Har bestämt mig för en Pellmax CU med Viking Bion. Mest för närheten till service och att den är bra och att de kunde installera redan på torsdag (utan värme i knappt en vecka då).
Känns lite som att det blir grisen i säcken, främst prismässigt då. Komplett installerad 72 500:- efter rot.
Så här snabbt så är jag medveten om att det säkerligen är ett överpris - vad säger ni?? Men, men....vi vill ha varmt igen.
Tackar för tipsen
//Stefan
Måste ha ny panna!!
Re: Måste ha ny panna!!
Pannan är väl ganska hyffsad om man bortser från överpriset på den, det finns bättre pannor för dom pengarna.
Brännare är en relik, var väl knappt modern när den kom. Dock har de satt 3mm innerrör på den så det håller ett tag nu om brännaren är rätt justerad. Dock skulle jag aldrig köpa en Viking Bio idag, tror att de som säljs i nu är lätträknade på fingrarna.
Kolla så att innerröret verkligen är 3mm, de kan ha brännare kvar med det tunna röret (1,5mm).
/Vednisse
Brännare är en relik, var väl knappt modern när den kom. Dock har de satt 3mm innerrör på den så det håller ett tag nu om brännaren är rätt justerad. Dock skulle jag aldrig köpa en Viking Bio idag, tror att de som säljs i nu är lätträknade på fingrarna.
Kolla så att innerröret verkligen är 3mm, de kan ha brännare kvar med det tunna röret (1,5mm).
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Gratulerar till ett bra val och hälsar välkommen till klubben för oss med Viking Bio..
Att brännaren skulle vara en relik tycker jag får stå för den som skrev det..
Att det är en av Sveriges populäraste och mest sålda pelletsbrännare tycker jag säger något annat.
Att brännaren skulle vara en relik tycker jag får stå för den som skrev det..
Att det är en av Sveriges populäraste och mest sålda pelletsbrännare tycker jag säger något annat.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Att den skulle vara bland de populäraste vet jag väl inte. Många återförsäljare finns det som får bra provision men jag tror inte det säljs så mycket VikingBio längre. Ser ut som om tåget har gått för Värmebaronen när det gäller pelletsbrännare. Blir så när för många kockar ska vara med och bestämma. En gång sveriges mest sålda men en nykonstruerad brännare nu får svårt att slå sig in på den digitalstyrda arenan. Facit och Kodak är exempel på andra firmor som vaknade för sent.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Viking Bio säljs det rätt mycket av därför att den är enkel som en moppe, men har hyfsad temperament och är effektiv. Skulle jag köpt en Viking Bio idag? Knappast. Jag skulle nog satsat på en lite mer påkostad brännare - och det skulle väl fått mig att stå och veva med armarna och svära som en tok över bristen på riktiga grejor. Relik är ett ord som faller en lätt på tungan när det blir snack om svenska pelletsbrännare för de flesta av dem är rätt gammeldags när sanningen skall på bordet. Jag är inte imponerad i varje fall över det som finns att köpa här. Men nu har man alltså en Viking Bio, och det kunde varit så oerhört mycket värre: Det skulle kunnat varit en PX21 med gjutjärnsrör eller med rostfritt rör och tron på att den var en kanon. Det skulle ha varit värre. Jag läste genom några av de tidigaste tråderna här inne för ett litet tag sedan och hade jag läst de INNAN jag konverterade till pellets, skulle jag nog varit oljeeldare fortfarande. Vilka fasor, säger jag bara. Gengassmällar som får 150+ år gamla skrotstenar att rämna ända upp till taknocken och mycket annat elände. Lyckligt ovetande var väl vad man var när man pensionerade arabguldet till förmån för svenska feodalguldet. Oljan var inte längre ett realistiskt alternativ på grund utav Herr Godsägaren Göran Perssons gröna skattehöjningar, men Fan vad man saknar oljan ibland. 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25