Elvarmvattenberedare efter ack
-
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumshärskare!
Har skaffat mig en liten el beredare nu.
Vad tror ni.
Ska man koppla den i serie eller ska man köra med en blandningsventil så att den bara tar från beredaren när tanken är kall?
Så borde det ju gå att koppla?
Då slipper man ju "problemet" med att varmt ved värmt vatten löser ut överhetnings termostaten i el beredaren.Iofs eldar man ju inte så hårt på sommaren.
Vad tror ni.
Ska man koppla den i serie eller ska man köra med en blandningsventil så att den bara tar från beredaren när tanken är kall?
Så borde det ju gå att koppla?
Då slipper man ju "problemet" med att varmt ved värmt vatten löser ut överhetnings termostaten i el beredaren.Iofs eldar man ju inte så hårt på sommaren.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Jag kan bara tala för hur jag har gjort men.... mitt förslag är att du:
1, Sätter blandningsventil #1 på det vatten som kommer ur slingorna, ställ denna på ex 58 grader
2, Dra det 58-gradiga vatten till kall in på VVB och till kall in på nästa blandningsventil #2 som ställs på 56 grader
3, Dra het ut från VVB till het in på blandningsventil #2
Då har du "alltid" varmt vatten genom att VVB sitter sist PLUS att du har förvärmt vatten in i VVB så länge du har någon som helst värme i tankarna. Detta ger en lägre elförbrukning plus att det elvärmda vattnet räcker lite längre då du inte blandar med iskallt vatten i blandare #2.
/Jörgen
1, Sätter blandningsventil #1 på det vatten som kommer ur slingorna, ställ denna på ex 58 grader
2, Dra det 58-gradiga vatten till kall in på VVB och till kall in på nästa blandningsventil #2 som ställs på 56 grader
3, Dra het ut från VVB till het in på blandningsventil #2
Då har du "alltid" varmt vatten genom att VVB sitter sist PLUS att du har förvärmt vatten in i VVB så länge du har någon som helst värme i tankarna. Detta ger en lägre elförbrukning plus att det elvärmda vattnet räcker lite längre då du inte blandar med iskallt vatten i blandare #2.
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Jag har satt en elberedare i serie med min beredare som sitter i acktanken och tycker det fungerar utmärkt. Jag har dock inte satt någon blandningsventil mellan beredaren och tanken eftersom jag tyckte att elberedaren kan ju ändå värma vatten till den tempen som jag kör in från tanken så den bör klara av det ändå och då värmer den verkligen bara vattnet om det som kommer in är lägre temp på än vad jag ställt in beredaren på. Blandningsventieln har jag satt efter beredaren, samt så har har även kopplat så att jag kan välja att använda varmvatten från bara tanken om jag vill.
Jag har kört med det 4 månader nu och eldar upp tankarna med ved och tycer som sagt att det fungerar riktigt bra.
Jag har kört med det 4 månader nu och eldar upp tankarna med ved och tycer som sagt att det fungerar riktigt bra.
-
- Pannrumshärskare!
Nej, det har inte varit några problem för mig. Å andra sidan så har jag sällan mina tankar över 85-90 grader.
Som jag sa innan så valde jag att inte ha någon ventil före min beredare eftersom den ändå ska klara dessa temperaturer och då behöver jag inte ställa in allt rätt för att spara på elen så mycket som det går. Däremot så kan jag ju nu i efterhand kanske hålla med om att det vore säkrare att ha en ventil till, men det får fungera såhär nu.
Som jag sa innan så valde jag att inte ha någon ventil före min beredare eftersom den ändå ska klara dessa temperaturer och då behöver jag inte ställa in allt rätt för att spara på elen så mycket som det går. Däremot så kan jag ju nu i efterhand kanske hålla med om att det vore säkrare att ha en ventil till, men det får fungera såhär nu.
Jag kör med samma koppling vv slingan i tanken i serie med el beredare skönt att va säker på att ta en varm duch innan jobbet. Har även en vvc ledning genom kulverten så att det alltid är så varmt som möjligt fram till beredaren. Funkar fint ska kompletera med en energimätare på vvb.
mvh Firefly
mvh Firefly

Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
-
- Pannrumshärskare!

Nu sitter den där

Så här blev inkopplingen på den bef ledningen.
Dvs jag kan välja om vattnet skall gå genom el beredaren eller inte.
Nu är det bara el inkopplingen kvar.
Har skaffat en 3fas elmätare från värmpepumpsforumet.
Skall bli kul att se vad den drar en sommar
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Det verkar inte behövas ngn blandningsventil. Ingen större risk för att vattnet inte följer minsta motståndets lag.
Vad jag funderar över är dock risken med att ha halvvarmt vatten stående i rördragningen till vvb. Risk för legionella hinner gro där eftersom det står stilla? Jag skulle satt dit två kranar till för att ha koll på flödet till och från vvb. Synpunkter?
Vad jag funderar över är dock risken med att ha halvvarmt vatten stående i rördragningen till vvb. Risk för legionella hinner gro där eftersom det står stilla? Jag skulle satt dit två kranar till för att ha koll på flödet till och från vvb. Synpunkter?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
-
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumshärskare!
Isoleringen verkar inte var nått vidare på vvb. Trots att det är PUR isolering
Jag slängde på lite mer isolering
http://picasaweb.google.se/725hansson/P ... 2407956994
Det blev mycket bättre.
5cm på sidan och 10cm på toppen
Enligt el mätaren så har den dragit 1 kWh på 16 timmar
Det blev mycket bättre.
Enligt el mätaren så har den dragit 1 kWh på 16 timmar
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Kunde du känna att den blev varm på utsidan innan du isolerade?Andreas Hansson skrev:
Det blev mycket bättre.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.