Optimera pelletsförbrukning
Re: Optimera pelletsförbrukning
Tigex25 gör inte stor nytta när det blåser lite. Frisk vind kan t.o.m få Z150 att ge fulla utslag. Dessutom ska VikingBIO ha lågt drag från skorstenen jämfört med andra brännare. Tror 10 Pa anges som maximum.
KW SID 012 är rätt enkelt konstruerad och en del klagar på att den inte reglerar så exakt.
Den monteras lämpligen med en adapter i skorstenens sotlucka. Räcker bra om man inte retar upp sig på smådetaljer.
Får du 170 grader rökgas med alla turbulatorer i pannan så kan du nog sänka brännarens effekt något men inget att vara orolig över
Kör du brännaren bara på lågeffekt?
Tycker din pelletsförbrukning låter helt normal.
KW SID 012 är rätt enkelt konstruerad och en del klagar på att den inte reglerar så exakt.
Den monteras lämpligen med en adapter i skorstenens sotlucka. Räcker bra om man inte retar upp sig på smådetaljer.
Får du 170 grader rökgas med alla turbulatorer i pannan så kan du nog sänka brännarens effekt något men inget att vara orolig över
Kör du brännaren bara på lågeffekt?
Tycker din pelletsförbrukning låter helt normal.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Ok tackar! Inte en aning faktiskt men tror den står på högeffekt. Går förbrukningen ner något om jag kör på lågeffekt? Ska ner och kika på det nu. Men räcker det med att jag får upp pannan till 73C? För det är det högsta jag fått upp den i med alla turbolatorer.
Den stod visst på högeffekt, har nu sänkt den till lågeffekt. Får se om det blir någon skillnad, har även ändrat till högt skorstensdrag. Inatt var det -11 här hos oss, gick åt lite över 2 säckar under ett dygn.. Känns som lite för mycket:/ är helt grön när det gäller detta som sagt men har skapat mig ett roligt intresse nu hehe
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Jag gjorde en liten ovetenskaplig jämförelse för 10 år sedan mellan hög och låg effekt och kom fram till c:a 10% lägre förbrukning vid låg effekt.
Vid låg effekt får du räkna med att rengöra brännarröret lite oftare.
Panntemperaturen ställer du in med pannans driftstermostat för brännare eller om din brännare är försedd med en egen temperaturgivare, en tunn sladd som går från brännaren till pannan, så ställs panntemperaturen in på brännarens kretskort.
Vid låg effekt får du räkna med att rengöra brännarröret lite oftare.
Panntemperaturen ställer du in med pannans driftstermostat för brännare eller om din brännare är försedd med en egen temperaturgivare, en tunn sladd som går från brännaren till pannan, så ställs panntemperaturen in på brännarens kretskort.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Låter bra det! Har nu 135C på rökgaserna. Och har separat tempgivare så nu har jag vridit till 75C på kretskortet på brännaren. Får se om det blir något bättre:)
Det är inte så konstigt att förbrukningen blir hög under vintern. Om det är någon tröst så skulle det högst troligen bli ännu dyrare att värma huset med el. Förutom kyla så har även vind en stor inverkan på pelletsåtgången. Mitt "rekord" är 17 säckar på en vecka och då bor jag i södra Skåne, 125m2 och har ca 20 grader inomhus.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Vad bra, då har du 16° hysteres vilket innebär brännarstart vid 67° och stopp vid 83°.
Låg effekt sparar på brännarröret som håller längre.
Kör du enbart på låg effekt kan du justera både pelletsmatningen och fläkten och därmed välja vilken effekt brännaren skall avge. Jag har lyckats komma ner i 12 kW, men brännaren går bäst vid 14-15 kW.
Är din CTC 1100 pannas märkeffekt 25 kW, skall du inte köra mer än 15 kW. Det finns en 40 kW´s variant också som man kan köra med 20 kW brännareffekt. Orsaken är att pannan är avsedd för oljeeldning som ger ungefär hälften så mycket rökgaser som pellets.
Låg effekt sparar på brännarröret som håller längre.
Kör du enbart på låg effekt kan du justera både pelletsmatningen och fläkten och därmed välja vilken effekt brännaren skall avge. Jag har lyckats komma ner i 12 kW, men brännaren går bäst vid 14-15 kW.
Är din CTC 1100 pannas märkeffekt 25 kW, skall du inte köra mer än 15 kW. Det finns en 40 kW´s variant också som man kan köra med 20 kW brännareffekt. Orsaken är att pannan är avsedd för oljeeldning som ger ungefär hälften så mycket rökgaser som pellets.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Ok:) men kommer inte brännare gå väldigt ofta nu? Med tanke på att den kommer nog falla 16 grader rätt fort. Vilken ställer man pelletsmagningen och fläkten på? Du menar inte startfördröjningen då?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Väldigt ofta?
Tiden mellan brännarstopp tills brännaren startar igen är lika lång oavsett vilken effekt brännaren går med.
Med lägre effekt blir gångtiderna längre, vilket man eftersträvar för bättre verkningsgrad och färre starter per dygn.
Pelletsmatning ställs med grön ratt och fläkten med blå ratt, se i manualen.
Tiden mellan brännarstopp tills brännaren startar igen är lika lång oavsett vilken effekt brännaren går med.
Med lägre effekt blir gångtiderna längre, vilket man eftersträvar för bättre verkningsgrad och färre starter per dygn.
Pelletsmatning ställs med grön ratt och fläkten med blå ratt, se i manualen.
Tja! Har kikat lite i manualen på denna sidan:
http://www.ladda-upp.se/bilder/avewcknjndfhkz/
Men på vilket sätt kan jag justera in pelletsmängd och luft utan att göra co2 mätning? Behöver man inte något slag av instrument för det? Är är jag helt fel ute?
Ringde enda killen i stan som jag trodde höll på med pelletsbrännare, men även han hade lagt ner den verksamheten:/ så får klara mig på egen hand om det inte är någon här som bor i Tranås-trakten?
http://www.ladda-upp.se/bilder/avewcknjndfhkz/
Men på vilket sätt kan jag justera in pelletsmängd och luft utan att göra co2 mätning? Behöver man inte något slag av instrument för det? Är är jag helt fel ute?
Ringde enda killen i stan som jag trodde höll på med pelletsbrännare, men även han hade lagt ner den verksamheten:/ så får klara mig på egen hand om det inte är någon här som bor i Tranås-trakten?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Jag har försökt justera med instrument men pga den ojämna matningen åker värdena jojo hela tiden och metoden anser jag vara värdelös på en Viking Bio, bortkastade pengar.
Man kan ställa in efter röken ur skorstenen eller att ställa in efter sotets färg på eldstadsväggen som i den här tråden. http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 90#p147639
Man kan ställa in efter röken ur skorstenen eller att ställa in efter sotets färg på eldstadsväggen som i den här tråden. http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 90#p147639
Så där, har mätt startdos och matning under 6 min. Har kommit fram till att jag har en effekt på 13,86kW om inte jag räknat fel.
Med tanke på att jag inte vet vart flamvakten sitter så gjorde jag så här. När den första dosen kom så mätte jag upp den till 76g och slängde ner det för hand i brännaren. Gissar på att det är stardosen?! Men sen kommer det ju några smådoser innan den går i driftläge, dessa mätte jag inte utan bara slängde i de på samma sätt. När sedan lampan till drift gick igång satte jag en påse på matarskuven och samlade ihop all pellets där, fick 321g under exakt 6 min. 0,321x4,8x10x0,9=13,86kW
Jag är nöjd med kilowatten, gissar på att det är rätt lagom med tanke på årstiden då det är kallare nu. Men har inte kollat askan ännu, ska aska ut imorn och köra den ett dygn och se hur det ser ut. Om jag har läst rätt någon stans så räcker det med att man justerar luften bara ifall man är nöjd med matningen? För att få rätt färg på askan och sotet på väggarna.
Med tanke på att jag inte vet vart flamvakten sitter så gjorde jag så här. När den första dosen kom så mätte jag upp den till 76g och slängde ner det för hand i brännaren. Gissar på att det är stardosen?! Men sen kommer det ju några smådoser innan den går i driftläge, dessa mätte jag inte utan bara slängde i de på samma sätt. När sedan lampan till drift gick igång satte jag en påse på matarskuven och samlade ihop all pellets där, fick 321g under exakt 6 min. 0,321x4,8x10x0,9=13,86kW
Jag är nöjd med kilowatten, gissar på att det är rätt lagom med tanke på årstiden då det är kallare nu. Men har inte kollat askan ännu, ska aska ut imorn och köra den ett dygn och se hur det ser ut. Om jag har läst rätt någon stans så räcker det med att man justerar luften bara ifall man är nöjd med matningen? För att få rätt färg på askan och sotet på väggarna.
PROBLEM! Imorse när jag gick upp så var brännaren helt död. Ingen lampa lyste. Pannan hade ström som vanligt. Försökte bryta strömmen och så men det hjälpte inte. Problemet är att jag glömde panntermostaten på max igår kväll innan jag gick och la mig. Kan det vara så att temperaturbegränsaren på fallröret har utlösts? Eller någon säkring som har gått?
Temperaturbegränsaren verkar inte slagit ifrån vad jag kan se. Finns det några andra säkringar eller liknande jag kan kolla efter? Kan det vara någon säkring på pannan som har gått så den inte får någon ström?
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Det är pannans överhettningsskydd, på panelen benämnd maxtermostat, som löst ut.
Den återställes genom att trycka in knappen under en täckhuv.
Frågan blir varför den löste ut? Om panntermostaten var ställd på max, vilket den skall vara när brännaren styrs av egen givare.
Du kopplade inte bort temperaturgivaren?
Var är den placerad i pannan?
Den återställes genom att trycka in knappen under en täckhuv.
Frågan blir varför den löste ut? Om panntermostaten var ställd på max, vilket den skall vara när brännaren styrs av egen givare.
Du kopplade inte bort temperaturgivaren?
Var är den placerad i pannan?