Hjälp med val av panna/brännare

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Hjälp med val av panna/brännare

Inlägg av Roli »

Och hur gammal är det andra bilen????
För du har väl fler än en....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
BengtÅ
Späd planta

Inlägg av BengtÅ »

Efter lite kreativt googlande så verkar NIBE ha slutat tillverka City strax innan millenieskiftet så i bästa fall får man tag på en panna som är 15 år gammal. Med tanke på att min befintliga CTC panna levde i 20 år så känner jag viss tveksamhet inför att göra mig omaket att stoppa in en så pass gammal panna. Visst finns där gott om 60-tals pannor kvar i husen och de verkar vara tillverkade av lite annan kvalisort än 90-tals dito.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Ulma har en liten laddpanna om du ska ha en ny panna. Annars är Focus och Nibe Pellux ett alternativ på begagnat sidan.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har flera gånger sett pannor ur den serie vi har från Värmebaronen (Comet/Joker/Star) som varit tillverkade under 2000-talet, och aldrig eldade i utan bara körda på elpatronen, för 5 000 kr.

I jämförelse med en Nibe City så väljer jag en Comet/Joker/Star alla dagar i veckan. Effektivare, mer lättsotade, längre intervall..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Inget ont sagt om värmebaronens pannor men jag förstår inte vad du menar.

vad jag vet så sotar man en Comet och en Nibe City på precis samma sätt.

En Comet har väl bara 100 liter vatten eller nått, är ju trevligare med lite större vattenmängd för att hålla nere antalet starter.

Mängden aska som får plats i En Comet är försumbart större än mängden aska som får plats i en Comet vad jag kan se, Comet har en nedsänkning i botten men Nibe har ett större (djupare) förbränningsutrymme, jag har inte mätt på mm men jag har svårt att se att det skulle vara någon stor skillnad?

Givetvis kan jag ha missupppfattat och vara ute på väldigt hal is här men förtydliga gärna i så fall för jag förstår inte varför en Comet skulle vara bättre än en Nibe City.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

En Joker/Comet/Star har
- betydligt större utrymme för aska än en Nibe City
- har bara tre (men längre och grövre) rökgasgångar än Nibe Citys sex korta smala. Klarar betydligt längre driftstid innan brännaren börjar larma om övertryck i brännkammaren och är snabbare att sota och i bättre arbetshöjd/arbetsvinkel.

Gällande vattenvolymen så stämmer den. Vi har dock aldrig lyckats köra slut på varmvatten, trots dusch och badglada barn och diskmaskin på varmvatten ens i smällkallaste vintern.
Nu under sommartid går brännaren 1 gång per dygn (styrd av tidur). Det klarar hela vår varmvattenförbrukning.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Vad jag mätt är väl askutrymmet rätt lika. Sex tuber i stället för tre borde ge bättre värmeupptagning.
Mer lättsotad är nog värmebaronens panna.

Att värmebaronens brännare stannar vid övertryck i brännkammare är ju ett konstruktionsfel hos den då den tvärt emot vad reklamen sade inte klarar trånga oljepannor lika bra som andra konstruktioner. Effekten går inte heller att få ned till en nivå som passar en oljepanna.
Med en modern reglerbar brännare tror jag båda pannorna fungerar lika bra.
Min panna är mycket trängre än både Nibe och Värmebaronen men både Nymo och Viking B16 fortsätter fungera även om pannan inte sotats på två veckor (oekonomiskt).

Röd Nibe City fram till 1999. Blå Nibe City 2000-2005. Sedan lades tillverkningen ned och den för pellets värdelösa TMV Attack döptes om till Nibe City. Man ser som tur är lätt skillnad på pannorna.

Men ska man ändå jobba med installationen så går det idag att få tag i begagnade pelletspannor till bra pris
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
grey
Stor entusiast!

Inlägg av grey »

Jag kör med Ulma panna och ulma brännare , går fin fint :) inte ett enda driftstopp sen starten för ett år sedan. Mycket bra förbränning och ingen sot . Har endast behövt tömma askan 2 ggr. dock har det ju varit en mild vinter.

Men kanske inte den billigaste lösningen.
gav ca 70.000 installerat och klart.

finns säkert fräsigare pannor. Men denna verkar vara väldigt driftsäker och enkelt konstruerad.

Jag är i alla fall supernöjd
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Går ju alltid bygga om en pannan innan den installeras, Botten kan man skära upp å höja pannan så man får stort askutrymme.. Ångrar att jag inte gjorde detta själv.. Viktigast då är att pannan har stående tuber, Ariterm Biomatic är en oljepanna i grunden som är höjd med stor asklåda..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
motortok
Späd planta

Inlägg av motortok »

Hur har det gått?
Har du köpt ny panna och i så fall vad köpte du?
CTC 260-64
Ecotec A3 med egenbyggd PLCstyrning
BengtÅ
Späd planta

Inlägg av BengtÅ »

Har inte blivit något än men snart så. Rapporterar när nya pannan är på plats.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
Skriv svar