Vad är risken med flera öppningar? Kan det bli stockning i skruven? Roli har ju två system där transporten till pannrummet förmodligen har större kapacitet än förrådsskruven. Man kan tänka sig ett liknande system med två skruvar. Har vi hanterat risken bättre då eller har jag missförstått riskmomentet?MatsH skrev:Jag har provat med flera öppningar i matarskruven, men det är inte tillräckligt säkert för att jag skall montera det hos mina kunder.
Horisontella skruvar fungerar med två öppningar, men med branta vinklar direkt efter förrådet kan det gå riktigt tungt om det blir mycket spån.
//MatsH
Rasvinkel
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1184
- Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
- Ort: Norra Sörmland
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7173
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Enligt frajon går det inte köra med flera öppningar om man inte har röret i flexskruven/spiralen.. Då kan det komma för mycket in i skruven så de blir stopp gäller thermia.. Jag har 2 öppningar med 1 meter i mellan o de funkar utan problem..Fredde skrev:Undrar samma sak som ovan. Enligt Thermia försäljaren skulle jag ha en skruv med tre öppning för att tömma mitt förråd. Han tyckte visserligen också att jag skulle ha lutande väggar men det vara bara för att jag skulle slippa arbete.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Är inte problemet med flera öppningar beroende på hur lång skruv man har!?
Har man tex. en 10 meters flexskruv med tre öppningar så är tydligen risken att man "skruvar upp" fjädern.
Om man kikar på bionas (www.mbio.se) skruvlösning så kräver den en hjälpmotor i andra änden av skruven.
Men i roli's fall är ju skruven bara 2m...
Har man tex. en 10 meters flexskruv med tre öppningar så är tydligen risken att man "skruvar upp" fjädern.
Om man kikar på bionas (www.mbio.se) skruvlösning så kräver den en hjälpmotor i andra änden av skruven.
Men i roli's fall är ju skruven bara 2m...
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Frajon ska dyka upp hos mig om några veckor så då får jag väl se hur de gör. Han sa dock att det skulle vara 3 öppningar när hans gav mig offerten.André skrev:Enligt frajon går det inte köra med flera öppningar om man inte har röret i flexskruven/spiralen.. Då kan det komma för mycket in i skruven så de blir stopp gäller thermia.. Jag har 2 öppningar med 1 meter i mellan o de funkar utan problem..Fredde skrev:Undrar samma sak som ovan. Enligt Thermia försäljaren skulle jag ha en skruv med tre öppning för att tömma mitt förråd. Han tyckte visserligen också att jag skulle ha lutande väggar men det vara bara för att jag skulle slippa arbete.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1184
- Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
- Ort: Norra Sörmland
Hur lång blir skruven hos dig?Fredde skrev:Frajon ska dyka upp hos mig om några veckor så då får jag väl se hur de gör. Han sa dock att det skulle vara 3 öppningar när hans gav mig offerten.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Ett förtydligande angående min skruv. Det är ingen flexskruv, utan den har en "kärna" av ett rör vilken skruvspiralen är svetsad till, dvs ej böjlig skruv. Om det kan ha betydelse.Lager skrev:Är inte problemet med flera öppningar beroende på hur lång skruv man har!?
Har man tex. en 10 meters flexskruv med tre öppningar så är tydligen risken att man "skruvar upp" fjädern.
Om man kikar på bionas (www.mbio.se) skruvlösning så kräver den en hjälpmotor i andra änden av skruven.
Men i roli's fall är ju skruven bara 2m...
Vet att E.K.Teknik inte ville göra längre skruvar än 2 m eftersom det gav problem. Kommer dock inte ihåg vilka problem som kunde uppkomma, men antagligen var det "stocknings problem" i skruven.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7173
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Thermia har ingen hjälp motor, Bionans är en 50 mm slang med en 50 mm spiral så den går rätt tungt jämfört med thermian som har 75 mm rör o 50 mm spiral.. Kan tänka mej att det är för att bionans skruv går så tungt som dum inte ger någon garanti på skruven nu mer om den är längre än 2 meter..Lager skrev:
Om man kikar på bionas (www.mbio.se) skruvlösning så kräver den en hjälpmotor i andra änden av skruven.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Här kommer lite uppdateringar på en "gammal tråd".Roli skrev: Vet att E.K.Teknik inte ville göra längre skruvar än 2 m eftersom det gav problem. Kommer dock inte ihåg vilka problem som kunde uppkomma, men antagligen var det "stocknings problem" i skruven.
Tro jag har kommit på varför de inte ville göra längre förrådsskruvar än 2m, vilket min är.
Har just sett över min förrådsskruv efter över 7,5 års drift (8 år den 1/4), då den under senaste tiden fört lite oväsen.
Min skruv har som jag tidigare berättat 3 st öppningar. De är nu inmätta med följande mått 500x60 mm öppning, 100 mm helt rör, 500x60 mm öppning, 100 mm helt rör och till sist en öppning på 500x60 mm.
Detta har fungerat utan driftsproblem men denna gång tittade jag lite närmare på skruven när pelletsnivån tillät. Min skruv består av 2 st skruvspiraler på ett 22 mm kärnrör. Skruven är lagrad ute vid motorn med ett kullager, vid skarven inne i förrådet och i bakänden vid skruvslut. Dessa lagringar inne i förrådet undrar jag om konstruktionen verkligen är den bästa . Skarven är av en 18 mm stång som spiraldelarna är bultade till. Och stödpunkten/lagret består av ett rör som är fastsvetsat på en stång som i sin tur är fastsvetsad på själva ytterrörshöljets botten. Inga bussningar här inte....... När man plockade isär skarven så visade det sig själva skarvstången på 18 mm var nedsliten ca 1,5 mm runt om där den har legat emot själva "stödröret". Själva stödröret var också slitet men inte mycket. Nu till det mystiska. Stödröret var slitet i ovankant och inte som man skulle kunna tro i underkant......
Det verkar som om när skruven går och förrådet är fyllt så vill skruvspiralen med sitt kärnrör "lyfta" sig i sitt huvudrör/skruvytterhölje. Jag trodde att pelletstyngden mot skruvspiralen skulle pressa skruven nedåt istället...
Igår skruvade jag isär skruven så jag kom åt även den bakersta stödpunkten. Ingen vacker syn.... själva stöd röret var uppslitet så att 18 mm axeln hade "hoppat ur". Axeln var också här nedsliten ca 1,5-2 mm. Inte nog med det. Den "ur hoppade" axeln hade också börjat att slita på stödrörets infästning som här sitter uppåt (till skillnad mot mittstödet som satt nedåt) och består av en på svetsad gängad stång. Denna stång var nästa "genomnött". Också här var slitaget uppåt, dvs skruvspiralet vill lyfta i sitt rör.
Jag har bilder på dessa slitna detaljer och det känns som om det vore dax att skaffa sig en "hemsida" att lägga upp dem på (kommer inom kort) så att alla kan få se den mindre lyckade "lagringslösningen".
Jag hinner nu inte fixa till nya lagringspunkter innan jag måste fylla förrådet. Utan jag har demonterat den bakre stödpunkten helt och smörjt upp mellan stödpunkten. Dessutom kommer jag att montera ett "tak" över den innersta öppningen och täck mellan öppningen helt för att minska påkänningarna på skruven. Så får det se ut under nästa "förrådsfyllning" för att sedan bli reparerade nästa gång det är dax för fyllning. Och då skall stödpunkterna vara försedda med bussningar så att inte stål snurrar och sliter direkt mot stål....... Helt fel lösning.
Blev lite långt, men det kändes som jag behövde skriva av mig lite....
Just nu provkör jag också den norska vestmarka pelletsen i min brännare... men det ser ut som om man nog bör sänka matningen och i mitt fall betyder det processorbyte....... Vilket får vänta lite.
Men den brinner fint, rökgastempen gick direkt upp 10 grader efter pelletsbytet. Den är dessutom hård och väldigt ren. Det sista gäller dock säckleverans, vet inte riktigt hur ren en bulkleverans skulle kunna vara men den är nog bättre än "vanlig" pellets och det skulle passa mitt luftmatningssystem som handen i handsken.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 319
- Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Jag förstår inte riktigt hur din konstruktion ser ut, men det spelar iofs ingen större roll.
Men ska man ha något som roterar inuti något som står still skall de delarna lagras mot varandra, antingen via en bussning eller ett kullager. I detta fall vore nog ett kapslat kullager att föredra eftersom det kan vara lite jäkligt att komma åt at smörja en bussning, dessutom är ju kullager mindre känsliga för slitage (i alla fall om man köper någorlunda kvalitet).
Men ska man ha något som roterar inuti något som står still skall de delarna lagras mot varandra, antingen via en bussning eller ett kullager. I detta fall vore nog ett kapslat kullager att föredra eftersom det kan vara lite jäkligt att komma åt at smörja en bussning, dessutom är ju kullager mindre känsliga för slitage (i alla fall om man köper någorlunda kvalitet).
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
Min erfarenhet av transportskruvar säger också att de slits värst på ovansidan. Materialet inuti skruven ligger underst. Det material som inte transporteras, utan "kuggar över", klämmer sig mellan röret och skruvvingarna på undersidan. Där smörjer materialet mekanismen, men upptill är det stål mot stål som gäller.
Nu har jag aldrig varit med om att skruvmata just pellets, men sågspån, bark och träflis. Jag tror att resultatet blir åtminstone snarlikt.
Nu har jag aldrig varit med om att skruvmata just pellets, men sågspån, bark och träflis. Jag tror att resultatet blir åtminstone snarlikt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1184
- Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
- Ort: Norra Sörmland
Man kanske bör ha lite reservdelar hemma. Ny skruv bussningar/kullager? Hur länge håller en skruv utan problem enligt era erfarenheter?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Min skruv har varit idrift snart 8 år (1/4) men då är det bakre stödet utslitet och mellan stödet hårt slitet.Stugsittaren skrev:Man kanske bör ha lite reservdelar hemma. Ny skruv bussningar/kullager? Hur länge håller en skruv utan problem enligt era erfarenheter?
Har hört lite konstiga ljud från skruven det sista året.
Så förslagsvis är 5-6 år kanske ett lämpligt service/översyns intervall som man kan börja med.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Vad är det som du inte förstår? Är mitt försök till att förklara så dålig .....Juggernaut skrev:Jag förstår inte riktigt hur din konstruktion ser ut, men det spelar iofs ingen större roll.
Men ska man ha något som roterar inuti något som står still skall de delarna lagras mot varandra, antingen via en bussning eller ett kullager. I detta fall vore nog ett kapslat kullager att föredra eftersom det kan vara lite jäkligt att komma åt at smörja en bussning, dessutom är ju kullager mindre känsliga för slitage (i alla fall om man köper någorlunda kvalitet).
Det bakre stödet/lagret kan och skall nog vara ett kullager. Men mellan stödet/lagret kan inte vara ett kullager eftersom det sitter "mitt i" pellets rörelsen i röret. Det skulle helt enkelt vara ett stopp för pelletsen.
Så där måste det nog vara en bussning. Det finns smörjningsfria bussningar. En bussning bör även om man slarvar med smörjning (om man har valt en bussning som kräver smörjning) vara bättre än stål mot stål. För dessa material har en tendens att "klibba" mot varandra när de glider stål mot stål under belastning. Det syns också på slitytorna som är "uppruggade".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.