erko skrev:Skulle mitt förråd inte tömma sig helt själv så är det nog för att pelletsen bygger ett slags horisontellt valv kring min bottenlåda dvs pellettarna låser varandra så att en tom ring bildas mitt i kratern. Terorier förstås

Inbillar mig att man bara kan krafsa till med någotr så trillar det mesta ner. Finns inte en chans

att "lös" pellets kan ligga kvar på en blank yta vid 20-30graders lutning. Eller?
Tror du är inne på rätt tankesätt, en lös pellets på en 30 graders lutning med blank yta kommer säkert att åka ned, problemet blir med full botten så låser sig pelletsarna i varandra.
Mitt förråd med två lutande bottnar i 30 grader fungerade inte alls.
Nu är det ett årsen vi sålde huset och har bott i lägenhet så mitt minne är inte lika färskt längre.
När förrådet var nyfyllt med 3 Ton så rörde inte jag förrådet förrän ca hälften var förbrukat. Efter det öppnade jag en lucka på förrådet och skrapade pelletsarna mot öppningen på skruven. Ungefär en gång i veckan.
Sista veckorna brukade jag ta på mig stövlar och hoppa in i förrådet med en spade och skotta.
På slutet av vintern 2005 skruvade jag ihop en plywood låda(ca500x500x500) i förrådet som jag kunde fylla med spaden för att kunna köra någon dag i taget.
Förrådet gick inte att göra större än precis 3 Ton nyfyllt, vilket innebar att det behövde tömmas nästan helt. Trots allt skrapande och skottande så fungerade förrådet ändå bra, i jämförelse med småsäck.
Nästa förråd som jag ska bygga under hösten blir dock nästan dubbelt så stort, förhoppningsvis självtömmande med 50 graders botten.
Angående platt botten för att ha reserv pelletsar, då köper jag hellre småsäck av någon bekant tills bilen kommer, men med 5-6 Ton så kommer jag att beställa påfyllning i god tid. Obs bara min personliga åsikt.
Mafa använder en kapacitiv givare för att indikera pellets, kanske finns på Elfa oxå !!