Laddpanna utan acktank

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Laddpanna utan acktank

Inlägg av Icecap »

Det har väl varit avhandlat förut. Och det visade just att an stor pannvolym behövs!

Dock tror jag att det handlade om att fylla ett badkar men slutresultatet skulle nog bli det samma:
För att värma upp inkommande vatten "fritt flödande" behövdes runt 31kW brännare för att hålla jämna steg.

Och en brännare som klarar effekter mellan 2kW och 30kW med hyggliga värden i båda ändar skulle jag gärna vilja se!

Därför är mellanlagringsvolymen av energin (pann/tankvolym) viktig, då kan man ha brännaren att "spara ihop" energi över "lång" tid varför den kan köra på relativ låg effekt, man kan sedan tappa ut denna energi under "kort" tid, t.ex. en dusch eller två samtidig.

Sedan kommer VV-växlarens data in, en kamrörsslinga ska vara mycket lång för att klara två duschande samtidig (antar jag) medan en plattvärmeväxlare av lagom storlek klarar det galant.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Vad är det du behöver egentligen. Ska du både ha varmvatten och värme ur pannan?
Tala i gåtor leder ingenstans.
Vid stor toppbelastning på tappvattnet är det enklast att sätta en elberedare i serie efter pelletspannan som går in om varmvattnet i pannan tar slut.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Vi klarar två duschar samtidigt med 190l i pannan utan problem (kamflänsslinga). Men det hjälper ju till att brännaren alltid är igång (modulerande) så vi råkar aldrig ut för att panntemperaturen är på minimum och brännaren ska just till att börja uppstarten då vi börjar duscha. Om man räknar att pannan står på 60 grader med avstängd brännare och starttid på 10 minuter, istället för 70 grader med brännaren igång, så skulle det nog inte fungera.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Tjita1
Fröträd

Inlägg av Tjita1 »

Jag tänker mig en anläggning där man får gott om varmvatten, en 500-liters beredare typ Nibe VPB500 skulle inte vara dumt tillexempel. Sen tänker jag mig ett par acktankar som värms av solen och då enbart av solen, så dessa får så låg temperatur som möjligt, vilket innebär att man kan plocka relativt mycket energi ur solen även på vintern. I soltankarna finns sen varmvattenslingor som är kopplade i serie före varmvattenberedaren. Sen tänker jag mig då en anläggning där man använder bivalentshuntar, som har som primär värmekälla soltankarna, och som sekundär källa pelletsanläggningen. Här vore det då fint att slippa en extra arbetstank, men är det vad som krävs får man väl ha det. Pannrumsutrynmet är dock inte oändligt. Nånstans ska man ha pelletsen också.. :)
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
Tjita1
Fröträd

Inlägg av Tjita1 »

Vilken laddpanna ska man satsa på om man vill ha en dylik då?
Ingen pellets (än).
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag kör nästan som du beskriver fast med en enda acktank..... en tank med rymden 1800 liter.
Pelletspannan, som är en laddpanna, värmer de översta 300-500 literna i tanken (går att ändra) med en elpatron som kan kopplas in som reserv. Solfångarna har sedan resten av tankens volym att jobba mot.
Varmvattnet bereds av två stycken kamflänsrör placerade högt och lågt. Solfångarna värmer vattnet när det finns sol via två olika kamflänsrör placerade högt och lågt. Vilket av dessa kamflänsrör som skall jobba bestäms av styrsystemet och vattnet från solfångarna samt vilken temp acktanken har på de olika nivåerna. Returen från golvvärmen går in i botten på acktanken. Acktanken håller ca 22-26 grader i den del som pannan inte värmer och den övre pendlar vintertid mellan 65-80 grader. Under senvår till tidig höst sänker jag frånslagstempen till pannan så den slutar att ladda tanken vid 70 grader för då står solfångarna för den mesta värmen och pannan är inkopplad som "reserv".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tjita1
Fröträd

Inlägg av Tjita1 »

En Ariterm Biomatic Ultra Light borde kunna passa rätt bra för ändamålet?
Ingen pellets (än).
Skriv svar