Offert på Thermia Biomatic, är priset bra?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Roli skrev:
André skrev:Därimot exp.kärlet kan va smart att byta då man ändå inte får koppla in en avstängningsventil till de..
Var hittar man den uppgiften om att det skulle vara förbjudet med avstängningsventil till exp-kärlet??
Näe det måste nog vara säkerhetsventilen som menas.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
André skrev:Därimot exp.kärlet kan va smart att byta då man ändå inte får koppla in en avstängningsventil till de..
Var hittar man den uppgiften om att det skulle vara förbjudet med avstängningsventil till exp-kärlet??
Det va bara min rörkrökare o min farbror (förman på BPA i 35 år) som sa att det får inte kopplas så att man kan stänga något helt... Iof så va det inte exp.kärlet vi diskuterade så det borde gå bra om avstängningen sitter efter säkerhetsventilen..
Jag skulle viljat haft avstänkningar så att t.ex pannan gått byta utan att tappa mer än bara pannan men de gick inte...

Men o andra sidan va spelar 1000:- hit el dit för roll om man köper grejer för 70-100000:- de tjänas igen om man slipper dra dit rörkrökarn för byte efter nått år..
Det är som att köpa en bil för 250000:- o inte tycks ha råd med en stereo för 3000:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

En ÅF jag pratade med sa att några av hans kunder installerat pannan själv. En hade tom monterat pannan med rostfria slangar. :shock: :roll: Smidigt att slippa böja kopparrör, men risken att någon av slangarna skulle brista gör att jag inte väljer den lösningen. :lol:

Killen från byggnadsnämnden sa att det var upp till fastighetsägarens ansvar att göra det säkert. Inga formella krav alltså, vad jag kan förstå. Kan dock tänka mig att det kan bli problem vid ev försäkringsskada om man monterar på tokigt sätt. :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:En ÅF jag pratade med sa att några av hans kunder installerat pannan själv. En hade tom monterat pannan med rostfria slangar. :shock: :roll: Smidigt att slippa böja kopparrör, men risken att någon av slangarna skulle brista gör att jag inte väljer den lösningen. :lol:
Jag frågade faktiskt min rörkrökare om det inte bara gick att ha slangar istället för rör o de fanns inga hinder.. Svårigheten va att få det snyggt så att det inte bara va en härva därav så används rör sa han.. Men han hade gärna dragit med slang sa han om inte nån sa vem som gjort jobbet.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar