Tankstyrning PX 21
Re: Tankstyrning PX 21
TK 1B har 2 givare
(har en i topp och en i botten, mycket lätt att ställa in önskad start och stopp av brännaren)
TK 1H som då troligen blir bättre för TS Har 3 st
http://www.ekontroll.com/product.html/t ... gory_id=12
(har en i topp och en i botten, mycket lätt att ställa in önskad start och stopp av brännaren)
TK 1H som då troligen blir bättre för TS Har 3 st
http://www.ekontroll.com/product.html/t ... gory_id=12
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Jag tänkte att man skulle ha en på pannan med. Och inte bara gå på kokskyddet.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jag styr min laddning till acken med en givare, brännarens egna. Den är placerad en bit ner från tanktopp så att det blir någonstans mellan 300-400 liter vatten som den laddar upp. Eftersom min tank är på 1800 liter så har jag valt att inte låta brännaren ladda upp hela tanken. Det går via brännarens styrning att bestämma vilken hysteres som givaren skall ha. Resten av tankens volym 1400-1500 liter får solfångarna ta hand om.
Just nu (kl 8:00) så är det 82 grader i tankbotten och 92 i toppen, men denna sommar har ju varit toppen för solfångarna med massor av sol. Men det läcker ut bra med värme från tanken. Nu på morgon är det 38 grader i pannrummet, acken är inte optimalt isolerad, bara med två lager 50 mm isoleringsmatta men mycket av värmen kommer från solfångar utrustningen som är svår att isolera då man fortfarande vill ha åtkomst till pump och ventiler mm.
Så om du skall ha en eller två givare som styr brännaren beror nog, skulle jag vilja påstå, hur stor acktank som du kommer att använda. Stor tank och det kommer att fungera med en enda givare eftersom det går att få en tillräckligt stor "värmebuffert".
Just nu (kl 8:00) så är det 82 grader i tankbotten och 92 i toppen, men denna sommar har ju varit toppen för solfångarna med massor av sol. Men det läcker ut bra med värme från tanken. Nu på morgon är det 38 grader i pannrummet, acken är inte optimalt isolerad, bara med två lager 50 mm isoleringsmatta men mycket av värmen kommer från solfångar utrustningen som är svår att isolera då man fortfarande vill ha åtkomst till pump och ventiler mm.
Så om du skall ha en eller två givare som styr brännaren beror nog, skulle jag vilja påstå, hur stor acktank som du kommer att använda. Stor tank och det kommer att fungera med en enda givare eftersom det går att få en tillräckligt stor "värmebuffert".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Lutar åt eKontrolls TK 1B
Kollade med hjälp av en bekant vad det skulle kosta att köpa lösa delar och bygga en egen styrning. Men det blev nästan lika dyrt och eKontrolls grejer lär ju funka bra.
Kollade med hjälp av en bekant vad det skulle kosta att köpa lösa delar och bygga en egen styrning. Men det blev nästan lika dyrt och eKontrolls grejer lär ju funka bra.
Panna: CTC Family 25 1200
Brännare: PX21
Tank: Äldre 750 liters med solslinga
Solpaneler: Fyra st Lesol AR 5
Några funderingar.
Har fått tag på delar, två termostater och ett relä, för att kunna starta och stoppa strömmen till brännaren.
Hur dessa kopplas för att bryta strömmen vid en temperatur samt starta vid en annan har jag koll på.
Men...
Hur kopplar jag in styrning och matarström till brännaren?
Matarströmmen ska väl kopplas via pannans överhettningsskydd, eller hur?
Pannan har idag en, vad jag förstår, standard oljebrännarkontakt.
Hur vet jag vilket stift som är vad på den kontakten?
Enligt manualen till brännaren så har väl PX 21 en inbyggd temperatur styrning...?
Hur funkar denna och behövs den om jag vill styra brännarens start och stopp via tanken?
Brännaren har tre kontakter.
1 Matarström in
2 Till matarskruv
3 Samt en kontakt till panntemperaturgivare
Många funderingar, hoppas ni kan hjälpa mig
Har fått tag på delar, två termostater och ett relä, för att kunna starta och stoppa strömmen till brännaren.
Hur dessa kopplas för att bryta strömmen vid en temperatur samt starta vid en annan har jag koll på.
Men...
Hur kopplar jag in styrning och matarström till brännaren?
Matarströmmen ska väl kopplas via pannans överhettningsskydd, eller hur?
Pannan har idag en, vad jag förstår, standard oljebrännarkontakt.
Hur vet jag vilket stift som är vad på den kontakten?
Enligt manualen till brännaren så har väl PX 21 en inbyggd temperatur styrning...?
Hur funkar denna och behövs den om jag vill styra brännarens start och stopp via tanken?
Brännaren har tre kontakter.
1 Matarström in
2 Till matarskruv
3 Samt en kontakt till panntemperaturgivare
Många funderingar, hoppas ni kan hjälpa mig
Lugna sig lite! Det är tempsensorn du ska labborera med,inte strömmen till bännaren eller sladden till skruven.
Förvisso
Men enligt manualen så ska väl strömmen till brännaren gå via överhettningsskyddet i pannan va?
Men enligt manualen så ska väl strömmen till brännaren gå via överhettningsskyddet i pannan va?
Om man bryter strömmen på brännaren, så blir det ingen renblåsningsfas. Bättre att lura termostaten.
Jo, det förstår jag.
Det är väl bland annat det som är problemet. Att bara bryta strömmen och på så sätt starta och stoppa brännaren hade ju varit ganska enkelt.
Hur gör jag för att lura termostaten...?
Använd INTE citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Direkcitering borttagen. / Roli moderator
Det är väl bland annat det som är problemet. Att bara bryta strömmen och på så sätt starta och stoppa brännaren hade ju varit ganska enkelt.
Hur gör jag för att lura termostaten...?
Använd INTE citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Direkcitering borttagen. / Roli moderator
Jag tror brännaren stannar om man drar ur kontakten till tempkännaren(är ju ingen termostat i sig). Så jag funderar på att lossa en kabel i brännaren och bryta med relä. Ett bilrelä borde funka, då det säkert bara är svag 5V som skall brytas. En 12V väggadapter driver relät. Med timer. Då jag ibland vill göra en paus på natten. En slags automagisk om start. Då får jag ha en timer på 230V med, ifall den har stannat och blinkar rött. Det är för ofta den stannat, och omstart hjälper.
Kan även komma till användning när jag "hobby eldar". Pelletsen skall klara natten. Men släppa ner pann temp till 30-xx grader när jag vaknar. Helst ingen större tempsänknig inomhus. Ev skall systemet känna inomhustemp och starta om innetempen går under ex 19 grader. Mycket logik blir det....
Kan även komma till användning när jag "hobby eldar". Pelletsen skall klara natten. Men släppa ner pann temp till 30-xx grader när jag vaknar. Helst ingen större tempsänknig inomhus. Ev skall systemet känna inomhustemp och starta om innetempen går under ex 19 grader. Mycket logik blir det....
Tempsensorn är sannolikt en termoresistor. Så en resistor lurar den att det är en temperatur. Sedan kopplar du in en annan resistor parallellt så får du en annan temperatur. Men det finns ingen anledning till att använda 230V ac som logikspäning. Kör på 12Vdc eller vad du du tycker är praktiskt.
Drar jag ut min termistor så slår brännaren av(med liten reservation), så resistorer behövs ej.. Jag vill inte ta matning från brännaren, så en 230V till 12V adapter funkar fint, till bil-relä. Och 230V timer direkt i vägguttaget. En till termistorns adapter och en till brännarens 230V. Termistor timern gör en timmes paus, och timern till brännaren en kvart på mitten av föregående. Då får jag en "power reset". Strax efter mitt i natten, så slipper jag förhoppningsvis vakna kallt. Fuktion 2. Stänga av i lagom tid, så jag kan elda lite ved. Jag har samtliga prylar redan. Obs jag skall i första hand tids-styra.
Logiken inte testad, jag kan ha missat nått.
Logiken inte testad, jag kan ha missat nått.
Ok, frågetecken börjar räta ut sig.
Men om jag nu kör en tolv volt laddkrets via ett relä som då styrs av mina termostater i tanken. Vad händer då med termostaten som sitter i brännaren...?
Eller går det att koppla förbi den så att brännaren går för fullt så fort min krets är sluten?
Men om jag nu kör en tolv volt laddkrets via ett relä som då styrs av mina termostater i tanken. Vad händer då med termostaten som sitter i brännaren...?
Eller går det att koppla förbi den så att brännaren går för fullt så fort min krets är sluten?
Om du vet vilket motstånd temgivaren har vid start och stopp så borde det gå att via ett relä lura brännaren.
Varför lura brännaren? Är pannan under 80 grader så går den, annars stannar den. Varför vill man ha pannan markant över 80 grader?