Bra info Roli!
Installerade min brännare i höstas och har inte skruvat så mkt med den ännu. Men kan man få den att gå lite tystare genom ett sådant enkelt ingrepp är det kanon.
Märligt att inte stoppskruvarna går ned i kilspår för låsning. Hur har du gjort när du ställt in det? Hänger du av kedjan och och drar skruven för hand, eller är det trial and error som gäller
Vad menar du med stoppskruvar? Är det de tre som håller brännarkoppen som du menar?
Om det är de tre insexskruvarna som du menar så har jag för mig att det finns en liten "grop" / fördjupning i brännarröret som de skall sitta i. Men beroeende på hur mycket man skruvar ut skruvarna på respektive sida så kan man få lite olika vinklar på brännarkoppen i förhållande till brännarröret.
När jag har haft isär min brännare så brukar jag testa för hand att snurra på internskruven, för att kontrollera att den går lätt och inte skaver någonstans, innan jag monterar på kedjan.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ska skruva isär och kolla vid nästa sotning.
En fråga till, ska det gå lätt att vrida internskruven för hand när den är full med pellets eller bör jag tomköra den först?
Det underlättar om du tömmer skruven först. Skulle nog säga omöjligt att justera, då den blir rejält mycket trögare när det är pellets i skruven. Dessutom är det svårt (omöjligt) att känna/höra om den tar i/låter någonstans om du har pelletsen kvar i skruven.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu kanske jag är ute och cyklar men en nära bekant som tidigare hade flera ecotec och hel del reservdelar liggande på lager berättade att:
Efter att haft strul med lagret gått åt andra hållet.
(Nu har jag inte ännu plockat med detta så jag är osäker på hur det ser ut)
Men han plockad bort allt skydd kring lagret och lät pelletsdam både gå in och ut. Då höll lagret. Pellets in blev malet till mjöl och ut igen i stället för att kärva igen lagret.
Skulle kunna vara en lösning, men jag är tveksam till den förklaringen. På det lagret som jag bytte verkade det som om damm kommit in i lagret och pressats fast mot lagerringarna, vilket har gjort att lagret gått trögare och trögare. För att till slut inte orkas dra runt av motorn.
Skulle då lagrets dammskydd släppt igenom dammet om det hade varit borttaget.... Nja tror inte riktigt det på det, för om skyddet saknas kommer det ju in mycket mer skit i lagret vilket borde göra så att det pressas fast ännu mer finmaterial mot lager ytorna.
Men jag kanske tänker fel här....??
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Det bästa är att hålla koll på brännaren, service innan eldningssäsong brukar hjälpa mycket. Och man ska inte köpa någon bra-och-billigt lager, kör med org. eller ännu bättre, köp från en riktig lagerfirma en C3 eller C4 -klassad, håller bättre.
Men som många påpekat i olika tråd, viktigt att få skruven rakt, annars håller inget. Kolla också hålet i kröken var skruven går genom, får inte vara oval ...
Och ni som inte gjort det än, kolla fettet i internskruvmotor.
Varför c3 eller c4? Dom har större glapp och används vid höga varvtal/temperarurer. Kör man dom med lågt varvtal borde de få sämre smörjning och slitas fortare.