Budgetpellets-anläggning

Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Hmm... Tellus F5D med Thermia Bequem 12D samt acktank? Då är det inte uteslutet att elda med ved på veckosluten. Borde väl hamna på i runda slängar... 55000 + installation? Men då kan man väl lika gärna skaffa Bionet-pannan med brännaren (om jag klarar mig utan vedmöjligheten) - Solentek tar ju 56000 för ett sådant paket.

Jag ger upp. Det får inte att bestämma sig. Köper första bästa paket som erbjuds. :?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kasch skrev:Hmm... Tellus F5D med Thermia Bequem 12D samt acktank? Då är det inte uteslutet att elda med ved på veckosluten. Borde väl hamna på i runda slängar... 55000 + installation? Men då kan man väl lika gärna skaffa Bionet-pannan med brännaren (om jag klarar mig utan vedmöjligheten) - Solentek tar ju 56000 för ett sådant paket.

Jag ger upp. Det får inte att bestämma sig. Köper första bästa paket som erbjuds. :?
Köp inte fösta bästa erbjudande du får..

Om du tänkt elda ved i veckosluten så ska man nog kolla efter en panna som är lätt att skifta mellan ved/pellets.. Nu vet jag inte hur lätt det är att göra på F serien.. Men det är inte mycket att komma med en 34 literseldstad som f5d har, det blir nog mer i nödfall att elda ved.. Då skulle det varit tellus g 25 vp pannan du skulle haft den är snabbt gjort att skifta bränsle alternativ på men då blir priset de dubbla oxå.. Sen om man bara ska elda lite då o då så är det inte värt mer priset..
Personligen ser jag f serien som en billig pellets panna med liten vattenvolym (bra mot acktank) som man inte ska behöva byta då gjutjärnspannorna bör hålla i minst 50 år el lika länge som acktanken iaf..

Som pellets panna mot acktank så tycker jag bioneten är ett prisvärt alternativ det enda är att den håller ca hälften så länge som gjutjärnspannan..

Det är även viktigt med en väl isolerad o bra acktank..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Jo, jag tittade på både Focus PE-25 och Tellus F5D idag och de verkar vara intressanta alternativ båda två. Jag hyser en svaghet för gjutjärnets livslängd... Dock är jag lite fundersam kring sotning av gjutjärnspannor med alla flänsar, vinklar och vrår. Det lär ju vara viktigare med en välstad pelletspanna än om man eldar med ved? Och kombinationseldar man så blir det ju mer tjära och beläggningar av veden som inte vara är att suga bort med en grovdammsugare.

Har begärt offert på PE-25:an, Ecotec A4 plus acktank (Dalatanken med solslinga) och installation. Gissar att det är lätt att byta ut pannan mot en Tellus i offerten om jag skulle vilja ha den.

(André, måste bara säga att du är otroligt flitig att svara på det här forumet - stort tack till dig - och alla andra som hjälper till.)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kasch skrev:Dock är jag lite fundersam kring sotning av gjutjärnspannor med alla flänsar, vinklar och vrår. Det lär ju vara viktigare med en välstad pelletspanna än om man eldar med ved? Och kombinationseldar man så blir det ju mer tjära och beläggningar av veden som inte vara är att suga bort med en grovdammsugare.

(André, måste bara säga att du är otroligt flitig att svara på det här forumet - stort tack till dig - och alla andra som hjälper till.)
Det är lika viktigt med ved o pellets när det gäller verkningsgraden att pannan är ren.. Skillnaden kan va att veden kanske är gratis..

Tjärbildningen som blir i pannan vid vedeldning flagnar bort efter nån timmes gång tid med brännaren.. Det är samma fenomen om du kör pellets på sommaren med underhållsglöd då får man oxå mycket sot/tjärbildning men det försvinner direkt de blir kallare o brännaren går lite mer..
Efter kontrollen sa min installatör va för att då har pannan blivit ren så att värdet blir rätt särskillt om man eldat ved..

Tack..
Det är bara kul att hjälpa andra försöka spåna fram bra anläggningar..
Sådant här skulle det varit mer av då man gick vvs, Då hade man nog jobbat som rörkrökare men de va mest bara om att dra rör från a-b inte så mycket om optimerade system... Det är därför att det oftast inte blir som man tänkt att anläggningen ska funka.. Iof så är det kanske inte så många som bryr sej om att systemet är optimalt utan är nöjd då det finns värme o vv...
Jag vill att system ska ha lite värmeförluster, lång livslängd o hysat lite underhåll.. Senaste året har man läst o fått många nya ider på hur ett system ska se ut när man börjat intressera sej "lite" mer..

Håller nu på att leta effektiva kulvertar o bra acktankar till en kompis som ska göra en ny anläggning med janfire nh som hjärta i systemet..
Han har idag 87000 kWh/år i elförbrukning o har nu sett att det ska gå att sänka de till ca 30000 kWh.. Det är en jordbruksfastighet med mjölkproduktion å bara vattenburen el..
Problemet är bara att övertyga rörkrökarna om att det är viktigt med låga värmeförluster.. Dom tycker att då förbrukningen är så hög så blir ett par tusen kWh/år i förluster inget man behöver tänka på..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
spyrius
Prima virke

Inlägg av spyrius »

rinkabyrör har prisvärda alternativ 33000 trorjag det var för panna och iwabo brännare
effecta med automataskning bionordic brännare+mafaförråd
Skriv svar