Lite funderingar om brandskyddskontrollerna

Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

peoe skrev:Skall korrigera mig själv lite när jag läst igenom texten igen. Sotarn menade att jag var tvungen att flytta allt brännbart material så att jag skulle flytta förrådet och gipsa hjälpte inte.

Däremot står det inget alls om det i protokollet...
Hur blev det med förrådet?
Flyttatt eller gipsat?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Om det inte står något i protokollet så behöver du inte göra nått. Typiskt sotarn.Han tycker nått men vågar inte ge dig skriftligt.Antagligen för att han inte vet vad som står i lagen..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Samma hos mig,, han tyckte jag skulle klä dörrar med gips.

Men det står inte i protokollet. :?
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Skall bli kul att se hur länge det dröjer hos mig innan de "vaknar upp" och skickar ut besked om att nu är det dax för den första inspektionen......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
bearZ
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bearZ »

När sotarn var hos mig ville han veta om mina insatrör var typgodkända.
Det visste jag ju inte och inget stod i protokollet heller. Blev nyfiken och kände att detta skulle jag ta reda på.
När jag till sist lyckades finna tillverkaren så sa han att det finns inga krav på typgodkännande.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Andreas Hansson skrev:Om det inte står något i protokollet så behöver du inte göra nått. Typiskt sotarn.Han tycker nått men vågar inte ge dig skriftligt.Antagligen för att han inte vet vad som står i lagen..
I mitt protokoll står det att förrådet bör vara av plåt och en meter från pannan. Men eftersom det bara ser ut att vara en anmärkning eller förlsag på förbättring så undrar jag om man måste åtgärda. Enligt installatören så är det ok med 10cm från vattenmantlad yta. Verkar inte finnas klara regler på området så det är väl sotarens ord som gäller?
mvh
Senast redigerad av Shakespeare den tor 04 okt, 2007 21:42, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Mitt pannrum tillåter max 20 - 30 cm ifrån, hur skulle då jag göra?
Får väll i o för sig se för det är visst på g med kontrollerna i Arboga nu.
deleted
Skriv svar