Hur rengör ni rostret?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Krister skrev:
Paddington skrev:Använde mig av en liten stålbortse som hörde till slipen.
Har aldrig provat en sådan slip men det ser ju ut att funkar ungefär som en borrmaskin. Borde ju gå att montera motsvarande stålborste på borrmaskinen/skruvdragaren och få samma effekt.
Jäpp, principen är ju densamma. Det jag gillar med multislipen är urvalet av små slipstift, borstar m m som följde med.
Den stålborsten jag använde var bara ca 3 mm tjock, vilket innebar att den kom åt överallt. Böjbar axel följer oxo med vilket underlättar arbetet. :P

/Paddington (som ej säljer multislipar... :shock: :P )
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Paddington skrev:Jäpp, principen är ju densamma. Det jag gillar med multislipen är urvalet av små slipstift, borstar m m som följde med.
Den stålborsten jag använde var bara ca 3 mm tjock, vilket innebar att den kom åt överallt. Böjbar axel följer oxo med vilket underlättar arbetet.
Problemet för mig är att kan inte komma på vad mer jag skulle kunna använda den till så det känns inte riktigt motiverat att köpa en. Säkert jätte användbar men jag kommer inte på någonting alls just nu (förutom att göra rent rostret). Iofs kanske det går bra att komma åt med även inne i brännarröret med en sådan så att man kan få bort lite envisa avlagringar.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Arne
Späd planta

varför göra det svårt för sig?

Inlägg av Arne »

jag menar, man strävar väl efter att komma så billigt undan som möjligt i alla givna situationer? Så borde det väl också vara i denna situation...
Vissa väljer att köpa "dyra" maskiner , andra kladdar med lösningsmedel, ättika odyl...

Det jag göra är att när jag ska "sota ur" pannan är att ta ur brännaren, ta ut och knacka bort lös sot från rostret och sedan lägga det i blöt. I vatten...
Sedan fortsätter jag med att göra ren panna, damsuger, fyller på pellets mm mm.
När jag är klar med det, går jag och tar upp rostret ur vattenbadet, skrubbar av det med en diskborste (går även att göra med fingrarna eller under rinnande vatten) skrapar eventuellt bort sånt som sitter hårt med en skruvmejsel.
Sen är det bara att torka av rostret, sätta det och brännare på plats och köra...

Det är klart att det e kul med maskiner, men att köpa en föra att göra rent ett roster, no way... Köper hellre ett 6pkt istället!
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Re: varför göra det svårt för sig?

Inlägg av Paddington »

Arne skrev:jag menar, man strävar väl efter att komma så billigt undan som möjligt i alla givna situationer? Så borde det väl också vara i denna situation...
Vissa väljer att köpa "dyra" maskiner , andra kladdar med lösningsmedel, ättika odyl...

Det jag göra är att när jag ska "sota ur" pannan är att ta ur brännaren, ta ut och knacka bort lös sot från rostret och sedan lägga det i blöt. I vatten...
Sedan fortsätter jag med att göra ren panna, damsuger, fyller på pellets mm mm.
När jag är klar med det, går jag och tar upp rostret ur vattenbadet, skrubbar av det med en diskborste (går även att göra med fingrarna eller under rinnande vatten) skrapar eventuellt bort sånt som sitter hårt med en skruvmejsel.
Sen är det bara att torka av rostret, sätta det och brännare på plats och köra...

Det är klart att det e kul med maskiner, men att köpa en föra att göra rent ett roster, no way... Köper hellre ett 6pkt istället!
Väldigt vad du verkar duktig Arne !

Här på forumet väljer vi att tipsa varandra om lösningar som fungerar eller inte fungerar.
Utifrån sin egen pelletsmiljö (pelletssort, inställningar, rengöringsintervall mm) är det naturligt att det dyker upp flera olika exempel på rengöringlösningar. Om någon t ex lyckas väl med ättika bugar jag för att detta tips sprids på forumet.

I min miljö funkar det inte, men eftersom jag hade en billig multislip liggande (efter ett helt annat jobb där denna var oumbärlig) valde jag att testa denna.

I och med det går det snabbt och jag kan ägna min tid åt annat, t ex dricka upp mitt inköpta 6-pack.

/Paddington

PS Skall givetvis testa din vattenrengöring... :P
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
SMOKIE
Prima virke

Inlägg av SMOKIE »

Vore Jag Du Paddington skulle jag kyla 6-packet i vattnet istället :lol: :lol:
CTC 1100 FAMILY -99 Vikingbio -05 Tigex25 +Lågeffekt
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

SMOKIE skrev:Vore Jag Du Paddington skulle jag kyla 6-packet i vattnet istället :lol: :lol:
:lol: :P
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Re: varför göra det svårt för sig?

Inlägg av Paddington »

Arne skrev:Det jag göra är att när jag ska "sota ur" pannan är att ta ur brännaren, ta ut och knacka bort lös sot från rostret och sedan lägga det i blöt. I vatten...
Testade idag Arnes metod med vattenbad. Lade rostret 30 min i kallt vatten. Sedan lite avtorkning med trasan. Det funkade mycket bra !!!
Metoderna är som tidigare sagt många och även detta funkar gott i min "miljö".

/Paddington :P
triumph246
Ungskog

Inlägg av triumph246 »

hej brukar dra några drag med mässing borsten förstår inte varför det skulle behöva bli kliniskt rent har ni som gör detta någon motivation till varför som ni kan dela med er till en som inte förstår
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

triumph246 skrev:hej brukar dra några drag med mässing borsten förstår inte varför det skulle behöva bli kliniskt rent har ni som gör detta någon motivation till varför som ni kan dela med er till en som inte förstår
Hej Triumph246 !
Hur mycket man gör rent sitt roster tror jag är högst godtyckligt och individuellt. Sjäva tanken med rengöring torde väl vara att hålla gälarna "fria" så att lufttillströmning kan ske. Därmed borde det i många fall räcka att krafsa bort det värsta. Samtidigt är vår brännarmiljöer unika och jag ser t ex stor skillnad på mitt och kompisarnas roster. I mitt fall räcker det inte att bara borsta eftersom beläggningen är tuffare än så...

Sedan är det väl som med all typ av rengöring/städning - ex så vissa dammsuger huset varje dag, vissa nöjer sig med 1 gång/vecka. Vissa hurtiga våttorkar golvet ofta :P mm. Smaken är som baken ! :wink: :P :lol:

Själv putsar jag gärna hela anläggningen lite extra, då jag tycker det är kul, samtidigt som jag får för mig att livslängden på grejorna ökar.

/P
triumph246
Ungskog

Inlägg av triumph246 »

hej

nu när jag har kört några pallar pellets så har jag fått mer förståelse för rostet mitt hade böjt sig även en tendens på bränar röret med en ljusare metalavmattning

provade att göra rent rostet i en ultraljudtvätt gick kanon

undra om det kan vara så som någon skrev att rostet spelar en betydande roll hur länge röret håller genom att lågan hamnar snet :?:
den som aldrig gör några fel är den som aldrig gör något

vb-bio på diomtopp-88 mafa 720l
PolarnPer
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av PolarnPer »

Jag undrar också varför de flesta verkar vilja göra rent sina roster så kliniskt (skinande rena). Jag har personligen aldrig gjort rent mitt roster på det viset.
Jag tar ur rostret och borstar med en stålborste med gälarna (från sida till sida), på sidorna (längs med) och sedan i springorna från både under- och ovansidan så att luftflödet blir optimalt. Att det sedan sitter små "kockor" med sintrad aska på sina ställen på ovansidan bryr jag mig inte om.
Jag har fått för mig att det isolerar rostret från den värsta hettan och att rostret på så sätt bör hålla längre än om man varje gång blottar ytan på stålet. Jag kan mycket väl ha fel, men det är min teori. :)

Jag har i och för sig bara kört ca: 4-5 månader med min brännare, men med samma roster. Den är ej injusterad med instrument, bara av mig själv på känn... :oops:
CTC1100 -98, Viking Bio -06 med lucka och 2,5 m skruv, CBJ + RS. Hembyggt förråd 2 m3.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

PolarnPer skrev:Jag undrar också varför de flesta verkar vilja göra rent sina roster så kliniskt (skinande rena). Jag har personligen aldrig gjort rent mitt roster på det viset.
Jag tar ur rostret och borstar med en stålborste med gälarna (från sida till sida), på sidorna (längs med) och sedan i springorna från både under- och ovansidan så att luftflödet blir optimalt. Att det sedan sitter små "kockor" med sintrad aska på sina ställen på ovansidan bryr jag mig inte om.
Jag har fått för mig att det isolerar rostret från den värsta hettan och att rostret på så sätt bör hålla längre än om man varje gång blottar ytan på stålet. Jag kan mycket väl ha fel, men det är min teori. :)

Jag har i och för sig bara kört ca: 4-5 månader med min brännare, men med samma roster. Den är ej injusterad med instrument, bara av mig själv på känn... :oops:
Efter att ha satt dit det tredje brännarröret för en dryg vecka sedan, så börjar jag påstå att rostrets renhet spelar en allt större roll.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
PolarnPer
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av PolarnPer »

Hej GoGorIt Pellets,

Har du märkt någon skillnad på hur "förbrukningen" av brännarrör ändras beroende på hur du rengör rostret?
Och hur många roster har det gått på samma tid som du har bytt dina brännarrör?
Har rostren hållit längre eller kortare när du har gjort dem riktigt rena jämfört med när du inte har putsat dem skinande blanka?

Du kanske har fått en känsla i alla fall även om du kanske inte har statistik på det?

Jag har nyligen gjort ett extra inre brännarrör av rostfritt stål, så jag hade tänkt slippa byta mitt original-inre-rör på ett tag.
Det vore intressant om du eller någon annan har märkt någon skillnad i hur rengöringen påverkar "förbrukningen" av roster och inre brännarrör.
CTC1100 -98, Viking Bio -06 med lucka och 2,5 m skruv, CBJ + RS. Hembyggt förråd 2 m3.
monstermataren
Ungskog

Inlägg av monstermataren »

Enligt killen som installerat min brännare går det generellt åt ungefär ett roster per år.

Då jag nyss flyttat in sade sotaren till mig att jag skulle sota pannan regelbundet för att inte paja brännarröret. Tolkade det som att om det är dåligt med space kring brännarröret så blir det varmare på det.

Jag ser dock ingen logisk koppling mellan sotningen av rostret och att brännarröret går sönder. Effekten av sketet roster borde väl bli lite dålig förbränning? Inte att brännarröret utsäts för alltför mycket hetta.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Dålig förbränning innebär att förhållandet mellan luft/bränsle ändras. Det medför att förbränningstemperaturen ändras. Om vissa delar av rostret är täppta så ska luften ut nån annanstans och då kan det bli hett lokalt.
Resultat = rostret deformeras eller brinner upp bitvis.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar