Andre:
Dom klämms inte sönder mellan slangen och skruven (inte en chans att du får in dom), Men det går precis som du säger mycket trögare.
Jag har hjälpmotor för min slang är 8meter lång, och även om skruven går av på mitten så kommer det att fortsätta fungera.. Det skruvar bara över "felet" som blir.. (Har testat på en annan anläggning)
Men har du en brännare som inte gillar spån så kanske detta är en dålig lösning.
Pelletsförråd "långt ifrån" pannrummet
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Funderar på en bekväm undrar hur den klarar flis? Den borde trycka upp dessa om det inte blir en brygga någonstans som bekar ihop brännaren.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Den bygger på samma principer som Ecotec och där är flis och spån inga problem.Stugsittaren skrev:Funderar på en bekväm undrar hur den klarar flis? Den borde trycka upp dessa om det inte blir en brygga någonstans som bekar ihop brännaren.
Alla brännare med undermatning klara spån och flis bättre än brännare med andra matningar (över- och horisontelmatning).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Lärjunge!
Re: Pelletsförråd "långt ifrån" pannrummet
Har precis kört igång min ECO20 med janfire flex-a. Kan återkomma medmeskola skrev: Förresten är det någon som vet hur en Fokus ECO20 skulle lira med pellets?
Misstänker att man får sota o tömma ofta eftersom den är byggd för olja, men det kan jag ta,.....
mer info när jag utvärderat den. Skall aska ur den första gången idag.
/Eric
Re: Pelletsförråd "långt ifrån" pannrummet
Intressant, hade för ett tag sedan en lirare här som servade oljebrännaren, han sa att det var stort mottryck i ECO 20...Eric Hjalmarsson skrev:Har precis kört igång min ECO20 med janfire flex-a. Kan återkomma medmeskola skrev: Förresten är det någon som vet hur en Fokus ECO20 skulle lira med pellets?
Misstänker att man får sota o tömma ofta eftersom den är byggd för olja, men det kan jag ta,.....
mer info när jag utvärderat den. Skall aska ur den första gången idag.
/Eric
Har du märkt något av detta eller har du modifierat pannan på något sätt innan du körde igång med pellets?
Hur länge klarar du dig innan du måste aska ur?
Tack för alla tips på för övrigt. Men just nu så går tanke gången år att flytta pannan till förrådet och ha en kulvert istället som jag kopplar till en acktank (för varmvatten). Jobbigt bara att behöva ha en till skortsten men det blir nog bra...

/markus
-
- Lärjunge!
Högt mottryck skulle nog bäst beskriva mina problem medd denna panna (min är en -98:a) Focus hävdar bestämt att man skall köra med flamriktare, men har då upplevt dessa problem du talar om. Jag skall efter tips härifrån modifiera min flamriktare för bättre effekt.
Vad gäller askningan jag gjorde var resultaten inte så värst positiva, det var en stor mängd aska redan efter en vecka. Dett kan dock har lite att göra med att jag körde utan flamriktaren. Askan var "tung" och brun, ungeför som matgjord. Jag misstänker att jag inte får optimal förbränning utan flamriktaren. Har en så länge endast kört den på läge 3.
/Eric
Vad gäller askningan jag gjorde var resultaten inte så värst positiva, det var en stor mängd aska redan efter en vecka. Dett kan dock har lite att göra med att jag körde utan flamriktaren. Askan var "tung" och brun, ungeför som matgjord. Jag misstänker att jag inte får optimal förbränning utan flamriktaren. Har en så länge endast kört den på läge 3.
/Eric