Lamdan?
Tja
Har nu fått hem en ny lambda.
Hur skall den anslutas?
Är det?
+12v
Jord
samt mätsignal
Vilket kabel brukar vara vad?
Micklos vart har du monterat lambdan? jag funderar på att montera min på en sotlucka ca 5cm innan motdragsluckan.
/Macke
Hur skall den anslutas?
Är det?
+12v
Jord
samt mätsignal
Micklos vart har du monterat lambdan? jag funderar på att montera min på en sotlucka ca 5cm innan motdragsluckan.
/Macke
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
Styrning med en Siemens PLC är på G
Enligt bekanta inom branschen är inte sonden "dum" utan är gjord för att leverera 1V vid förhållande 14.7/1.Micklos skrev: Egentligen är det nog ingen som vet, det är därför vi provar![]()
Lamdan ger ett utslag som i sin tur ger "bildatorn" i uppgift att styra upp 14/1 värdet.. Lamdan i sig har nog inget med 14/1 värdet o göra utan är nog bara en "dum"givare som kan användas till sånna här labbexperiment oxå.
Lamdan i sig mäter ju inte i början på processen utan när processen e klar,och bara för att vi e så inriktade på en bils värde14/1 så betyder inte det att 0.5 v dvs lamda 1 är fel i en panna.
Har tänkt nu o gnuggat mina två grå till härdsmälta vad det gäller lamdavärdet och vad som är ett "godkänt" värde .
Ibland så kanske man inte ser den enkla vägen utan krånglar till det för mycket.![]()
![]()
MVH
Micke
// J
1 1/2 plan+källare(100+50)1939
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
CTC PARCA 3000,1979
PELLX P21, Gordic,2005
CBJ Autoshunt,2005
Draglucka KW012
MAFA mini (300l)
Undrar om det inte var signaturen "Gurra" som gjorde två försök i förra tråden att säga följande:
Om man har en panna som är nyligen rökgasanalyserad (och alltså brinner med korrekt inställning) och ansluter en lambdasond av lämplig typ, så kan man ju läsa av det värde den ger, oavsett hur stort det är, och sedan försöka behålla detta värde i fortsättningen, när man behöver justera.
Förmodligen kommer värdet från lambdasonden att variera med olika pannor.
Notera att jag skrev "av lämplig typ", vad det är vet jag inte.
Om man har en panna som är nyligen rökgasanalyserad (och alltså brinner med korrekt inställning) och ansluter en lambdasond av lämplig typ, så kan man ju läsa av det värde den ger, oavsett hur stort det är, och sedan försöka behålla detta värde i fortsättningen, när man behöver justera.
Förmodligen kommer värdet från lambdasonden att variera med olika pannor.
Notera att jag skrev "av lämplig typ", vad det är vet jag inte.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Det stämmer Allan. Verkar som det missas en del inlägg.
Det borde ju vara enkelt. Har hört av en "bildoktor" att en lambdasond ger en linjär kurva på signalkabeln (nästan linjär eftersom den tydligen peakar något där en bensinmotor ska ligga).
Alltså borde det vara enkelt att efter "riktig" justering kolla vilken spänning signalkabeln ger och sen justera brännaren efter det.
Känns som jag skrivit detta förr
Det borde ju vara enkelt. Har hört av en "bildoktor" att en lambdasond ger en linjär kurva på signalkabeln (nästan linjär eftersom den tydligen peakar något där en bensinmotor ska ligga).
Alltså borde det vara enkelt att efter "riktig" justering kolla vilken spänning signalkabeln ger och sen justera brännaren efter det.
Känns som jag skrivit detta förr

Värmebaronen Triomax CU & Viking Bio
Antar du använder en sond med 3 kablar och då är 2 vita och en svart.mackez skrev:Tja
Hur skall den anslutas?
Är det?
+12v
Jord
samt mätsignal
/Macke
Svart kabel signal och då dom andra förvärming och vilken som är plus har ingen betydelse. Koppla på bara.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
350m2
Mackez:
den jag har så är det två vita kablar som går ihop i en kontakt + - (hankontakter)antar jag, sen är det en friliggande kabel (signal) som är försedd med en vanlig honkontakt.
Tänk på att den är känslig för draget från motdragsluckan.
ska ta ett foto på var ngn stans jag satt den o sedan lägga ut det på frewebbs
Vad jag vill utröna är om man på ett någorlunda billigt sätt kan få fram rätt bränsle/ luft för en panna med en lamda sond som är tänkt för att användas i en bil. Och på så sätt slippa fara o köpa ett dyrt instrument för x" kronor. Och i och med att jag får fram värden från den lamda jag provat så är jag fullt övertygad om att det går.
ska om några veckor få besök av min sotare (släckt me han). ska då passa på o se om det inte går att få rökgaserna mätta.
Sen Allan vad är det som säger att den som testar har funktionsdugliga instrument,kallibrerat i tid, rätt kunskap.Marknaden håller väl på o blomma ut i all sin prakt vad det gäller brännare och installationer, läste på forumet för ngn halv månad sen om ett skräck exempel.
Sedemera har jag köpt min brännare begagnad så det följde inte med ngn installation o intrimning...
Sen är det både intressant och så stärker det själen så gott när man kan säga som gunde "ingenting e omöjligt"
Mvh
Micklos
den jag har så är det två vita kablar som går ihop i en kontakt + - (hankontakter)antar jag, sen är det en friliggande kabel (signal) som är försedd med en vanlig honkontakt.
Tänk på att den är känslig för draget från motdragsluckan.

ska ta ett foto på var ngn stans jag satt den o sedan lägga ut det på frewebbs
Ärligt så struntar jag i om lamdan levererar 9 volt vid lamda 1, eller om blandningsvärdet för en bil är 257/1.Enligt bekanta inom branschen är inte sonden "dum" utan är gjord för att leverera 1V vid förhållande 14.7/1.
// J
Vad jag vill utröna är om man på ett någorlunda billigt sätt kan få fram rätt bränsle/ luft för en panna med en lamda sond som är tänkt för att användas i en bil. Och på så sätt slippa fara o köpa ett dyrt instrument för x" kronor. Och i och med att jag får fram värden från den lamda jag provat så är jag fullt övertygad om att det går.
ska om några veckor få besök av min sotare (släckt me han). ska då passa på o se om det inte går att få rökgaserna mätta.
Sen Allan vad är det som säger att den som testar har funktionsdugliga instrument,kallibrerat i tid, rätt kunskap.Marknaden håller väl på o blomma ut i all sin prakt vad det gäller brännare och installationer, läste på forumet för ngn halv månad sen om ett skräck exempel.

Sedemera har jag köpt min brännare begagnad så det följde inte med ngn installation o intrimning...
Sen är det både intressant och så stärker det själen så gott när man kan säga som gunde "ingenting e omöjligt"
Mvh
Micklos
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
Såvitt jag har förstått så är en rökgasanalys det enda sättet att få reda på om man har rätt inställningar på sin brännare.
Det måste bli din egen uppgift att se till att den som gör analysen har ett kalibrerat instrument och nödiga kunskaper.
När analysen väl är gjord, kan du kalibrera din hemgjorda lambdasond efter den.
Vad skall du annars gå efter?
Det måste bli din egen uppgift att se till att den som gör analysen har ett kalibrerat instrument och nödiga kunskaper.
När analysen väl är gjord, kan du kalibrera din hemgjorda lambdasond efter den.
Vad skall du annars gå efter?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
En fundering:
Vi vill mäta lambdavärdet vid förbränningen av pellets. Borde inte lambdavärdet bli det samma i alla pannor när förbränningen är optimal? Det ej förbrända syret i avgaserna borde ju vara proportionella med t.ex. CO2 och CO värdena. Vi har ju alla ungefär 21% syre i tillförd luft, och förbränningsprocessen är ju densamma oavset vem som har bockat plåten i pannan. Till detta kommer att lambdasonden verkar vara ett generellt mätinstrument, dvs inte specifik för en speciell bil. Min hypotes blir då: Om flera av oss mäter på intrimmade pannor så bör lambdavärdena bli ungefär de samma oavsett panna och pelletskvalite, vilket innebär att vi har skaffat oss ett billigt instrument och ett generellt värde att justera till. Vi har sparat i 5-10000 genom att slippa dyra rökgasanalysatorer. Har jag tänkt fel??
//Anders
Vi vill mäta lambdavärdet vid förbränningen av pellets. Borde inte lambdavärdet bli det samma i alla pannor när förbränningen är optimal? Det ej förbrända syret i avgaserna borde ju vara proportionella med t.ex. CO2 och CO värdena. Vi har ju alla ungefär 21% syre i tillförd luft, och förbränningsprocessen är ju densamma oavset vem som har bockat plåten i pannan. Till detta kommer att lambdasonden verkar vara ett generellt mätinstrument, dvs inte specifik för en speciell bil. Min hypotes blir då: Om flera av oss mäter på intrimmade pannor så bör lambdavärdena bli ungefär de samma oavsett panna och pelletskvalite, vilket innebär att vi har skaffat oss ett billigt instrument och ett generellt värde att justera till. Vi har sparat i 5-10000 genom att slippa dyra rökgasanalysatorer. Har jag tänkt fel??
//Anders
Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
-
- Pannrumstomte!
Utan att veta det skulle jag i alla fall inte bli förvånad om det finns olika typer av lambdasonder, som ger olika spänning vid samma syrehalt. Med tanke på hur insprutningssystem till förbränningsmotorer har utvecklats sen Volvo införde trevägskatalysatorn i serietillverkade bilar vore det snarast märkligt om man inte har hittat på givare av olika typer också.
Det var för övrigt Pythagoréerna (Pythagoras, han med satsen, lärjungar) som först framförde tanken om en klotformad jord, nästan 2000 år innan Columbus testade idén i praktiken, genom att segla bakvägen till Indien (trodde han).
Men det var väl inte det frågan egentligen gällde...
Det var för övrigt Pythagoréerna (Pythagoras, han med satsen, lärjungar) som först framförde tanken om en klotformad jord, nästan 2000 år innan Columbus testade idén i praktiken, genom att segla bakvägen till Indien (trodde han).
Men det var väl inte det frågan egentligen gällde...
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Det är lika sensorer till bilar och det som skiljer är längd på kablar och kontakter.
Förbränning i bilmotor är mycket lika.
Har tagit sensorer till Porsche satt in den i en Pontiac Fiero en gång.
Kabellängd var ganska lika så det dög.
Vad jag vet nu så finns det 3 olika sensorer och det är 1 kabel, 3 kablar samt sista skriket med 4 kablar.
Och med OBD II så skall man mäta efter kat nu också (om man inte redan gör det).
Så en sond borde kunna användas för att mäta hur förbränningen är.
Bränsle/luft blandningen är ju annan bara.
Kan säga att insprutning till bilar brukar inte skilja då det är "nästan" samma leverantör till alla och det är bara hur mycket tillverkaren vill lägga ner på insprutningen. Kan ju snåla och installera ett sniket system eller välja ett mer avancerat.
Förbränning i bilmotor är mycket lika.
Har tagit sensorer till Porsche satt in den i en Pontiac Fiero en gång.
Kabellängd var ganska lika så det dög.
Vad jag vet nu så finns det 3 olika sensorer och det är 1 kabel, 3 kablar samt sista skriket med 4 kablar.
Och med OBD II så skall man mäta efter kat nu också (om man inte redan gör det).
Så en sond borde kunna användas för att mäta hur förbränningen är.
Bränsle/luft blandningen är ju annan bara.
Kan säga att insprutning till bilar brukar inte skilja då det är "nästan" samma leverantör till alla och det är bara hur mycket tillverkaren vill lägga ner på insprutningen. Kan ju snåla och installera ett sniket system eller välja ett mer avancerat.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
350m2
Allan
Jag får tuppjuck rentav när någon säger att det ENDA sättet finns redan,lr att ngt e omöjligt för att ngn annan har sagt osv osv
Lessen Allan men en utvecklad version får du på mail om du vill för det blir ganska offtopic
Märker en viss resistans mot lamda ide´n
Tarnbrant:
Du har nog ganska rätt.
Jag har skrivit det förr o skriver det igen HAR MAN bränsle/luft blandningen + koll på rökgastempen då tror iaf jag att man är inom sin egen komungräns med dom andra värdena
och slipper KÖPA tjänsten rökgasanalys för 1500 spänn, när man byter leverantör, får sämre kvalla på pellen. dvs 1500 spänn som ska tjänas igen på bättre driftsekonomi.....
edit:rökgaserna till rökgastemp.
MVH Micklos
Jag får tuppjuck rentav när någon säger att det ENDA sättet finns redan,lr att ngt e omöjligt för att ngn annan har sagt osv osv
Lessen Allan men en utvecklad version får du på mail om du vill för det blir ganska offtopic
Märker en viss resistans mot lamda ide´n
Tarnbrant:
Du har nog ganska rätt.
Jag har skrivit det förr o skriver det igen HAR MAN bränsle/luft blandningen + koll på rökgastempen då tror iaf jag att man är inom sin egen komungräns med dom andra värdena
och slipper KÖPA tjänsten rökgasanalys för 1500 spänn, när man byter leverantör, får sämre kvalla på pellen. dvs 1500 spänn som ska tjänas igen på bättre driftsekonomi.....
edit:rökgaserna till rökgastemp.
MVH Micklos
Senast redigerad av Micklos den fre 27 jan, 2006 13:12, redigerad totalt 3 gång.
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
-
- Lärjunge!
Alla har sina teorier. Omvänd motståndet till kreativitet!!micklos skrev: Märker en viss resistans mot lamda ide´n
Jag följer med spänning ditt lamba-experiment och är MYCKET intresserad av resultaten. Jag har mina tvivel jag med, Men de kan vara grundade på en felaktig uppfattning om en lambdasonds funktion.
Hur ser värdet ut på lambdasonden? Och vad ger den för värden när du har O2 mellan 5-13%?
Eftersom bilen (min bil enligt bilprovningen) har en syrehalt efter förbränning på 0,5%.
Det är därför jag oxå tror på att en enkel mätning av syrehalten efter förbränning ger tillräckligt god injustering. När jag hade ett rökgasinstrument i min panna (tillsammans med en installatör med kunskap, fast han var ju inte I pannanmicklos skrev: Jag har skrivit det förr o skriver det igen HAR MAN bränsle/luft blandningen + koll på rökgaserna då tror iaf jag att man är inom sin egen komungräns med dom andra värdena.

Faktum är att en labda sond alltid ger 0.5V vid lambda 1.
När man kör sin bil på bensin som dom flesta gör är lambda 1 vid 14.7:1.
När man kör sin bil på etanol (E85) är lambda 1 vid ungefär 9:1.
Lambdan skiter i hur mycket bränsle i förhållande till luft som behövs. Den mäter som någon sa "produkten" av förbränningen. dvs syrehalten i avgaserna.
Jag tror personligen att det skulle vara enklare att använda sig av en bredbandslambda efter som en smalbandare har så stor derivata runt lambda 1. Men dom är ju mycket dyrare så går det att lösa med en smalbandare så är det ju bra.
Bilindustrin har ju iof inte lyckats använda en smalbandssond för att mäta ett konstant värde. Där pendlar man ju fram och tillbaka över lambda=1 så jag tror det blir svårt att nå exakt 1 med en smalbandare.
Man kan kanske få en indikation var man befinner sig. Om än inte ett exakt värde. Det är ju värdefullt det med!
/Knut
När man kör sin bil på bensin som dom flesta gör är lambda 1 vid 14.7:1.
När man kör sin bil på etanol (E85) är lambda 1 vid ungefär 9:1.
Lambdan skiter i hur mycket bränsle i förhållande till luft som behövs. Den mäter som någon sa "produkten" av förbränningen. dvs syrehalten i avgaserna.
Jag tror personligen att det skulle vara enklare att använda sig av en bredbandslambda efter som en smalbandare har så stor derivata runt lambda 1. Men dom är ju mycket dyrare så går det att lösa med en smalbandare så är det ju bra.
Bilindustrin har ju iof inte lyckats använda en smalbandssond för att mäta ett konstant värde. Där pendlar man ju fram och tillbaka över lambda=1 så jag tror det blir svårt att nå exakt 1 med en smalbandare.
Man kan kanske få en indikation var man befinner sig. Om än inte ett exakt värde. Det är ju värdefullt det med!
/Knut