Garaget: ut med v-pump in med pelletsanl.

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

snillet skrev:
Hur skall man kunna "tjäna" in det ?

Ett snille måste vara bra mycke smartare än en professor kalkyl uppenbarligen, eller så e jag så blåst att det inte är sant....
Ja du hur man ska tjäna in den investeringen är du inte ensam om att undra.. :roll:

De är inte bara en som frågat mej om det är möjligt för att de är ingen som tror att det går förutom dom med vp´n förstås.. :wink:

Dom hade ca 6000 kWh/år i hushållsel tidigare..

Sen detta att driftskostnaden är lite lägre med vp´n beror på vad man betalar för pelletsen o vad man får för cop med vp..
1500:-/ton gör 30,8 öre/kWh om energiinnehållet är 4800 kWh/ton men i test låg solett som han körde med på 5000 kWh/ton, Vilket bör va samma då vikten är lika nu som tidigare..
Så med verkningsgrad på 75% så betalade dom 38,5 öre/kWh (1500:-/ton) så inte blir det lätt att tjäna in investeringen på 157000:- :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Vart finns det pellets för 1500 kr ton?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Vart finns det pellets för 1500 kr ton?
Skellefteå.. :D

Jag har 2 årsavtal på 1480:-/ton.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Skellefteå här oxå :D

Och jag ha oxå 2 årsavtal på 1500kr/ton .. 8) allså -07 hela året ut :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

hej....
måste bara få skriva lite

ni som förespråkar pellets så varmt ..hur kan det komma sig att priset dom senaste åren rasat i väg ??? för 4 år sen va det en jättebra affär i dag e det lite värre

skulle med glädje montera in en pellets anläggning i kåken om jag va garanterad tex 1200 kr per ton i 10 år
det finns ju knappast några garantier för att priset inte ska öka

som i mitt fall så e det en investering på ca 60 000 kr innan det funkar
så det vette fasiken om inte en vp installation e vettigare i mitt fall
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

jockefors skrev:hej....

ni som förespråkar pellets så varmt ..hur kan det komma sig att priset dom senaste åren rasat i väg ??? för 4 år sen va det en jättebra affär i dag e det lite värre
Elen har väl rasat iväg oxå :roll: På 4år som jag har kört pellets
har det inte stigit någoting i pris :D (För mig iallafall)
Har sparat över 40.000kr på 4 år minus 28.000kr för brännare
och janfires pellistore :roll: Så + ligger man än :D om man
jämför mot att köra el.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Förvisso.... sist jag köpte 2,5m³ olje kostade det ca: 8.600/m³, nu kostar det ca: 11.000. Det är 27,9% höjning och räknat i Kr/KWh är pellets ca: hälften ändå så tuttar man upp 3,5m³ olja per år (som jag gjorde) kan en brännare till 30' betala sig på 1,55 år (break even).

Oljan lär inte sjunka i pris, elen inte heller och pellets lär inte bli billigare heller men så länge förhållandet i Kr/KWh är kvar är pellets det minsta ondo.

VP i all ära men kommer el-priset i närheten av europeiska nivåer kommer pelletsfolket att skratt rått och skruva lite extra upp för värmen, just för att de har råd.

Sen verkar det vara en del "pionjär-anda" över pelletsfrälsta, bygga eget pelletsförråd, experimentera med transportformer osv och skulle brännaren få konstigheter för sig kollas det noga, test utförs, support kontaktas osv.

Ofta är det ett mindre problem som kan fixas billigt men en del folk är inte av pysslartyp, de vill att det ska fungera och sen får det vara färdigt med det! Att det kostar en del extra kan vara värd det för dom och det får man respektera men då jag är just pysslartypen förstår jag inte VP-folket.

En pelletsbrännare kan man oftast laga för en skaplig summa, en VP kostar ju en smärre förmögenhet att installera och service/underhåll/reparation för "hempulare" finns ju inte, detta ger enstaka men desto fetare räkningar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Elen steg konstant med ca: 80% under 2005 sägs det. med pelletsanl, kan du värma hela huset hur det än ärut format förutsatt att du har vatten buret system ,det blir nog omöjligt med
LLvp-ump(luft-luft pump om det är det du syftar på) såvida du inte saknar innerväggar o det hjälper inte då ens för kryper temperaturen nedåt så tappar den snabbt verkningsgrad o då får du allt ha det kallt , om du inte gillar eldrift som kostar och någe varmvatten få du ju inte heller utan el,
ELLER syftar du på en Luft-vatten-pump då har du ju radiatorvärme och varmvatten men lik förbenat när tempen kryper ner så ger den mindre o tillsist inget alls, då blir det kallbad/duch eller dyrt eltillskott.n
Jag tvekade inte mellan L-vattenpump, L-L-pump,bergvärme,Pellets.
det blev pellet o det är jag både nöjd o glad för..
PS:Jag har LL-vpump i mitt garage ock den skiten åker u så fort det går
CA: -15gr ute= 0gr inne,-10gr ute = +4gr inne,0gr ute= +10gr inne i garaget och det är isol vind .mm
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

jockefors skrev:hej....

skulle med glädje montera in en pellets anläggning i kåken om jag va garanterad tex 1200 kr per ton i 10 år
det finns ju knappast några garantier för att priset inte ska öka
Priset på pellets har då gått ner i norrland iaf.. :D

Dec -03 kostade storsäck 1900:-/ton o nu 1850:-/ton men elpriset därimot har stigit ordentligt..
För 4 år sedan (jan-mars -02) tog e.on 26.9 öre/kWh nu ligger det på 42,6 öre/kWh.. Hmmm drygt 58% på 4 år.. :shock:
Sommaren -00 kostade de 14,9 öre/kWh 1 års avtal hos lycksele energi o nu kostar samma avtal 42 öre/kWh..

De är väl bara du köper hem 60 ton pellets så får du ändå bättre pris o du får samma pris i 10 år.. :wink: Men det kanske du kan göra med elen oxå..
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

hej...
vad kostar det er att värma huset med pellets ?

räkna gärna på mitt hus 26 000 kw

för min del så skulle det kosta panna +brännare + murpipa
säg att allt kostar ..60 000kr
ni har kvar ca 5000 kw till hushålls ström + varm vattnet 5000kw

så säg att
av dom 26 000 så går det inte räkna bort 10 000 kw
dom behäver jag hursom hällst för å leva

så i mitt fall sparar jag 16 000 kw per år om jag inte bygger om till vatten buret..om kostar ca 100 000

16 000 kw = 16 000 kr per år för att hålla kåken varm
hur länge tar det för mig att spara in min 60 000kr + hur länge håller pellets pannan å brännaren ?
ska jag ha vatten buret så e det ännu mer åt hvette det tar mig min livs tid å tjäna igen pengarna å jag sparar typ 5000 kw per år på det...

Å till er andra vem rår om pelletsen tex i skellefteå ?
vem säljer eran el ?
tycker ni det råder prispress på pellets ?
skiljer det mycket på priserna
är det möjligt att köpa pellets för 1300 kr per ton?
vet av företag som köper sin pellet för 600 kr ton iofs inte för att elda med men det går...

Till Ub
en luft/vatten är lite för dyr i dag tyvär fast dom kommer å rasa
å det med att den behöver spetsvärme,joo det gör den å det kan ju möjligt vis röra sig om max en månad per år den måste gå in

ska ni spara ström/pengar så skaffa fliseldning=)det e billgt
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

@jockefors skriv gärna lite data om storlek av huset
och hur gammal, märke av panna :D
Du skriver 5000kWpå varmvattnet ?? Har du beredare ??
Annars värmer du oxå varmvattnet :wink:
Då har du 20000 kw att värma upp :D :D
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Innan pellets anl, förbrukade jag CA:37000 kw + att jag eldade ved ca:10-12 kubik vet ej hur många kw det blir. men efter install av pell-anl är jag nere i CA 20000kw så det säger väl en del eller? om man reagerar på att det är fortfarande högt så värmer jag ett garage(70kvm) i det ochså på samma sätt som förr, så skillnaden ligger bara i huset o bara i värme,
v-vatten via el-beredare som.förr. varför? har inte kopplat in acctanken med vv-slinga ännu
OH jag slipper ju elda ved nu BRAA! :D
pellets åtgång max 5 pall/säsong
Huset:167kvm o vi har inte kallt inne.
Förresten höll på o missa har ju LL-vpump igaraget numer tjänade inte SÅ VÄLDIGTmånga kw där som jag inbillade mig för när det är kallt så ger den f-n inte NÅN VINST,o ingen temp heller för den delen så då blir det till att spettsa REJÄLT med bygg fläkt, har separat elmätare till garaget så jag har bra koll där ochså.

Grannen har satt in en luft-vatten -pump på 7,5kw nyligen så vad en sådan gör får man väl se framöver. men inte slår den pellets,ICKE!!!

KÖR PELLETS
Senast redigerad av ub den tor 02 mar, 2006 14:40, redigerad totalt 1 gånger.
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) till Jockefors: klart att har du inte vattenburet system i huset så blir det ju lite knepigare och om man inte har så stor förbrukning på värmesidan likaså. men 20000kw som Micke sa där finns en hel de o kapa.
allt är ju en avvägning vad man kan tjäna o vad det kostar.i vissa fall kanke konvertering av system blir påfrästande men under normala förutsättningar slår inte v-pumpar en pell-anl i effekt o ekonomi,men kostnader kan ju ta överhand.v-pump funkar som komplement vår-höst
närman kanke tar ut väldigt lite energi på radiatorsystemet,därutöver
så orkar env-pump inte att enskilt värma ett hus på vinterhalvåret,hur skall du göra när tempen sjunker ned mot + 0gr? då blir det expl eldrift då,
Jag menar att det går ej att ersätta allt värmeutag med VP.bara litegrann, o då i början o slutet av säsongen
En VP kräver ochså ganska öppen planlösning
Som Micke säger skriv ner alla data på huset o hur det ser ut så finns det säkert dom som kan hjälpa till o se vad som är gångbart i ditt fall!
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

Hej ..
har ett hus som drar ca 26-28 000 kw i dag..
direkt el + elbredare till varmvatten

jag räknar 10 000 kw-12000 kw till hushålls å varmvatten

det som då e över e ju ca 16-18 000 kw...
som jag kan ta ner med pellets,ved eller olja mm mm

jag tycker om man ska jämföra olika grejer så jämför rättvist,varken
en pellets panna eller en vedpanna är odödliga
det e ungefär samma livslängd som med en värme pump dvs 10år

räkna in allt i eran pellets kalkyl panna brännare,sotning å underhåll
mm mm
en jordvärme pump till mitt hus e i dag billigare både att köra å att köpa än en pellets anläggning
tror pumpen skulle dra ca 7500 kw på ett år för å driva runt huset..
å det tycker då jag inte e speciellt dyrt...

ub
hur har du isolerat garaget ???
en bra luftluft pump ska lätt klara ditt garage utan att ens bli ansträngd
jag kör en luftluft i mitt hus å den värmer min kåk ner till minus 20

Din pump va antingen en Skit pump
Dvs en billig pump med 407 gas,eller så va pumpen trasig...

min kompis värmer sitt garage med en luft luft den ger max 5 kw
den lilla pumpen grejar att hålla 16 grader i garaget ner till ca minus 23-24 grader....

fast jag har en faster som eldar upp pellets som satan i deras hus det går dubbelt så mycket för dom som det gör för alla andra.. så därför tror jag att pellets e skit ..för dom får betala mycke pengar för sin värme =)

sen att dom har en helt kass panna för att elda pellets i å att
murpipan håller 200 mm å e 7 m lång med ungerfär 6x för bra drag
det vägrar jag ta till mig
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Har du inte vattenburet system i huset så blir det ju knepigare :shock:
Ja då räcker inte 60.000kr :roll:
Ja då är det billigaste för dig en Luftvärmepump på väggen som
hjälper dina el-element :wink:
Annars blir det storinvestering av vattenelement för att köra
pellets eller borra :?
Moderator
CTC 265 - 74