Riva oljetanken själv omständigt?

manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Var och ringde till miljö- och byggavdelning hos min kommun idag.
Och frågade om att man ska göras anmälning för ur bruk med oljetank.
"-Svarade ja, är tanken kvar eller har borttagit, frågade hon
Jag svarade ja den är borta och skrot.
"-Jaha, kan jag få din fastighetsbeteckning, sa hon".
så gav jag den min fastighetsbeteckning.
Då hon skrev in registrera på sin datorn och hon sade
"-Ja nu har jag registrerat klart för ur bruk och har borttagit tank. då behöver du inte skickas blankett".
Wow tänker jag. Så tackade jag bara och frågade om nån mer än jag måste anmälning eller dyl?
Så frågade hon om jag ska ha ny tank? Jag svarade nej.
Då var det allt klart.
Wow. då tackade jag och samtal avslutade.
Kalas :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
frallan21
Frö

Riv själv

Inlägg av frallan21 »

I Motala får man ta ner tanken själv och slänga den i skrotåtervinningen, men ska man lämna den hel måste man ha ett intyg på att den är rengjord.
manin
Pannrumstomte!

Re: Riv själv

Inlägg av manin »

frallan21 skrev:I Motala får man ta ner tanken själv och slänga den i skrotåtervinningen, men ska man lämna den hel måste man ha ett intyg på att den är rengjord.
Egenligen man skall tvätta inre tank.
Kan du bära ut hel tank annars får såga med tigersåg i delar.
Då jag tvättade och sågade tre delar, och körde bort till skrot och jag sade att den har jag tvättat och det syns rent. Gubben sade bara -Jaha, du får kör där bort hos metall berg och kastar där. Inte mer!!

Men man skall anmäla till sin kommunen för ur bruk.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
sjoluan
Prima virke

Inlägg av sjoluan »

HMMMMM...
Skaffa en bra tigersåg och börja skära....

Ev. överbliven brännolja suger man naturligtvis upp först (Det kan du ge bort till nån stackare som fortfarande använder skiten!).

Det som är kvar på botten tar du upp med någon sorts absorberingsmedel, typ absol eller sågspån.

Tänk på att INTE gå ner i tanken, utan efter att du tömt och sugit ur så mycket som möjligt så sågar du upp ett hål i sidan på tanken lägger in absorberingsmedlet.
Låt verka tills det sugit upp ca ett dygn ta upp det och frakta det till din lokala avfallsstation och lägg bland olje avfall.
Nu kan du börja såga med tigersåg, inte kaprondell (brandrisk)!!

Så här gjorde jag och grannen. Det var gjort över en helg!

Min andra granne anlitade en firma men dom skitade ner och så luktade det diesel i hela källaren efter att dom varit där!

Själv lyckades jag låna en stark fläkt som sög ut ångorna så det luktade minimalt.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag hade "tomt" på olja i min tank när jag tog över huset jag nu bor i. Med hjälp av två palltruckar tog jag ut tanken på garageuppfarten och tömde ur så mycket som möjligt utan att skära sönder den. Sen tog jag en tigersåg och skar upp lite i ett hörn och hivade i ett par spänner sågspån för att ta upp det sista.
Efter det gick jag lös på tanken med tigersågen och sågade ner den till hanterbara bitar och slängde på en släpkärra och körde till återvinningsstationen och slängde i skrotbingen.
Vad gäller anmälan till kommunen fick jag lite inside info eftersom min sambo jobbar på miljö/byggeneheten och hade därmet koll på läget.
I Svenljunga kommun kommer kommunen att efter årsskiftet begära uppgifter från sotaren vilka so mhar oljecisterner och sedan kommer de att kräva in protokoll om de är godkända. I mitt fall fick jag istället fylla i en lapp om att jag hade förstört och tank och tagit bort ledningar/rör mellan tank och brännare. Lappen fick jag fylla i själv och det är inga problem alls med att jag själv tog isär tanken.
Det enda är att om du väljer att göra jobbet själv så är du ansvarig för eventuella utsläpp som du orsakar! Ta det lugnt.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

André skrev:Man ska inte fråga för mycke.. :wink:

Det är väl bara att säga att tanken är såld, Då behövs inget skrotningsintyg.. Det är heller inget problem att sälja/lämna plåten på skroten.. 8)
Jag har sökt runt lite nu för att hitta vilka regler som gäller men jag hittar mest olika tolkningar i diverse forum och på olika kommuners hemsida. Jag vill inte heller fråga för mycket men jag vill verkligen veta vad som gäller. Jag tänkte inte skrota tanken men den är helt tömd, inte en droppe kvar så jag vill bara "ställa av den". Var hittar jag vilka regler som verkligen gäller.
Tack på förhand!
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
lage
Fröträd

Inlägg av lage »

Om den är helt tom på olja kan du väl slå i lite pellets.
Vips! En pelletstank! :lol:
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

lage skrev:Om den är helt tom på olja kan du väl slå i lite pellets.
Vips! En pelletstank! :lol:
På kommunens hemsida står att alla cisterner större än 1m3 men mindre än 3m3 måste anmälas till kommunen och besiktigas vart sjätte år. Det står inte oljecictern så jag funderar på om jag måste anmäla mina ack-tankar :shock: :P
Annars kan jag fylla oljetanken med vatten och säga att det är en ack-tank, eller med pellets och säga att det är ett pelletsförråd.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Här hittade jag något:
http://www.naturvardsverket.se/dokument ... 003_24.pdf
Har bara skummat lite men det verkar vara precis vad jag sökte. Eller finna det fler regler att tänka på???
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Då jag tömde min tank körde jag den tom på olja först (brännaren hostade till då) och köpte en tigersåg på BilTema + sågblad av bra kvalitet (INTE BilTema!)

Sedan sågade jag upp den så att jag kom åt den från sidan och tömde det kvarvarande "riktiga" olja till ett par dunkar (40L) och resten av bottenslammet skrapade jag i en gammal grovis jag hade hittat.

Sedan lite kattströ i för att suga upp resten, detta åkte i grovisen också.

Sedan var det bara att såga i lämpliga biter och jag tippade det hela på återvinningsstationen, grovisen vid miljöfarligt och resten i containern till metall. Frågade även personalen om det var OK och det var inget problem alls.

Så ja, det verkar vara att de vill tjäna lite pengar....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bränndal
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av bränndal »

Jag tog ut tanken själv innan deadline för besikninng skulle ske, hade tömt tanken redan när jag bytte till pellets två år tidigare. Fick ta traktorgrävaren och gräva bort trappan ned till källaringången och ytterligare två meter för att få ut tanken i ett stycke, dörrkarmen fick också smaka lite på sågen för att den skulle gå ut, trångt värre var det. Inne i källaren vinchades tanken i position med ett spel och väl i position så spänndes spännband runt tanken kopplade den med stålvajer till grävaggregatet och drog ut den. Det var inte särkilt fysikt krävande operation men mycket komplicerad då det var trångt och inte många millimeter till godo åt något håll.

Tanken ute i ett stycke och funderar på att använda den till nått senare projekt som acctank (trycklös sådan). En tank utan anslutningar och väl rengjord kan knappast behövas besiktigas, som jag ser den är det råmaterial (stålplåt) och det måste man få ha hemma på lager, iallfall några m2.
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
Beginner
Prima virke

Tank ur bruk

Inlägg av Beginner »

Shakespeare skrev:
Jag tänkte inte skrota tanken men den är helt tömd, inte en droppe kvar så jag vill bara "ställa av den". Var hittar jag vilka regler som verkligen gäller.
Jag tömde min tank med en pump och eldade upp oljan. Kvar blev en skvätt om ca 5-10 liter som jag lät vara kvar. Satte sedan ett hänglås på påfyllningen och tillskrev kommunen om att jag nu tagit tanken ur bruk samt att jag om jag åter tog den i bruk skulle låta besiktiga den.
Kommunen har meddelat följande:
Olja får ej fraktas till återvinningsstation hur som helst. Det ska göras av godkänd firma. Inte aktuellt i mitt fall eftersom jag eldade upp kvarvarande olja.
Man ansåg inte att tanken var varaktigt tagen ur bruk (den gick ju att låsa upp) utan jag fick två månader på mej att antingen låta besiktiga den eller förstöra påfyllningsanordningen på ett varaktigt sätt samt meddela kommunen när det är klart. Det ska jag göra om någon vecka.
Bra service från kommunen - fick en lista över ackrediterade tankbesiktningsmän.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Humm varför fråga :shock: frågar man så får man snart inte göra något utan att någon ska lägga sig i :roll:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Shakespeare
Pannrumstomte!

Re: Tank ur bruk

Inlägg av Shakespeare »

Beginner skrev: Bra service från kommunen - fick en lista över ackrediterade tankbesiktningsmän.
Menade de att det måste vara en ackrediterad firma som förstör påfyllningsanordningen?

Jag har skruvat av alla anslutningar. Tänkte köpa några pluggar till hålen (2" resp 3", finns inte på Bauhaus precis
:) )
måste den väl anses vara varaktigt ut bruk? MEn man kan ju skruva av pluggarna och ansluta rören och överfyllnadsskydd och använda den igen. Var går gränsen?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Varför fråga så mycket? Den som svarar måste ju ha sin rygg fri.
Varaktigt ur bruk innebär väl just att man inte skall kunna använda tanken igen. Såga bort anslutningarna är säkert varaktigt men plugga anslutningarna är inte varaktigt, då går ju tanken att återställa.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Skriv svar