Arne skrev:jag menar, man strävar väl efter att komma så billigt undan som möjligt i alla givna situationer? Så borde det väl också vara i denna situation...
Vissa väljer att köpa "dyra" maskiner , andra kladdar med lösningsmedel, ättika odyl...
Det jag göra är att när jag ska "sota ur" pannan är att ta ur brännaren, ta ut och knacka bort lös sot från rostret och sedan lägga det i blöt. I vatten...
Sedan fortsätter jag med att göra ren panna, damsuger, fyller på pellets mm mm.
När jag är klar med det, går jag och tar upp rostret ur vattenbadet, skrubbar av det med en diskborste (går även att göra med fingrarna eller under rinnande vatten) skrapar eventuellt bort sånt som sitter hårt med en skruvmejsel.
Sen är det bara att torka av rostret, sätta det och brännare på plats och köra...
Det är klart att det e kul med maskiner, men att köpa en föra att göra rent ett roster, no way... Köper hellre ett 6pkt istället!
Väldigt vad du verkar duktig Arne !
Här på forumet väljer vi att tipsa varandra om lösningar som fungerar eller inte fungerar.
Utifrån sin egen pelletsmiljö (pelletssort, inställningar, rengöringsintervall mm) är det naturligt att det dyker upp flera olika exempel på rengöringlösningar. Om någon t ex lyckas väl med ättika bugar jag för att detta tips sprids på forumet.
I min miljö funkar det inte, men eftersom jag hade en billig multislip liggande (efter ett helt annat jobb där denna var oumbärlig) valde jag att testa denna.
I och med det går det snabbt och jag kan ägna min tid åt annat, t ex dricka upp mitt inköpta 6-pack.
/Paddington
PS Skall givetvis testa din vattenrengöring...

Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.