Ny pellets-panna!?

tobbenypanna
Frö

Re: Ny pellets-panna!?

Inlägg av tobbenypanna »

Detta med alla val!? Janfire eller Pellmax eller !!!)

Har nu fått in två nya offerter med panna/brännare. Vill alltså ha en lätt-använd maskin med så lite jobb som möjligt. Är som jag tidigare sagt rätt kluven i vad jag ska välja.
När jag nu lagt till brännare också så har det totala priset verkligen också gått upp:

Janfire, den där blå klassiska pannan med "spaken" med självrensande brännare. Totalpris inkl montering o rot ca 85 tusen.

Pellmax CU med Viking Bio 200. totalpris inkl montering o rotavdrag 82 tusen.

Jag måste säga att det är en hel del pengar (Säljaren till Janfire påpekade att priserna gått upp de senaste åren.)

Förstår att det liksom inom bilvärlden finns de som håller på ena märket framför det andra. Är det någon av er som, med tanke på priset trots allt skulle vilja vägleda med någon tanke.....

Häls
Tobbenypanna
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Angående effecta komplett så går den mer än 3 ton utan att asklådan blir full....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Tror inte du ska lägga ditt öde i återförsäljarnas händer när de lägger på priserna så kraftigt.
Blir billigare att komponera ihop panna och lämplig brännare själv. Är ju upplagt för riktiga dundermisstag om man inte ser upp. Tittar man i prislistorna så är den enkla känsliga rörbrännaren VikingBio 200 nu prissatt dyrare än Janfire Mody!! Visserligen med lite kosmetiska förändringar men fortfarande samma idiotiska hög- och lågeffekt där man inte kan justera fläkt och matning samtidigt.
En bättre begagnad bionordicbrännare slår fortfarande de flesta nya brännare i driftsäkerhet, bekvämlighet och reservdelskostnader.
Problemet är bara att få tag i en kunnig röris som är intresserad av att montera pannan.
Rotbidragen har bara gjort panninstallationerna dyrare som det verkar.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Om du bor i Skåne finns det ju andra alternativ om det gäller Janfire tex http://www.eldkraft.se/produkt/pelletsp ... sotning745 Om man sedan lägger till Mody brännar paketet så bör du ju spara en slant mot dom priserna du fått innan, om inte det är mer som skulle ingå?? Är ju heller inte fel att höra med dom om ett paket som du vill ha, bör ju bli billigare än priset du fått innan på samma utrustning :roll: Är aldrig fel att kolla runt lite tror priserna skiljer rätt mycket verkar det som?
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
FRS05
Energiprofet!

Inlägg av FRS05 »

Det är alltid intressant att veta lite vad det är för installation det är fråga om. Är det bara panna/brännare i de där priserna? Eller är det massa ny rördragning, cirkulationspump, expansionskärl, pelletsförråd, och så vidare med i priserna. Bara en ny cirkulationspump springer lätt på 3000:-. Sedan är ju alltid frågan hur lätt tillgängligt pannrummet är...
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Nu kan ju inte jag svara vad som ingår på just den länken som gäller bara pannbytet med panna som jag fattar det. Men tittar man på deras annons http://www.blocket.se/helsingborg/Monte ... ?ca=17&w=3
Så verkar ju det ingå pelletsbrännare visserligen inte en NH men det borde väl gå att fixa att byta brännare till en annan mot pristillägg :roll: Plus att pannan där är en Vedsol men det är ju samma panna bara skiljer i färgen att den röd och att det inte står Janfire på den. Vart jag ville komma är att man kan kolla upp lite vad som finns. Sedan bör man ju självklart ta kontakt med säljare och kolla vad som gäller, men så är det ju med allt.
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
tobbenypanna
Frö

Inlägg av tobbenypanna »

Ja, har nog insett att då jag bor i Skåne är det Eldkraft som verkar ha de mest pressade priserna för mig:

har nu fått lite olika alternativ från dom:

Pannan i detta fall är alltså Vedsol Combifirepannan, som jag förstår är en Janfire panna, fast röd färg o utan Jan-fire emblemet. Priserna ska vara inkl montering inkl rot.

1. Enbart panninstallation 45 500:-
2. Panninstallation med Janfire Flex-A pelletsbrännare 66 400:-
3. Panninstallation med Janfire NH pelletsbrännare 70 400:-
4. Panninstallation med montering av min befintliga PellX pelletsbrännare 48 670:

5. Som en uppmärksam forummedlem skrivit säljer Eldkraft Vedsol med TB-mini för 57 900 :-

Märker att priserna i alt 3 ligger ung 15 tusen lägre i detta fall än hos "vanlig" handlare.

För egen del är jag just nu mest sugen på alt 3 för att på så sätt få minimalt arbete under veckan...

...eller alt 4 där jag sparar dryga 20 tusen men fortsätter ännu ett tag med min befintliga Pellx-brännare inkl vecko-enlig sotning...

Vad hade ni andra gjort!?

Häls

Tobbenypanna
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Gör det lätt för dig om du ändå ska köpa nytt kör alternativ #3 då får du minst jobb själv och sälj Gulingen på blocket.
Min rekomendation bygger jag på att du får en hel lösning från EN leverantör samt att det är den kombinationen som ger längs tid mellan besöken I pannrummet.

Men notera att min rekomendation nog skulle sett annorlunda ut om valen varit annorlunda dvs av de alternativ du gett ser jag #3 som bäst.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Straka
Gallringsobjekt

Inlägg av Straka »

Tror jag fick ge 15-17 tusen för installationen av pannan efter rotavdrag plus all material (två dagar arbete med gjutning osv).
Dock känner jag dessa gubbar dom hade lite med arbete för stunden så annars hade det säkert blivit dyrare. Sen har jag fått göra alla inställningar själv men med detta forum så är ju det en baggis. :D
Köpte ett demo ex av en biomatic+ 20 för 52tkr kom på en pall. Kommer inte riktigt ihåg men totalt gick allt på ca 85 vill jag minnas, ny panna,skruv,förråd,installation. Fortfarande ca 200-250tusen billigare än en vp. :D
Biomatic+20 (2010 installerad ny 2013)Feedoskuv (50kWh utväxling),Mafa Midi
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Allting går att vrida på men utifrån TS lista med val samt det ursprungliga valet som tydl var gjort ser jag #3 som bäst.

Själv började jag med en SundsvallsPanna som jag fick 2500 på skroten för köpte en Nibe city för kaffe pengar bytte till en Effecta 220 köpt på blocket har gjort all installation själv. Brännaren började med PX21 bytte till en B16GL. Super nöjd idag har lagt en strunt summa på min anläggning men mycket tid samt att jag köpt rätt saker vid rätt tillfällen, oftast går inte det. Och rätt ofta kan man inte eller vill inte skruva själv....
Det går att komma komma undan billigt men då måste man lägga en hel del tid själv och det blir inte gjort nununu utan någon annan dag och det är värt en hel del flis att få det fixat när man behöver det.

/Peter

Edit stavning
Senast redigerad av psau den tis 11 feb, 2014 11:14, redigerad totalt 1 gånger.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
tordistehag
Ungskog

Inlägg av tordistehag »

Janfire har dragit ut med hela artilleriet, konstruktörer, installatörer och tekniker. Imponerande och tillmötesgående, måtte det bara funka.
Senast redigerad av tordistehag den sön 16 feb, 2014 22:28, redigerad totalt 2 gång.
AneR
Späd planta

Inlägg av AneR »

Alternativ 3...

Har kört Janfire NH i 2 år först i en CTC 265B. Det fungerade fin fint, aldrig att jag behövde lägga min hand på den. Enda problemet var askutrymmet och panna började så smått läcka i vv beredaren...
Bytte dec 2013 till bättre begagnad Janfire 20 kW panna med Janfire NH brännare, auto sotning och askurmatare.
Lade 14.000:- i nyinstallation till rörmokare, allt som allt mycket rimligt pris.
Go Janfire om du vill slippa bo i källaren;)
Janfire panna / Janfire NH Integral v 2.10 2006, KW sid 012.
Sotnings o urasknings automatik.
Lägenhetstermostater 22 grader 200 kvm
Källare 17 grader 100 kvm
Garage golvvärme 15 grader 100 kvm
tordistehag
Ungskog

Inlägg av tordistehag »

Har blivit lovad att de ska sätta en distans mellan brännaren och pannan, då kanske det funkar bättre. Den som lever får se. :D
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Straka skrev: Köpte ett demo ex av en biomatic+ 20 för 52tkr kom på en pall. Kommer inte riktigt ihåg men totalt gick allt på ca 85 vill jag minnas, ny panna,skruv,förråd,installation. Fortfarande ca 200-250tusen billigare än en vp. :D
200-250 tusen billigare :shock:
Va skulle du in med för vp då?
Vp för 285-335 tusen, möjligen en 30-40 kW vp å 3 hål á 200 meter för dom priserna..

Grannen satte in en 8 kW pump i sommar inkl 210 meters hål men jag ska höra vad han fick betala, Hålet klara en 12 kW pump å de blev ju lite extra dyrt då det va 26 meter till berg..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
FRS05
Energiprofet!

Inlägg av FRS05 »

tobbenypanna skrev:Ja, har nog insett att då jag bor i Skåne är det Eldkraft som verkar ha de mest pressade priserna för mig:

har nu fått lite olika alternativ från dom:

Pannan i detta fall är alltså Vedsol Combifirepannan, som jag förstår är en Janfire panna, fast röd färg o utan Jan-fire emblemet. Priserna ska vara inkl montering inkl rot.

1. Enbart panninstallation 45 500:-
2. Panninstallation med Janfire Flex-A pelletsbrännare 66 400:-
3. Panninstallation med Janfire NH pelletsbrännare 70 400:-
4. Panninstallation med montering av min befintliga PellX pelletsbrännare 48 670:

5. Som en uppmärksam forummedlem skrivit säljer Eldkraft Vedsol med TB-mini för 57 900 :-

Märker att priserna i alt 3 ligger ung 15 tusen lägre i detta fall än hos "vanlig" handlare.

För egen del är jag just nu mest sugen på alt 3 för att på så sätt få minimalt arbete under veckan...

...eller alt 4 där jag sparar dryga 20 tusen men fortsätter ännu ett tag med min befintliga Pellx-brännare inkl vecko-enlig sotning...

Vad hade ni andra gjort!?

Häls

Tobbenypanna

Du har ju även dessa i Skåne :) http://www.blocket.se/lund/ULMA_2030_pe ... ?ca=20&w=3

Men annars gör du ju enligt dina förutsättningar. Som du säger kan du vänta med en modern brännare fast då tycker jag du förtar lite av smidigheten med en modern anläggning. Av de alternativen ovan tycker jag bara det är två alternativ, antingen 3 eller 4.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar