B16GL
Hej Stroker
Ber om ursäkt för dröjesmålet ska kolla var den tagit vägen men ring gärna annars, det vore toppen.
Jo kabeln mellan brännaren och PLC hittar du på typ biltema och kostar en så där 30 kr. Det är en rak seriell kabell som änvänds som förlängning.
Mats BioNordic
PS:skriv gärna in hur längen ni kan köra utan att göra ren brännaren.
Ber om ursäkt för dröjesmålet ska kolla var den tagit vägen men ring gärna annars, det vore toppen.
Jo kabeln mellan brännaren och PLC hittar du på typ biltema och kostar en så där 30 kr. Det är en rak seriell kabell som änvänds som förlängning.
Mats BioNordic
PS:skriv gärna in hur längen ni kan köra utan att göra ren brännaren.
Ja som sagt. En vanlig "förlängningskabel" kan man kanske kalla de. Hade en hemma här men den var tydligen korskopplad vilket man hade förr när man skulle koppla ihop två datorer. Nu sitter de en 3 meters variant som inköptes för just 30 spänn på biltema tillsammans med sån där slang man använder för att samla kablar. Blev väldans propert.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
För att förlänga anslutningen behövs helt enkelt en rak kabel med 25-poliga D-sub:ar i varje ände, hona i ena och hane i andra.
Sen skiter ju kabeln högaktningsfullt i om det som skickas i den är seriellt eller parallellt.

Tex Clas-i-sjöns artikelnr 32-5847 http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=255658
Sen skiter ju kabeln högaktningsfullt i om det som skickas i den är seriellt eller parallellt.

Tex Clas-i-sjöns artikelnr 32-5847 http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=255658
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.

KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Hej!
Jag har skrivit mail till Mats han skulle inte svar då tar jag annan istället Mårten fick jag svar som jobbar fabrik i Bionordic. Jag vill ha manual på Viking B16 GL (Tillbehör hög och låg med underhållseldning)? Mårten säger den finns ingen manual på tillbehör utan bara manual på skötsel och inställning utan underhållseldning och hjälpa inställning genom tel eller mail till Mårten. Jag är intresserad att läsa pdf på olika fabrikanter brännarmärke innan jag köper sådan brännare. Det var dåligt telefon är bara att beställa på telsvar utan på riktigt offentligt kontakt personal. Återförsäljare var 40 st nu sjönk till 24 st.
MVH PPG
Jag har skrivit mail till Mats han skulle inte svar då tar jag annan istället Mårten fick jag svar som jobbar fabrik i Bionordic. Jag vill ha manual på Viking B16 GL (Tillbehör hög och låg med underhållseldning)? Mårten säger den finns ingen manual på tillbehör utan bara manual på skötsel och inställning utan underhållseldning och hjälpa inställning genom tel eller mail till Mårten. Jag är intresserad att läsa pdf på olika fabrikanter brännarmärke innan jag köper sådan brännare. Det var dåligt telefon är bara att beställa på telsvar utan på riktigt offentligt kontakt personal. Återförsäljare var 40 st nu sjönk till 24 st.
MVH PPG
Gå till http://www.tucows.com o ladda ner ett gratisprogram för att göra om html till pdf.PPG skrev:Jag vill ha manual på Viking B16 GL (Tillbehör hög och låg med underhållseldning)?
Gör om den här sidan http://www.bionordic.se/hem_reserv.html till pdf så är det klart.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Tack! Det var bara engelska. Om någon ni vet på svenska version?abene skrev:Gå till http://www.tucows.com o ladda ner ett gratisprogram för att göra om html till pdf.PPG skrev:Jag vill ha manual på Viking B16 GL (Tillbehör hög och låg med underhållseldning)?
Gör om den här sidan http://www.bionordic.se/hem_reserv.html till pdf så är det klart.
Jag har program på Adobe Reader 8 även har PDF utan problem.
Låter lite konstigt att Mårten sa det finns inga pdf på inställning på enbart hög och låg effekt samt underhållseldning när man ställer rätt displayer. Det är bara han skriver vad vill jag ha effekt och underhållseldning?
Vi bor i Täby och Energibiten vet och svar inte till mig trots långt bort 13.5 mil. Stockholm bio energi har haft säljer dennna brännare för dom sa det säljer inte länge och bör vända till Energibiten. Bionordic fanns ingen försäljare i Stockholm. Jag själv är mkt intresserad olika brännarfabrikanter och ha automatisk rensa brännarkopp och lätt inställning på displayer. Jag är duktigt på noga pelletsbrännare som vara driftsäkra, säljer bra och underhållsfri.

Manual till en Viking Bio 16GL
Någon som har en pdf? Lite nyfiken på hur den fungerar.
CTC V35, Bionordic Viking 30GL, Ladomat21, 1000liter, Motdragslucka Kutzner+Weber 012
Re: Manual till en Viking Bio 16GL
Har inte sett någon manual till den senaste versionen. Den manula jag sett var till den äldre versionen som hade hög- och lågeffekt.Pjn73 skrev:Någon som har en pdf? Lite nyfiken på hur den fungerar.
Funktionssättet är nu omgjort sedan tryckluftsuraskningen infördes.
Allting ställs in på en lös kontrollbox med display och knappar. Ingenting regleras med osäkra vridpotentiometrar. Det som visas är följande:
Sida 1 Driftstatus: Paus, Förvärmning, Tändning, Uppstart, Normal eld, Urblåsning. Indikator för eltändaren och indikator för eld finns ocså på den sidan.
Sida 2: Termostat Fråntemperatur, Hysteres, Aktuell temperatur.
Sida 3: Inställning för pelletsmatning, Inställning för fläkt.
Sida 4: Startdos inställning, Underhållseld tid, Underhållseld pelletsmatning.
Kortet på brännaren är förberett för tryckluftsuraskning. Jag tror uraskningen aktiveras var fjärde gång brännaren gör paus. På B16 GL är allt klart. En B16 kostar det 1500 att uppgradera till uraskning.
I övrigt är brännaren inte särskilt svår att montera, monteringsplåt med snabbfästen för brännaren följer med. Brännarens temperatursensor stoppas in i ett dykrör på pannan. Man kopplar förbi pannas termostat och kopplar i stället in brännarens inbyggda termostat.
Monteringsbeskrivning finns här http://www.amexa.se/default.asp?page=12
Det är väl ungefär hur det fungerar. Pelletskvaliteter är den inte särskilt känslig för.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Går varm ?
Hej
Går det att stänga av underhålls elden
Den vill gå lite för varm nu när det inte behövs
så mycket till elementen
Mvh Sandviken

Går det att stänga av underhålls elden

så mycket till elementen

Mvh Sandviken

Viking B16 GL -06 Tigex 25
Albinpanna Futura Miljö -97
133kvm+70källare
2vuxna+2tonåringar
Albinpanna Futura Miljö -97
133kvm+70källare
2vuxna+2tonåringar
Re: Går varm ?
Stängde av min UH eld när temperaturen började gå över nollstrecket om dagarna. Man får trycka på ESC knappen när man är i menysida 4 (den med inställning av startdos) och sedan ett par gånger på knappen längst till vänster så kommer man till tiden för underhållselden.Sandviken skrev:Hej![]()
Går det att stänga av underhålls elden![]()
så mycket till elementen![]()
Mvh Sandviken
Man måste ställa tiden till 00,0 så är den avstängd.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Hej igen
Hur kommer man till menysida 4
Min kontrollbox heter:
SA 12 Millenium II+
Har provat att sänka tempen till 60 grader
men den fortsätter ändå stiga på UH till
88 - 90 grader så att överhettnings skyddet
i pannan löser ut ibland
Mvh Sandviken

Hur kommer man till menysida 4