Förbrukning Oktober
Om man som jag har en fuktstyrd badrumsfläkt så är det nog mest kråkorna som får glädje av den värmen tyvärr...alisen skrev:chp76 Atta grabben och frugan älskar att bada är juh inte fel alls. Är bättre än att duscha låt bara bli att tappa ut varmvattnent utan låt det vara kvar i badkaret tills det är lika kallt som rumtemberaturen. Då hade du inte förlorat något alls jämfört med att låta det cirkulera i radiatorerna.
Och sparat energi om man jämför med att duscha. Bäst är att duscha i badkaret.

Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.

KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Och det skall du vara glad för... Att värma huset med fuktig varm luft är nog inte så smart. Det enda fall jag kan tänka mig att det är lämpligt är om man har mekanisk ventilation med värmeväxlare. Vi andra tömmer nog helst ut det varma vattnet.Bassman skrev:Om man som jag har en fuktstyrd badrumsfläkt så är det nog mest kråkorna som får glädje av den värmen tyvärr...alisen skrev:chp76 Atta grabben och frugan älskar att bada är juh inte fel alls. Är bättre än att duscha låt bara bli att tappa ut varmvattnent utan låt det vara kvar i badkaret tills det är lika kallt som rumtemberaturen. Då hade du inte förlorat något alls jämfört med att låta det cirkulera i radiatorerna.
Och sparat energi om man jämför med att duscha. Bäst är att duscha i badkaret.
Det är väl ungefär lika dumsnålt som att låta bli att slå på köksfläkten när man kokar vatten.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Att jag skulle låta badvattnet vara kvar tills det kylt av sig kommer aldrig att hända.
Jag vill ju inte ha fuktig luft i hela huset. Samt att jag kör ju med fuktstyrd fläkt så då skulle den mata ur mer värme än vad jag får av det kvarvarnade varma badvattnet.
Jag bjuder gärna våra kära pelletstillverkare på den mängden som jag ev skulle kunna spara på att låta badvattnet vara kvar....
Jag vill ju inte ha fuktig luft i hela huset. Samt att jag kör ju med fuktstyrd fläkt så då skulle den mata ur mer värme än vad jag får av det kvarvarnade varma badvattnet.
Jag bjuder gärna våra kära pelletstillverkare på den mängden som jag ev skulle kunna spara på att låta badvattnet vara kvar....

Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Acktankt på 1800liter modell JÄMÄ
Ackstyrning TK1F från E-kontroll
Janfire NH
Acktankt på 1800liter modell JÄMÄ
Ackstyrning TK1F från E-kontroll

Frugan och barnen dushar länge

Elförbrukning 198kwh ,har inte behövt sätta på golvslingan ännu, minusgrader sista veckan.

Ha det gott alla pelletsgubbar/gummor
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
OJ det lät nästa för bra för å vara sant!Dave skrev:![]()
![]()
98 kg för hela oktober
![]()
![]()
![]()
Värmen och cirkpump på sedan den 9:e ,8 st radiatorer i drift ,21 + inomhus
![]()
Frugan och barnen dushar länge![]()
Elförbrukning 198kwh ,har inte behövt sätta på golvslingan ännu, minusgrader sista veckan.![]()
Ha det gott alla pelletsgubbar/gummor

Det finns inte mycke att spara på där inte
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Ja, jag skall väl erkänna att vi har lagt en o annan krona på isolering
...och shuntautomatiken har väl också snart betalat sig, pannan är från -04
Har inte kört så länge med pellets, men jämfört med arabguldet så är detta himmelriket
Brännaren är lite i dyraste laget
,men när man ser förbruknigar i överlag ,så tror jag att man snart har kommit ifatt
Är än så länge skapligt nöjd
Ha det gott/ Dave

Är än så länge skapligt nöjd

Ha det gott/ Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
Beror juh GANSKA mycket på hur mycket luftfuktighet man har i huset. Själv hade jag ända ner till 18% i vintras. Det var så lågt att blommorna som stod i vatten torkade. Eftersom man i augusti har ca 70-80% luftfuktighet så är det viss skillnad men att på de kanske 8 timmarna som vattnet kyls av låta det stå kan ingen lura i mig att det är farligt då det varmvattnet som står i ett bad gör varken till eller från. Alla vanliga fuktstyrda fläktar går igång när det är för hög luftfuktighet. ca 65-85% brukar man kunna ställa in dem på. En människa avsöndrar ca 4liter/dygn i utandningsluft och svett/värme. Då är det bättre att sluta andas och att röra sig om man är rädd för den lilla fukten
CTC 262b -72, KMP px21 -05, bulkförråd 7m3. Elpanna euronom -80tal. LVP GE -80tal. 2 kakelugnar samt keddy insats. Värmer 250kvm
-
- Lärjunge!
nästan 700 !!!!!!! kg 
Känns som om nått är galet eller så är huset som ett läckande såll när det gäller värme. Ska hålla stenkoll i helgen på hur många uppstarter och dylikt den egenligen gör ... hur fort den går ner i tempen.
Kommer å bli fattig på detta annars :/

Känns som om nått är galet eller så är huset som ett läckande såll när det gäller värme. Ska hålla stenkoll i helgen på hur många uppstarter och dylikt den egenligen gör ... hur fort den går ner i tempen.
Kommer å bli fattig på detta annars :/
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.