Hur justerar man start/stopp-tempen?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
viking
Späd planta

Inlägg av viking »

Till Gurra: Du har fårstått mig rätt. När man har panna med värmeväxlare så är det förkastligt med tidsfördröjning. T.ex om pannan har 60 grader och 30 min tidsfördröjning, hur mycket varmvatten behövs på de 30 minuterna ? Kanske inget, eller så kanske någon ska bada. Det dröjer då 30 min. innan brännaren startar och om någon då tappar upp för bad så får man nog räkna med ett riktigt vinterbad.

Till Abbe: Är du säker på att den separata panntemteraturgivaren sitter på rätt ställe och att det är den som styr brännaren. När du nämner temp.-påslag så verkar det som om pannans tempgivare styr brännaren.
viking
Späd planta

Inlägg av viking »

Till Gurra: Du har fårstått mig rätt. När man har panna med värmeväxlare så är det förkastligt med tidsfördröjning. T.ex om pannan har 60 grader och 30 min tidsfördröjning, hur mycket varmvatten behövs på de 30 minuterna ? Kanske inget, eller så kanske någon ska bada. Det dröjer då 30 min. innan brännaren startar och om någon då tappar upp för bad så får man nog räkna med ett riktigt vinterbad.

Till Abbe: Är du säker på att den separata panntemteraturgivaren sitter på rätt ställe och att det är den som styr brännaren. När du nämner temp.-påslag så verkar det som om pannans tempgivare styr brännaren.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Nej, Värmebaronens tempgivare styr till & frånslag på brännaren. Om jag har den på rätt ställe!? Tja, min teori är att jag absolut inte har det! Dykröret sitter ju där det sitter på CTC 1100 Ekonomi, mittemellan shunten och returen från värmeväxlaren...gissar att Värmebaronens tempgivare (som ju är elektronisk) sköljs med "kallvatten" och startar brännaren efter 20sek-2C regeln...Jag har provat att tejpa givaren på olika ställen på pannkroppen men inte blivit av med de snabba starterna vid varmvattentapp...Det ska som sagt bli spännande med ny Bios utan denna funktion och se vad som händer!

mvh
Abbe
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

nånting måste ha blivit fel i installationen, min panntemp-givare funkar perfekt, påslag vid 70 vid mycket vv-tapp, annars vid 62 grader, Dessutom står min oljebrännartemp på max, eftersom det är brännaren som styr panntempen, och INTE pannan.
Hoppas det ordnar sej.
Hälsn Vatsug
ps mitt dykrör sitter till vänster på pannan mellan sotluckan och fronten, nånstans.
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar