Jodå, jag såg bilderna. Jag anser också att man bör ha ett rör i mitten men om man följer tillverkarens officiella instruktioner så borde ju dom få stå för ev kostnader vid haveri. Jag ska kolla så att det verkligen är Thermias officiella ståndpunkt att det inte ska vara något rör. Jag har svårt att tro't...Roli skrev:
Det skall nog för säkerhets skull vara en kärna i skruven. Annars lär du nog få problem med "fullt" pelletstryck mot skruven när förrådet är fyllt. Du har väl sett bilderna som Libi tagit på sin förrådsskruv? Finns under Thermia fliken om jag inte minns fel.
Om man tittar i monteringsinstruktionen för matningssytemet (Finns på Thermias websida vill jag minnas. Jag har den som pdf om någon vill ha) så ser man tydligt ett kärnrör.
Jag har en stark motor jag med. Jag minns inte effekten men jag skulle gissa att det är något i stil med din.Roli skrev:
Jag har tre intag i min skruv och det har fungerat. Dock så har jag en 3-fas motor på 0,25 kW som driver min förrådsskruv. Kanske därför som jag inte har haft några problem med skruv eller pelletstryck mot skruv.
Det finns speciella s.k. fukttröga spånskivor. Eftersom det har regnat in lite på grund av en läckande presenning funderar jag på att byta skivorna i botten mot sådana.Roli skrev: Är det inte risk att den kommer att suga tills sig fukt och börja svälla med tappad hållfasthet som slutprodukt?
Kan du inspektera förrådsbotten efter det att du byggt färdigt?
Jag hade nog iallafall ytbehandlat undersidan på skivan för att minska möjligheten att suga fukt från en eventuellt fuktig markyta.
Jag tror inte att det är något problem med fukt underifrån eftersom det är välventilerat under. Men man vet ju aldrig. "Better safe than sorry" s.a.s.
Det går att inspektera förrådsbottnen om man tar bort en panelbräda och använder en spegel. Man kan ju kanske göra det efter ett års drift för att kolla att allting är OK.
Precis!Roli skrev: Hur skall du lösa montaget av skruven. Ditt rör i "väggen" ser ju ut att sitta flera decimeter under själva förrådsbotten? Skall du hänga ner någon u-format plåt som du sedan lägger skruven i?