Kasch skrev:Dock är jag lite fundersam kring sotning av gjutjärnspannor med alla flänsar, vinklar och vrår. Det lär ju vara viktigare med en välstad pelletspanna än om man eldar med ved? Och kombinationseldar man så blir det ju mer tjära och beläggningar av veden som inte vara är att suga bort med en grovdammsugare.
(André, måste bara säga att du är otroligt flitig att svara på det här forumet - stort tack till dig - och alla andra som hjälper till.)
Det är lika viktigt med ved o pellets när det gäller verkningsgraden att pannan är ren.. Skillnaden kan va att veden kanske är gratis..
Tjärbildningen som blir i pannan vid vedeldning flagnar bort efter nån timmes gång tid med brännaren.. Det är samma fenomen om du kör pellets på sommaren med underhållsglöd då får man oxå mycket sot/tjärbildning men det försvinner direkt de blir kallare o brännaren går lite mer..
Efter kontrollen sa min installatör va för att då har pannan blivit ren så att värdet blir rätt särskillt om man eldat ved..
Tack..
Det är bara kul att hjälpa andra försöka spåna fram bra anläggningar..
Sådant här skulle det varit mer av då man gick vvs, Då hade man nog jobbat som rörkrökare men de va mest bara om att dra rör från a-b inte så mycket om optimerade system... Det är därför att det oftast inte blir som man tänkt att anläggningen ska funka.. Iof så är det kanske inte så många som bryr sej om att systemet är optimalt utan är nöjd då det finns värme o vv...
Jag vill att system ska ha lite värmeförluster, lång livslängd o hysat lite underhåll.. Senaste året har man läst o fått många nya ider på hur ett system ska se ut när man börjat intressera sej "lite" mer..
Håller nu på att leta effektiva kulvertar o bra acktankar till en kompis som ska göra en ny anläggning med janfire nh som hjärta i systemet..
Han har idag 87000 kWh/år i elförbrukning o har nu sett att det ska gå att sänka de till ca 30000 kWh.. Det är en jordbruksfastighet med mjölkproduktion å bara vattenburen el..
Problemet är bara att övertyga rörkrökarna om att det är viktigt med låga värmeförluster.. Dom tycker att då förbrukningen är så hög så blir ett par tusen kWh/år i förluster inget man behöver tänka på..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd