Priser höjts?

Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Oavsett om det är pellets, vatten eller el är det väl bra att vi sparar. I det långa loppet är resurserna begränsade. (Det kostar även lite el för att tillverka pellets). Att vi, när priserna stiger, får betala lika mycket för en mindre mängd är en annan sak. Men huvudsaken är att vi nyttjar de resurser vi har tillgång till på ett vettigt sätt.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Absolut, vad jag menade var att om vatten/el leverantörerna haft mindre fasta avgifter och mera rörliga avgifter så skulle ju folk vara avsevärt mera intresserade av att spara, problemet ligger ju i att det är bara folk som spara inga andra, typiskt exempel är ju när elproducenterna var helt befriade från koldioxidskatt och energiskatt på olja och kol, tacka fan för att dom tyckte det var fint att prodcera värme och el med dessa drivmedel då.

Samma problem finns kvar än idag, det är privatpersonerna som får betala eftersom företagen säger emot och inte är lika medgörliga, så man låter herr och fru svensson betala istället.

Fast nu har jag avvikit från ämnet igen, att jag inte lär mig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar