Då är det bara priset

Pannorna från Österrike har ju all automatik man kan tänka sej men dom kostar ju mot 100000 vilket kanske inte är motiverat då du inte har så stort hus/energibehov, förhoppningsvis kommer den bara användas 5-6 månader/ år då du har mycket solfångare..
Ariterm bionet kommer du klara dej lätt med, liten o smidig panna som är på 12 kW men det bör inte du behöva vara i närheten av utan kommer klara dej fint med att köra på 10 kW kan jag tänka mej..
Om du inte gillar brännaren går det köpa pannan utan brännare oxå o sätta in en janfire nh som "ska" vara självrengörande, men så många ggr/år ska du inte behöva rengöra den

Tycker även du ska fixa återvinningskoppel fast du har en liten vattenvolym då det ändå är 4 kWh kvar i pannan efter den stannat, men det går ju även köra med tex biomatic +20 utan vvberedning oxå som har automatisk sotning o den finns det lamdastyrning till men den blir väl iaf minst 30000 dyrare än en bionet

Ariterm har ju solfångarstyrning som jobbar ihop med pannan/sitter i pannan, men jag tror du får en bättre styrning på marknaden o en som kan växla mellan slingorna..
Sen finns de ju mycket roligt som energimätare mm som kan va kul o ha

Har du någon uppfattning om vad ni har för årsförbrukning idag?
Du bör ju få ut från solfångarna vad som motsvarar minst 1 ton pellets iaf tycker jag..
Ser att du har liknande yta på huset som jag, mitt är på 215m2 inkl källare byggt -73 iof med nya 3glasfönster o förbrukar drygt 5 ton efter pannbyte (7 ton före byte) men inte kopplat värme till garaget än som är på 65m2, maxbehovet är 10 kW här vid -35 grader.. Utan värme i källaren över sommaren förbrukar jag ca 1 ton pellets mellan 15/4-15/10