocket och köra olja i 20 år till samma totalkostnad som pellets i en megadyr jättebekväm österrikisk 100 000 kr panna.
Installerar man själv så går det närapå jämnt ut med bränslekostnad, avbetalning och ränta....... (vid förbrukning på 2,5 kubik olja)

Knäpp tanke men ändå.....
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag tycker hela tråden börjar bli knäpp
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Jag måste påstå att vi lyckats hålla oss rätt bra till att få fram en hel del sanningar utan att vare sig anhängare av det ena eller andra sätter sig å tjurar i ett hörn å vräker ur sig dumheter :lol:

Energimarknaden är ju minst sagt instabil, personligen litar jag inte på något just nu.

Det enda som är SÄKERT är enligt min mening tilläggsisolering och solvärme..... (desto dyrare andra värmeslag blir desto bättre är solvärmen även ekonomiskt, miljömässigt är den oslagbar).
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

ub skrev:8) Telge energi har investerat i en pelletsfabrik i baltikum,billig tillverkning,men tror ni att tonpriset ut här hemma då är lägre?icke!
Här är ett stort problem. Befintliga elbolag söker monopol på pelletsmarknaden. Där jag bor är det Ske-å Kraft som sätter riktlinjerna för pelletspriset. Så självklart kommer pellets aldrig kan bli MYCKET billigare än el oavsätt tillgång till råvara så länge elbolagen är de som tillhandahåller pellets. Tycker egentligen detta skulle vara en sak för någon myndighet att titta på. Alltså, varför ska elbolag så bli dominerande på pelletsmarknaden.

Ett konkurrenskraftigt pris på pellets skulle vara 1000kr/ton, då skulle nybyggnationer lockas till pellets. Men det kan ju också vara så att pelletsbranchen vet att man inte klarar av att leverera till större marknad än idag så då är det ju ingen vits med att konkurrera om värmesystem för nybyggnationer.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

snillet skrev:(desto dyrare andra värmeslag blir desto bättre är solvärmen även ekonomiskt, miljömässigt är den oslagbar)
Fast med solvärme är det ju som med luft-vp, när det behövs mest så får man ut minst. Dvs på vintern... :/
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Skriv svar