bivalent (4-vägs) shunt
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Japp men backventilen moteras före första tanken (sett från pannan) men i övrigt helt riktigt med att ett inlopp är mellan panna o backventil.. På din ritning ska du bara flytta efter inlopp 1 till shunt o backventilen till ett snäpp så det kommer till vänster om första tanken (mellan panna o första tanken)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumshärskare!
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
hmm... borde du inte mata tanken i övre uttaget och ta ut till shunten på toppen? Nu får du ju ett antal liter varmt vatten kvar i toppen på tanken när det är kallt där shunten tar varmvatten...
/Jörgen
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- Pannrumshärskare!
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
-
- Pannrumshärskare!
Det e nog bara en liten ritningsmiss.... tillloppet som e ritat som en t- koppling till tankarna skall välan vara ritad till ett eget uttag på shunten...
PS. Jag BG har nog ändrat mig lite angående att det inte e just nägon vinst i att krama ut den lilla extra värmen som e kvar i pannan
DS.
PS. Jag BG har nog ändrat mig lite angående att det inte e just nägon vinst i att krama ut den lilla extra värmen som e kvar i pannan

Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
-
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumshärskare!
EN FRÅGA
När chunten börjar öppna så tar den värmen från ettan
och när inte det räcker till öppnas den mera å tar värme från två an
det e jag helt å hållet på det klara med .....
MEN övergången mellan ettan och tvåan ..... hur är den ????
Menar ... när den börjar ta värme från tvåan.. tar den fortfarande flöde från ettan ???? och succesivt minskar flödet från ettan vartefter tvåans ökar .... ELLER ständer flödet från ettan av tvärt och tvåan börjar öppna ....
ÄR det någon som känner till detta ????
/// BG
När chunten börjar öppna så tar den värmen från ettan
och när inte det räcker till öppnas den mera å tar värme från två an
det e jag helt å hållet på det klara med .....
MEN övergången mellan ettan och tvåan ..... hur är den ????
Menar ... när den börjar ta värme från tvåan.. tar den fortfarande flöde från ettan ???? och succesivt minskar flödet från ettan vartefter tvåans ökar .... ELLER ständer flödet från ettan av tvärt och tvåan börjar öppna ....
ÄR det någon som känner till detta ????
/// BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova