"Drakens" dammsugning av pellets

Nilsson
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 26 okt, 2005 12:31
Ort: Karlshamn

Inlägg av Nilsson »

I botten på tunnan har jag ett spirorör med en inbuktning med ett hål efter.
Detta skapar ett undertryck i röret (ejektoreffekt???) i tunnan som gör att pelletsen sugs in i luftströmmen. När det sen blir mycket pellets i röret som går in i förrådet bildas istället ett mottryck så det inte sugs in för mycket på en gång. Liksom självdoserande på någe vis.
Draken
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 03:15
Ort: Ljungbyholm

Inlägg av Draken »

Skitsmart, helt klart vinnare! Bästa sättet att få ner pellets i källare!!
På jobbet:
Panna: Generator 40 MW, Rökgasfläkt 230Kw
Brännare: 2 st 25 MW petro pulverbrännare
Hemma: Effekta 200 vve + KMP
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Draken skrev:Ja, nästan. Gå in på Mafa.se. I listan till vänster, Industri, kvarnar. Där finnes en sådan, lägg gärna en länk, jag vet ej hur man gör..
http://www.mafa.se/
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Nilsson skrev:I botten på tunnan har jag ett spirorör med en inbuktning med ett hål efter.
Detta skapar ett undertryck i röret (ejektoreffekt???) i tunnan som gör att pelletsen sugs in i luftströmmen. När det sen blir mycket pellets i röret som går in i förrådet bildas istället ett mottryck så det inte sugs in för mycket på en gång. Liksom självdoserande på någe vis.
Kan du beskriva detta lite noggrannare? Du verkar ha kommit på en bra lösning som flera vill pröva. Hurdan fläkt har du? Skulle en dammsugare med utbås fungera tro? Vilken dimension på ejektorrör av spiro? Och hur ser inbutningen ut? Skulle det räcka att såga av röret till hälften och trycka in den ena sidan så röret får halva ytan där?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
Nilsson skrev:I botten på tunnan har jag ett spirorör med en inbuktning med ett hål efter.
Detta skapar ett undertryck i röret (ejektoreffekt???) i tunnan som gör att pelletsen sugs in i luftströmmen. När det sen blir mycket pellets i röret som går in i förrådet bildas istället ett mottryck så det inte sugs in för mycket på en gång. Liksom självdoserande på någe vis.
Kan du beskriva detta lite noggrannare? Du verkar ha kommit på en bra lösning som flera vill pröva. Hurdan fläkt har du? Skulle en dammsugare med utbås fungera tro? Vilken dimension på ejektorrör av spiro? Och hur ser inbutningen ut? Skulle det räcka att såga av röret till hälften och trycka in den ena sidan så röret får halva ytan där?
Skulle tipa att det ser ut som på den här fläkten..
http://dev.husera.se/dev_sale/hb/tillsalu18.jpg
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nilsson
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 26 okt, 2005 12:31
Ort: Karlshamn

Inlägg av Nilsson »

Det är väl samma princip som på bilden i länken ovan.
Min fläkt kommer från ett svetsutsug på en industri och har ganska hög kapacitet. Jag har provat med tryckluft och dammsugare men det fungerade inte för mig. Röret till "ejektorn" är ett 100mm spiro som jag sågat ett jack i och sen knackat in ena sidan. Det krävdes några försök innan man fick en som sög och matade lagom. Jag har blåst pelletsar över 15m med flera böjar utan problem.
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Undrar om den tekniken skulle funka uppför en trappa på cirka 20 meter i två etapper:?
Vad tror ni?
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Jag fundersam, kanske :idea: hittar ny eller begagnad en dammsuggcentral och placera ovan förråd.
ta bort dammsugpåsen och gummität O-ring. så att lock skall gör lätt då skruva en gängjärn och en fjäder eller gummi att binda så att lock ska stänga när pellets är tomt.

Sen montera rör till garage.
Är det väl bra ide eller funkar inte det nån som har provat ???
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Nilsson
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 26 okt, 2005 12:31
Ort: Karlshamn

Inlägg av Nilsson »

När jag testade mitt "blåsrör" så kunde jag skjuta pellets över taknocken. Effekten blir dock mindre när man blåser in i ett förråd pga mottryck beroende på avluftningens storlek, men 20m borde gå om det inte är för brant lutning.
Draken
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 03:15
Ort: Ljungbyholm

Inlägg av Draken »

Vad har du för kapacitet rakt fram resp. uppåt.
Jag kan inte suga pellets snett uppåt effektivt för då tenderar pelletsen att ligga på "botten" i slangen och luften passerar över den.
På jobbet:
Panna: Generator 40 MW, Rökgasfläkt 230Kw
Brännare: 2 st 25 MW petro pulverbrännare
Hemma: Effekta 200 vve + KMP
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Nilsson skrev:Det är väl samma princip som på bilden i länken ovan.
Min fläkt kommer från ett svetsutsug på en industri och har ganska hög kapacitet. Jag har provat med tryckluft och dammsugare men det fungerade inte för mig. Röret till "ejektorn" är ett 100mm spiro som jag sågat ett jack i och sen knackat in ena sidan. Det krävdes några försök innan man fick en som sög och matade lagom. Jag har blåst pelletsar över 15m med flera böjar utan problem.
Vet du effekten på fläkten? Vad har du för dimension på röret? Tyckte du sa något om stuprör, 75 - 90?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Draken
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 03:15
Ort: Ljungbyholm

Pelletsgevär!

Inlägg av Draken »

Av ren nyfikenhet snickrade jag ihop en liten pelletsejektor av ett 50*50mm fyrkantsrör, kapade och svetsade lite. Det blev ett utmärkt pelletsgevär när jag kopplade den till min dammsugarmotor.
Gick utmärkt att skjuta låångt (in till grannen) över huset. Lite tveksam hur den klara mottryck i en slang, ska testa i morgon..
På jobbet:
Panna: Generator 40 MW, Rökgasfläkt 230Kw
Brännare: 2 st 25 MW petro pulverbrännare
Hemma: Effekta 200 vve + KMP
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har i mitt förra liv en tid jobbat med att ta fram programvara för att dimensionera dammutsugningsanläggningar. "Damm" ska här tolkas som just damm, men även sågspån, småsten och liknande.

I de anläggningarna hade vi som standard en lufthastighet på 25 m/s. Under 20 m/s gjorde att materialet blev liggande i rören, över 30 m/s att det alltför snabbt ville slita sig genom rören i ytterkurvorna.

Det kan kanske vara en bra utgångspunkt här också?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Thomas
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 00:41
Ort: Söderköping

Inlägg av Thomas »

Mycket intressant diskussion! :lol: Kan ni som testar bidra med lite bilder på era geniala lösningar?
TMV Alpha-90/Janfire Flex-A-03+EBK/Thermomatic CBJ/Draglucka/K-silo/TK1A.
Hulsfredshus -68 (104m²+104 m²källare)
2 vuxna+2 barn.
Nilsson
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 26 okt, 2005 12:31
Ort: Karlshamn

Inlägg av Nilsson »

Stupröret är ca 100mm, passar med spiromuffar 100mm. Motorn är på 0,55Kw 500v (äldre industristandard) som jag kör på 400v =lite lägre effekt, själva fläkthjulet är ca 40cm i diameter, kapacitet har jag ingen aning om.
Bilder kan jag ta men jag vet inte hur jag få in dom här. :?:
Skriv svar