Vilka pelletsbrännare är bäst???
Re: Vilka pelletsbrännare är bäst???
Eldvin är mycket väl medveten om att folk inte gärna byter ut en panna så länge som den fungerar, och kritiserar man pannan och tycker den är dålig så blir folk ettriga, på fritiden är jag mekaniker i ett topfuel team och den maskinen är rätt ettrig men den ligger dock i lä mot vissa i fall man tycker deras panna är dålig 

Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012

Nymon har inget som infriar mina krav på en brännare, hade hellre byggt om eller bytt panna för att kunna använda den brännare som uppfyller flest av dom krav man har
Nu har jag aldrig sett en Nymo 150 men Nymo 200 går väldigt bra i min panna. Också i läget för modulering med bionordicstyrningen som jag plockat på. Nu gillar jag iofs. inte modulering men man måste ju prova allt.
Tänker mig att Nymo 150 får mindre hållbarhet än den större modellen eftersom värmen blir mer koncentrerad på en mindre yta. Hur är det med "skidbackseffekten"? Åker askan ut eller stoppar det för röret.
Kunde ju vara läge att Nymo kopplade dit en tryckluftsventil, ett rör och någon sorts tidrelä som gav en halv sekunds luftpuff varje gång tändelementet startar.
Synd att bra produkter slutar utvecklas så här.
Finns det bara ett oljebrännarhål som inte går att utvidga på Combi-heat 2010-60 så är det illa. Den senare modellen Unikum verkar kunna ta de flesta brännare. Ett telefonsamtal till Combiheat borde reda ut frågan.
Begagnat till överkomligt pris dyker det ibland upp Biomatec Infraheat brännare som passar i ett oljehål.
Om brännaren bara ska användas under stark kyla då luftvattempumpen kroknar så kanske biomatecen också är ett alternativ. Den måste tändas med rödsprit och brinner hela tiden och anpassar matningen.
Tänker mig att Nymo 150 får mindre hållbarhet än den större modellen eftersom värmen blir mer koncentrerad på en mindre yta. Hur är det med "skidbackseffekten"? Åker askan ut eller stoppar det för röret.
Kunde ju vara läge att Nymo kopplade dit en tryckluftsventil, ett rör och någon sorts tidrelä som gav en halv sekunds luftpuff varje gång tändelementet startar.
Synd att bra produkter slutar utvecklas så här.
Finns det bara ett oljebrännarhål som inte går att utvidga på Combi-heat 2010-60 så är det illa. Den senare modellen Unikum verkar kunna ta de flesta brännare. Ett telefonsamtal till Combiheat borde reda ut frågan.
Begagnat till överkomligt pris dyker det ibland upp Biomatec Infraheat brännare som passar i ett oljehål.
Om brännaren bara ska användas under stark kyla då luftvattempumpen kroknar så kanske biomatecen också är ett alternativ. Den måste tändas med rödsprit och brinner hela tiden och anpassar matningen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Utveklingen på dom flesta brännare verkar gå väldigt sakta eller upphört, rökgasvärden man uppger att brännarna ska klara av har ju varit samma i 20års tid
Den lilla nymon är faktiskt robust gjord.De som tar stryk i första hand är rostret men även det är gjort i grövre material.Det har ju även Iwabo haft men när Nibe gick in där så snålade man in på den biten.Så även om skälva brännare är samma så är den något tunnare.I nymon får man inte skidbacken som man får i VB,s brännare. Och i och med att man kan köra i lägre effekter och fortfarande få den att brinna bra så får man längre gångtider.Tyvärr så har den inte egen termostat.En trycklufts rensning hade lätt gått att fixa om dom velat.Men som vanligt skall det testas och provas vilket kostar och det vill ingen betala.Men så är det ju med allting.Och visst kan man skära upp sidan på pannan och sätta in vilken brännare man vill men det ska göras och betalas av någon.Det är inte svårt egentligen,man ritar upp ett hål lagomt stort och gör en stos likadan.Sätter in stosen i det hålet och svetsar fast den i den inre plåten och den yttre.Sen när det är klart så tar man gasen eller plasmaskärarn och skär ut ett hål i den inre plåten.Men för den oinvigde som inte behärskar dessa maskiner eller har tillgång till detta så är det svårare.Jag skulle ju kunnat svetsat en hel panna om jag velat men jag tror inte det blir billigt det heller.
Det är stor skillnad på Nymo150 och 200, att elda i ett 90mm rör är inte det enklaste, blir fullt ganska fort.
Hållbarheten på brännaren är ingen katastrof.....
Kolla under rubriken "Övriga Fabrikat" några har sina äventyr med Nymo150 där.
/Vednisse
Hållbarheten på brännaren är ingen katastrof.....
Kolla under rubriken "Övriga Fabrikat" några har sina äventyr med Nymo150 där.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Nej egen termostat vill de inte höra talas om på Nymo, har provat!
Tror elektronikföretaget Pepab äger en del av Nymo och de bemästrar kanske inte själva termostatbiten.
Nu har ju Conrad kommit med en billigare termostat så gör inte så mycket längre.
Skära upp en Combiheat panna i gjutjärn går nog men tror det blir problem att hitta någon plats för gjutjärn brukar vara konstiga konstruktioner.
Tror elektronikföretaget Pepab äger en del av Nymo och de bemästrar kanske inte själva termostatbiten.

Nu har ju Conrad kommit med en billigare termostat så gör inte så mycket längre.
Skära upp en Combiheat panna i gjutjärn går nog men tror det blir problem att hitta någon plats för gjutjärn brukar vara konstiga konstruktioner.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Gjutjärn??? Är inte dom pannorna svetsa i stål?? Eller har jag missat nått?
Nej det var nog jag som flummade till när jag läste om deras olje och pelletspanna.
Står: ROYAL, pelletspanna och oljepanna, har konstruerats med gjutna trevägs rökgasstråk, vilka är speciellt utformade för högsta värmeupptagning, verkningsgrad över 90 procent(avser oljeeldning).
Unikum ser ut att vara svetsad men väger 600 kg. En Calmar V33 väger 320 kg. Vad ska man tro?
Står: ROYAL, pelletspanna och oljepanna, har konstruerats med gjutna trevägs rökgasstråk, vilka är speciellt utformade för högsta värmeupptagning, verkningsgrad över 90 procent(avser oljeeldning).
Unikum ser ut att vara svetsad men väger 600 kg. En Calmar V33 väger 320 kg. Vad ska man tro?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Ser ju inte så kul ut att sota och aska ur 

Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nej, det blir nog dammigt värre 

Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Vedpannan dom hade görs nog inte längre vilket är tur för det var koloss.https://www.google.se/search?q=combi+he ... B360%3B480
Vad jag kan hitta så väger TS panna 400kg, keramik vikt 100kg så det borde vara en plåtpanna och inte en gjutjärnspanna