pelletsförråd - minsta rasvinkel och kanske delvis nedgrävt?

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

erko skrev: Min botten kommer nog att bestå av ca 20-30 graders lutning på skivorna som mynnar i en låda 400*400*400 mitt i botten. Jag kommer envist hävda att den rasvinkeln fungerar tills jag ser att jag har fel, Nån gång i feb-mars antar jag. Återkommer då...
Blir intressan o höra hur det går men jag sätter en slant på att vinkeln blir för liten.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

erko skrev:Min botten kommer nog att bestå av ca 20-30 graders lutning på skivorna som mynnar i en låda 400*400*400 mitt i botten. Jag kommer envist hävda att den rasvinkeln fungerar tills jag ser att jag har fel, Nån gång i feb-mars antar jag. Återkommer då......
Skall bli intressant att hör hur det då har gått.
erko skrev:Denna svaga lutning stjäl ganska lite plats och ( om jag skulle ha fel och alla andra ha rätt :? )man får ner den mot hålet med en lång pinne utan att ens gå in i förrådet. En skruvlåda i mitten ger ju inga rasvinklar mellan skruvhålen på liggande skruv.
Hur skulle den "pinnen" se ut i änden?? Skulle det fungera så får du visa en bild. För då är jag intresserad av hur den ser ut.
erko skrev:Vad gäller reserv kan jag tänka mig nån enkel dingdongdörrplingplong som talar om när en viss niv nåtts, åsså en röd lampa. Alltid kul med lite elektronik...
Hur hade du tänkt dig det? Alltid kul med lite nya lösningar.

Nivåvarning kan vara bra att ha om man har ett förråd som rymmer mer än 3 ton, så att man vet när man har nått sin "reservnivå". Men många bygger sina förråd så att de precis klara 3 ton och med lutande bottenplan och då har man inte så mycket att "spela med" om pelletsleveransen skulle bli förenad (sådant händer....). Med planbotten så har man sin "reserv" där som endast behöver skottas när man behöver.
Kan nog vara så att det blir en del finpartiklar som samlas där om man inte "tömmer" den delen på ett tag. Så det kanske är en känslig lösning om man har en brännare som är känslig för finmaterial........ :?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

erko skrev: Min botten kommer nog att bestå av ca 20-30 graders lutning på skivorna som mynnar i en låda 400*400*400 mitt i botten. Jag kommer envist hävda att den rasvinkeln fungerar tills jag ser att jag har fel, Nån gång i feb-mars antar jag. Återkommer då...
Mitt förra 3 Tonsförråd had två sidor av botten 30 grader mot mitten.
30 Graders lutning kommer inte att räcka. Jag har ringt runt bland några som säljer färdiga förråd och det finns ingen som rekomenderar mindre än 45 grader, och då med blank yta typ plåt eller lack. plywood. Ej spånskiva.

Förrådet som jag kommer att bygga när jag flyttar in i huset vi skrev kontrakt på förra veckan, kommer att få 50 grader med 12mm lackad plywood. Reglar blir 95x45 precis som mitt först förråd i det hus vi sålde.

Tom J
erko
Ungskog

Inlägg av erko »

erko skrev:
Denna svaga lutning stjäl ganska lite plats och ( om jag skulle ha fel och alla andra ha rätt )man får ner den mot hålet med en lång pinne utan att ens gå in i förrådet. En skruvlåda i mitten ger ju inga rasvinklar mellan skruvhålen på liggande skruv.

Hur skulle den "pinnen" se ut i änden?? Skulle det fungera så får du visa en bild. För då är jag intresserad av hur den ser ut.
Ang min pinne så tänkte jag typ en vanlig kratta eller ogrässkyffel eller så. Kanske et kvastskaft med en liten plankbit längst ut om man ska vav seriös. Skulle mitt förråd inte tömma sig helt själv så är det nog för att pelletsen bygger ett slags horisontellt valv kring min bottenlåda dvs pellettarna låser varandra så att en tom ring bildas mitt i kratern. Terorier förstås :D Inbillar mig att man bara kan krafsa till med någotr så trillar det mesta ner. Finns inte en chans :? att "lös" pellets kan ligga kvar på en blank yta vid 20-30graders lutning. Eller?
erko skrev:
Vad gäller reserv kan jag tänka mig nån enkel dingdongdörrplingplong som talar om när en viss niv nåtts, åsså en röd lampa. Alltid kul med lite elektronik...

Hur hade du tänkt dig det? Alltid kul med lite nya lösningar.
Ang nivåvarning så borde man väl kunna sätta upp en sk dingdong som talar om när man kliver genom dörren till en butik. Och ansluta ett löst relä + summer/lampa som ger signal när IR-strålen får kontakt nistället för bryts. Finns säkert nåt på Elfa annars. Inte kollat.
Biomatic 20+, Thermias shuntstyrning
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

erko skrev:Skulle mitt förråd inte tömma sig helt själv så är det nog för att pelletsen bygger ett slags horisontellt valv kring min bottenlåda dvs pellettarna låser varandra så att en tom ring bildas mitt i kratern. Terorier förstås :D Inbillar mig att man bara kan krafsa till med någotr så trillar det mesta ner. Finns inte en chans :? att "lös" pellets kan ligga kvar på en blank yta vid 20-30graders lutning. Eller?
Tror du är inne på rätt tankesätt, en lös pellets på en 30 graders lutning med blank yta kommer säkert att åka ned, problemet blir med full botten så låser sig pelletsarna i varandra.
Mitt förråd med två lutande bottnar i 30 grader fungerade inte alls.
Nu är det ett årsen vi sålde huset och har bott i lägenhet så mitt minne är inte lika färskt längre.
När förrådet var nyfyllt med 3 Ton så rörde inte jag förrådet förrän ca hälften var förbrukat. Efter det öppnade jag en lucka på förrådet och skrapade pelletsarna mot öppningen på skruven. Ungefär en gång i veckan.
Sista veckorna brukade jag ta på mig stövlar och hoppa in i förrådet med en spade och skotta.
På slutet av vintern 2005 skruvade jag ihop en plywood låda(ca500x500x500) i förrådet som jag kunde fylla med spaden för att kunna köra någon dag i taget.

Förrådet gick inte att göra större än precis 3 Ton nyfyllt, vilket innebar att det behövde tömmas nästan helt. Trots allt skrapande och skottande så fungerade förrådet ändå bra, i jämförelse med småsäck.
Nästa förråd som jag ska bygga under hösten blir dock nästan dubbelt så stort, förhoppningsvis självtömmande med 50 graders botten.

Angående platt botten för att ha reserv pelletsar, då köper jag hellre småsäck av någon bekant tills bilen kommer, men med 5-6 Ton så kommer jag att beställa påfyllning i god tid. Obs bara min personliga åsikt.

Mafa använder en kapacitiv givare för att indikera pellets, kanske finns på Elfa oxå !!
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Rasvinkeln för pellets är cirka 45 grader. Skall förrådet vara självtömmande skall det byggas med 50 graders lutning mot skruven. Mindre vinkel än 45 grader är ekvivalent med 0 grader ur tömningssynpunkt eftersom pellets kommer att rasa ner mot skruven tills pellets sluttar med cirka 45 grader. Sen får du skotta. Det är ingen trevlig syssla då det dammar rätt ordentligt. Dessutom skall man i mesta mån undvika att rota runt i pellets eftersom den då smular mer.

Att göra botten blank eller lacka den är helt bortkastat eftersom det som styr det hela är friktionen mellan pellets, och den är större än vilket underlag som helst. Obehandlad golvspånskiva eller spontat virke är rätt väg att gå.

Det är ingen slump att byggbeskrivningarna för pelletsförråd ser ut som dom gör.
Senast redigerad av ABSO den ons 16 aug, 2006 07:48, redigerad totalt 2 gång.
ABSO
Energiprofet!

Re: Ecotec rekommenderar endast ett intag i låda i botten

Inlägg av ABSO »

erko skrev:Min lev som installerar både Thermia och Ecotec avråder från liggande skruv i botten med flera öppningar. Thermia har tydligen även tillstått att denna lösning har gett många problem även om det kan ha gått ett år eller två.
Exakt vad är det för typ av problem som uppstår enligt din leverantör?
erko
Ungskog

Inlägg av erko »

Främs fattade jag som att det med tiden gick mer och mer trögt i skruven och detta resulterar i matningsproblem antagligen för att skruven bara vispar runt spån i botten och inte får upp nån pellets. I flera fall gick skruven i botten paj. Har sett några exempel på detta i forumet men där verkar de flesta ha gemensamt att man inte har någon kärna i bottenskruven vilket verkar självklart att ha. Har svårt att tänka mig att nåt så enkelt som en kärna löser alla problem... Kolla med Thermia vad de säger om det.
Biomatic 20+, Thermias shuntstyrning
Ozcar
Gallringsobjekt

Inlägg av Ozcar »

Alla här verkar vara inne på två lutande plan dvs ett avlångt förråd. Men om man gör ett fyrkantigt förråd med fyra lutande plan mot en öppning i botten (typ en fyrkantig tratt). Men teori är att då kan man ha en lägre rasvinkel typ 35 grader. Det avlånga förrådet har ju ingen yta för pelletsen att halka på runt om. På kortsidorna borde pelletsen haka i varann istället... Eller tänker jag fel?
Iwabo Villa S från 2002
Combifire
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

ABSO skrev:Mindre vinkel än 45 grader är ekvivalent med 0 grader ur tömningssynpunkt eftersom pellets kommer att rasa ner mot skruven tills pellets sluttar med cirka 45 grader.

Att göra botten blank eller lacka den är helt bortkastat eftersom det som styr det hela är friktionen mellan pellets, och den är större än vilket underlag som helst. Obehandlad golvspånskiva eller spontat virke är rätt väg att gå.

Det är ingen slump att byggbeskrivningarna för pelletsförråd ser ut som dom gör.
Ditt resonemang gäller bara om skruven ligger ovanpå golvet i förrådet. T.ex. om man gör bottnen V-formad och lägger skruven i vinkeln eftersom då inte pelletsen kan glida på bottnen mot skruvens öppningar utan stannar mot röret med följden att det är rasvinkeln för pellets mot pellets som måste övervinnas.

Om man däremot försänker skruven i en ränna räcker det med att lutningen är så pass liten att pelletsen glider efter ytan för att sedan trilla ner i skruven.

Jag har försökt att illustera med en snabbt ritad bild:

Bild
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

zeylon skrev: Ditt resonemang gäller bara om skruven ligger ovanpå golvet i förrådet. T.ex. om man gör bottnen V-formad och lägger skruven i vinkeln eftersom då inte pelletsen kan glida på bottnen mot skruvens öppningar utan stannar mot röret med följden att det är rasvinkeln för pellets mot pellets som måste övervinnas.
Nej du har fel, jag talar inte om någon felaktigt placerad skruv. Vad jag säger gäller när skruven är helt korrekt nedsänkt enligt konstens alla regler.

Om du tar en närmare titt på hur skruven ser ut så ser du att hela skruven inte är en enda stor öppning - du har alltid några centimeter i sidled från kanten där skruven är nedsänkt in till öppningarna på skruven, och dessa centimeter räcker för att pellets skall kila mot pellets och ligga kvar hela vägen upp efter lutningen.

Därutöver har du en lång sträcka mellan öppningarna i skruven där pellets inte alls rinner undan och som "stadgar" pelletsberget uppöver kanterna.

Jag har själv ett tre meter avlångt förråd med 50 graders lutning med korrekt placerad skruv och inte ens det självtömmer helt, det blir kvar rätt stora kullar mellan öppningarna i skruven och mot kortsidorna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:
Om du tar en närmare titt på hur skruven ser ut så ser du att hela skruven inte är en enda stor öppning - du har alltid några centimeter i sidled från kanten där skruven är nedsänkt in till öppningarna på skruven, och dessa centimeter räcker för att pellets skall kila mot pellets och ligga kvar hela vägen upp efter lutningen.

Därutöver har du en lång sträcka mellan öppningarna i skruven där pellets inte alls rinner undan och som "stadgar" pelletsberget uppöver kanterna.
Välkomen tillbaka till forumet ABSO.. :D

Instämmer till fullo i ditt resonemang..
För att förrådet ska tömma sej helt o ev ha en mindre lutning på botten skulle det sitta en U-skruv i botten som är öppen hela vägen..

Här finns bild på en U-skruv http://www.rotageagri.se/
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Tack André, tyvärr är jag väl inte riktigt "tillbaka", blir mer sporadiska nedslag då jag har alldeles för mycket att göra nu för tiden... Kul att du fortfarande matar på med inlägg i alla fall!

Imponerande skruv, men tror du inte att det skulle krävas en väldigt rejäl motor för att driva runt den om pellets ligger mot längs efter hela?
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

ABSO skrev: Nej du har fel, jag talar inte om någon felaktigt placerad skruv. Vad jag säger gäller när skruven är helt korrekt nedsänkt enligt konstens alla regler.
Tyvärr så håller jag inte med dig där.
ABSO skrev: Om du tar en närmare titt på hur skruven ser ut så ser du att hela skruven inte är en enda stor öppning - du har alltid några centimeter i sidled från kanten där skruven är nedsänkt in till öppningarna på skruven, och dessa centimeter räcker för att pellets skall kila mot pellets och ligga kvar hela vägen upp efter lutningen.
Det är just därför skruven måste vara nedsänkt. Är den tillräckligt nedsänkt så blir rasvinkeln på den pellets som ligger mellan golvets slut och skruven tillräckligt stor för att det ska falla ner av sig självt. Det fungerar självklart inte om skruvens överkant är i nivå med nederkanten av det lutande planet, då blir det samma effekt som i min första bild och du beskriver. Det måste kunna glida ner och s.a.s. "falla över kanten" ned mot skruven.
Vinkeln mellan kanten på skruvens öppning och slutet på det lutande planet måste vara större än pelletsens rasvinkel.
Bygger man på detta sätt så är det en fördel om det lutande planet är så glatt som möjligt. Jag har använt masonit ovanpå spånskivan och har låtit den gå ända fram till och någon mm över kanten för att det inte ska bli någon kant som hindrar pelletsen från att glida ner.
ABSO skrev: Därutöver har du en lång sträcka mellan öppningarna i skruven där pellets inte alls rinner undan och som "stadgar" pelletsberget uppöver kanterna.
Jag har själv ett tre meter avlångt förråd med 50 graders lutning med korrekt placerad skruv och inte ens det självtömmer helt, det blir kvar rätt stora kullar mellan öppningarna i skruven och mot kortsidorna.
Korrekt. Jag funderar på att ev. bygga om bottnen i mitt förråd så att den lutar från alla håll mot en grop i mitten där jag bara har en intagsöppning innan nästa påfyllning.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Zeylon, du håller inte med, så vad menar du att du har för rasvinkel i ditt välfungerande förråd?

Hur många gånger har du kört det helt tomt?

Ett foto på din korrekt nedsänkta skruv vore också intressant att se. :wink:
Skriv svar