Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver input.

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av André »

Först o främst är ju de viktiga att pannan ska ha liten vattenvolym, Max 50-60 liter o det är ju laddpannor som har den volymen vilket även är av dom du bör välja..
Då är det bara priset :wink:
Pannorna från Österrike har ju all automatik man kan tänka sej men dom kostar ju mot 100000 vilket kanske inte är motiverat då du inte har så stort hus/energibehov, förhoppningsvis kommer den bara användas 5-6 månader/ år då du har mycket solfångare..
Ariterm bionet kommer du klara dej lätt med, liten o smidig panna som är på 12 kW men det bör inte du behöva vara i närheten av utan kommer klara dej fint med att köra på 10 kW kan jag tänka mej..
Om du inte gillar brännaren går det köpa pannan utan brännare oxå o sätta in en janfire nh som "ska" vara självrengörande, men så många ggr/år ska du inte behöva rengöra den :wink:
Tycker även du ska fixa återvinningskoppel fast du har en liten vattenvolym då det ändå är 4 kWh kvar i pannan efter den stannat, men det går ju även köra med tex biomatic +20 utan vvberedning oxå som har automatisk sotning o den finns det lamdastyrning till men den blir väl iaf minst 30000 dyrare än en bionet :? Är det värt de?
Ariterm har ju solfångarstyrning som jobbar ihop med pannan/sitter i pannan, men jag tror du får en bättre styrning på marknaden o en som kan växla mellan slingorna..
Sen finns de ju mycket roligt som energimätare mm som kan va kul o ha :D tex en på laddkretsen så du ser exakt vad du får ut från pelletsen=exakt verkningsgrad :wink:

Har du någon uppfattning om vad ni har för årsförbrukning idag?
Du bör ju få ut från solfångarna vad som motsvarar minst 1 ton pellets iaf tycker jag..
Ser att du har liknande yta på huset som jag, mitt är på 215m2 inkl källare byggt -73 iof med nya 3glasfönster o förbrukar drygt 5 ton efter pannbyte (7 ton före byte) men inte kopplat värme till garaget än som är på 65m2, maxbehovet är 10 kW här vid -35 grader.. Utan värme i källaren över sommaren förbrukar jag ca 1 ton pellets mellan 15/4-15/10
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Roli »

Här är ytterligare en producent av acktankar där du kan påverka utförandet: http://gotlinds-svets.se/?page_id=80 de ligger i Falköping. Tillverkarens placering kan ju påverka totalpriset då frakt tillkommer om man inte har möjlighet att själv hämta. Nu står det inget om var du bor i din profil så jag vet inte om detta är när eller inte. Nu skiljer det inte speciellt många mil mellan Falköping och Husqvarna så mellan dessa tillverkare kanske det inte skiljer något. Men man skall alltid fråga...

Min tank är tillverkad där. Kan vara bra med flera tillverkare och låta dessa lämna offert på den tank som du vill låta tillverka. Ju fler offerter dessto bättre koll på vad det kostar.

Jag har en tysktillverkad solfångarstyrning som iallafall tidigare såldes av Solgruppen, kommer inte ihåg namnet just nu då jag sitter på jobbet men kan kolla när jag kommer hem om intresse finns. Den kan iallafall växla laddningen mellan två slingor och styra farten på pumpen så att den kör långsamt när solen lyser dåligt och full fart vid bra solsken. Finns styrningar som är mycket mer avancerade och de som är enklare men till förhållande till priset som jag gav var detta en bra styrning när jag köpte -04, tror den kostade mellan 2-3 tusen då.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Andreas Hansson »

Stocksbroverken gör Lesols tankar.
Fina grejer. Kolla in 4 slingorstanken
http://www.stocksbro.se/produkter/dalatanken.aspx
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av kiho »

Ang återvinningskoppling. Borde man inte kunna fixa det med en blandningsventil, på radiatorframledningen före cirkpump, om radiatorslingan är parallelkopplad mellan panna och tank? Blandningstemp ställs som önskad framledningstemp. Pannan töms på värme först sedan tar tanken över.
Skulle bli billigt värre om det funkar. Vad tror ni?
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Stegatorparn »

Intressant idé.
Tål att suga på. :wink:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av André »

Finns säkert många varianter på återviningskopplingen, Här finns lite att läsa http://www.regiongavleborg.se/download/ ... ellets.pdf

Min tanke med större tank på typ 2m3 som man kör med 63 graders termiskventil till o bara ladda halva tanken, radiatorreturen in typ 50 cm från botten samt TVA så man får tanken riktigt kall i botten då det förmodligen har lägre returtemp än från radiatorer.. 15-20 grader?
Då laddar man halva tanken 2 ggr så man kör pannan på så låg temp som möjligt första varvet för att sedan värma de till 80-90 grader med välisolerad tank, bästa möjliga verkningsgrad på de sättet.
Sen när brännaren stoppar öppnar växelventilen o tar från tankbotten som förhoppningsvis är Max 20 grader sen stoppar pumpen när pannan är tom på vv o växelventilen stänger igen, om jag inte minns fel växlade dom även in laddningen till tanken lägre ner för att inte störa skiktningen men de kanske är överkurs?
Ca 1000:- kostar en sån ventil sen måste man fixa en styrning som styr den..

Kan tänka mej att en bionet behöver starta ca 200 ggr/år om man kör på 10 kW då den inte ska behöva starta under sommar halvåret, blir iof bara ca 1000 kWh/år om man fick tömma pannan från 90-20 grader vilket gör ca 250 kg pellets/år om antalet starter blir vad jag tror..
Men de kan nog stämma om jag ser till min anläggning som bara har 500 l tank o kör på 16 kW, har fått 5000 starter på 8 år=625/år men med lägre effekt o dubbel vattenvolym så börjar man va nere på 200 starter/år...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wahligula
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 23:06
Ort: Skövde

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Wahligula »

Den där rapporten ovan är guld angående tank och anslutningar
Dalarnas Högskola har en rapport/test om TVA / slingor. TVA vinner men hittar inte länken.. Var det även om sol-inladdning? Växlare är mest effektivt, lite mer delar som kan krångla men pumpens energiförbrukning är försumbar. Tycker nästan det blir ett enklare system än slingor med olika inladdningsnivåer.. fast man kan ju ladda in på olika nivåer med växlare oxå, om man har en bra styrning, UVR 1611 är väl Top of the Line om man ska köpa färdigt. Finns det tillgång till PLC och programmeringskunskap gör man som man vill.

Laddpanna: hoppas jag att ULMA´s nya ladd panna är den bästa som finns, jag har en sån stående, ej installerad än:P 27l vattenvolym, superlätt att manuellt aska ur, ULMA´s 20kW brännare med aut. kompr. rengörning, skruv, laddomat 11-30. Får fixa styrningen av laddomaten själv, men det är en smal sak.
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Fox32
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 jan, 2013 04:31

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Fox32 »

Tack för alla bra tips om tankar och rapporter! Jag har funderat på det där med tankolymen.. Solpanelerna på ca 10kw styck kommer ju dundra på utav he#%^te på sommaren och enkelt kunna fylla acken *nästan oavsett volym. Jag har förstått att jag måste ha lite volym för att inte riskera kokning och har då tänkt mig mellan 1-1,5m3's tank alt två 750L tankar för att kunna koppla bort en på vintern?. Vid vilken volym går brytpunkten för när det "kostar mer än det smakar" att fylla given volymen med laddpannan? Högre ackvolym borde ge en större energiförlust i spillvärme samt göra systemet trögare att värma upp vid stor urladdning, ex när tjocka släkten skall duscha på julaftons morgon? :-)

Samt vad händer om man fyllt tankarna helt och de inte kan ta emot mer värme från panelerna. Kopplar man bort dem? Tömmer panelslingorna? För man vill ju inte ha glykolvatten pysa ut i ånga från expansionskärlet i pannrummet? Detta kommer kanske aldrig hända, men en tanke som slagit mig...

Som ni märker så skjuter jag frågor hej vilt här, men jag passar på mesans jag har gurus i tråden :-)

Mvh
F
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Roli »

När det gäller acktanksvolymen så kan man nästan inte få för stor volym.... en sanning med modifikation.
naturligtvis kan den bli för stor men om du väljer mellan två volymer ta den större du kommer inte att ångra dig. När det gäller laddning från panna så behöver man inte ladda hela tanken om man är rädd för att en stor del skall försvinna i förluster. Se till att få några extra anslutningar på höjden så kan du välja med hjälp av några ventiler om du vill värma övre delen, halva eller hela tanken. Har själv den möjligheten att välja på tre olika nivåer, hela tanken har jag aldrig laddat med pannan. Gäller ju naturligtvis om du väljer en enda stor tank, väljer du flera mindre så kan du ju stänga av en eller flera.

Skall man då välja en eller flera tankar? Flera tankar med samma volym som en enda läcker mer värme än den ensamma. Men det kan vara lättare att få in flera mindre än en stor så det är en balansgång mellan vad man skall välja.
Men har du plats och möjlighet att få in en stor acktanksvolym så hade jag inte valt mindre än en 2 m³ tank med tanke på din solfångararea. Om du tycker det verkar mycket så tror jag att du kommer ångra dig om du tar en mindre volym. För pannans del så behöver man inte ladda hela volymen enligt ovan. Min acktank på 1800 liter har mina solfångare på 11,3 m² fyllt ett antal gånger. Vad jag minns så här på rak hand så har solfångarsystemet gått i kok 2 gånger och tömt systemet via säkerhetsventilen. Efter detta så monterade jag en SYR-ventil (som vedeldarna monterar i pannan) i acktanken som börjar tappa varmvatten via den nedre VV-slingan när tanken når 95° i botten. Hur ofta detta händer vet jag inte på rak hand men definitivt några gånger varje sommar.
Så som mitt system ser ut nu tycker jag att min anläggning är så säker som det är möjligt, enda problemet som nu kan ske (vad jag vet) är att det skulle bli elavbrott när solen skiner som bäst. Då går mina solfångare snabbt upp i temperatur och trycket stiger tills säkerhetsventilen löser vid 9 bar.
Att tappa mina solfångare går inte per automatik eftersom både in- och utlopp sitter på ovansidan och de är kopplade i serie 4+3. Så om du skall kunna tappa ur solfångarna relativt lätt så skall inlopp sitta i botten och utlopp i toppen och solfångarna vara kopplade parallellt. Om det fungerar med din solfångartyp vet jag inte men min går inte att koppla så....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av André »

Håller helt med Roli ang acktanksvolym o helst bara 1 tank om det är möjligt, en stor ger mindre förluster än flera små o man ska isolera tanken ordentligt sen om man inte får in en rund är det bättre med en rektangulär tank än flera mindre runda.. En kompis har isolerat sin tank med 50 cm i topp o 40 cm i sidorna, Med sina 3700 l så eldar han bara 2-3 ggr/mån sommartid, Det är fd oljetanken han byggt om o den är bara 115 cm hög o 80 cm bred men den är lång som fjol om vintern :D Men det fungerar utmärkt med skiktning mm..

Anser att det är lättare att få det bra med slingor, sen kanske det går tumma på detta med laddning i olika nivåer? 19m2 solfångare bör ju värma rätt fint ändå o för Roli verkar den inte köra så ofta mot övre?
Kanske bara köra med en slinga som är 20 meter o som är utdragen från botten o upp till mitten? Bra om solfångarna får jobba mesta möjliga mot kallt vatten..

Kanske 2 slingor lågt i tanken, En solslinga o en kortare som blir kylslinga o använda syrventil som Roli för nödkylning när tanken når 95 grader i botten?

Nä kör på som sagt minst 2 m3 o isolera ordentligt o ladda halva tanken vintertid med återvinningskoppling så pannan tömms på värme efter varje eldning, blir minimala förluster även om pelletsen måste hjälpa till nån gång på sommaren.. Lätt med en slinga för sol o TVA samt kylslinga med syrventil, Blir simpel inkoppling o lite som kan strula samt att allt sköter sej automatiskt o om inte pelletsen går så hoppar elpatronen in..
Simpelt o automatiskt ska det va :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av André »

Vete fan vad jag tänkte när jag skrev här ovan, en slinga som kylslinga :shock:
Syrventilen tappar ju naturligtvis tappvv via TVA
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
filip71
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 09 feb, 2007 23:36
Ort: Ransta

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av filip71 »

Jag har haft 13m2 LESOL3+ och pelletsbrännare sedan 1997. I höstas skaffade jag lite solceller också (20m2, 2,88kW). Den första brännaren jag hade var en Pelda21 och 8 år senare blev det en Biona och de har båda gått sådär. Bara en sån sak att de inte tillverkas längre borde få vem som helst att backa från hela brännar-branschen. Har vartenda år stått stilla några dagar och har handlat reservdelar för minst 1500 om året (det blir 25000 det), och då har jag gjort jobbet själv. Visst är pellets enklare än ved och ingen annan på gatan har lägre uppvärmningskostnader än jag (räknat per m2), men om man nu inte älskar att stå och mecka sig skitig i pannrummet och med sin äkta hälft iklädd endast handduk alternativt komplett vinterklädsel hängande över sig "är det klart snart" så tycker jag man ska överväga 70-100m2 solceller och någon slags värmepump. Att säga sånt här är kanske att svära i kyrkan men jag har faktiskt börjat tröttna på krånglande pelletsbrännare. Senast idag faktiskt. Min solcelltank är på 750 liter och har en slinga i botten för sol och sedan två slingor för VV. Det var state-of-the-art då och jag tycker faktiskt att det funkat riktigt bra och de har betalt sig. Men jag vill nog påstå att solceller idag är smidigare, enklare att installera, sköta, bygga ut - dessutom kan man få bidrag om man har tur. Själv har jag inte tillräckligt med rättvänt tak för så mycket solceller så jag får väl leva med pelletsen ett tag till (och jo det blev mycket smidigare när jag gick från bulk till småsäck) men om någon kan ge bra tips på en ickekrånglande brännare så är jag verkligen intresserad (grejen är väl att de människorna behöver inte ägna tid åt dessa forum så deras tips förblir okända). Hoppas det kan vara till någon hjälp i djungeln, lycka till.
---
Iwabo Villa S2 (fd Pelda 21 & Biona Active) + Diom VedUnic panna
750 liter acktank + Laddomat + Eject rökgasfläkt
12,5 m2 LESOL 3+ solfångare, 4,88+2,4kW solceller
Fox32
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 jan, 2013 04:31

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Fox32 »

André skrev:Vete fan vad jag tänkte när jag skrev här ovan, en slinga som kylslinga :shock:
Syrventilen tappar ju naturligtvis tappvv via TVA
Alltså ytterligare ett plus för TVA när man kör solpaneler. Skulle man annars sätta en syrventil på den nedersta slingan i tanken och kyla av när man når 95 grader genom att tappa igenom kallvatten?
Fox32
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 21 jan, 2013 04:31

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Fox32 »

filip71. Tack för din post!

Det låter som om du haft otur med brännarna, eller detta är kanske standard!? Problemet är bara att när luftvattenpumpen pajar så kostar det 25000:- att laga även om man gör jobbet själv...

Detta bekräftar dock att det kan vara idé att köpa brännare som sällan krånglar men betala lite mer. Jag har en känsla av att rörbrännarna borde vara mer slitage på än koppbrännarna, men det är inget jag har belägg för. Någon som vet?

Ang soceller så är de fortfarande förhållandevis dyra och har ganska lång payoff-tid. Solpanelerna däremot är ju något helt annat, framförallt om man jämför med el...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Nytt pellets/sol system, börjar från noll och behöver in

Inlägg av Roli »

Fox32 skrev:Alltså ytterligare ett plus för TVA när man kör solpaneler. Skulle man annars sätta en syrventil på den nedersta slingan i tanken och kyla av när man når 95 grader genom att tappa igenom kallvatten?
Hur du skall koppla SYR-ventilen som kyler tanken vid för mycket inladdning. Beror på hur du skall "tillverka" ditt varmvatten.

Har du dubbla slingor (som jag) så kopplar du in SYR-ventilen så att den kyler den nedre delen på tanken via den nedre VV-slingan.

Och har du TVA så kopplar du SYR-ventilen så att den kyler tanken via TVA:n istället.

SYR-ventilen skall i de båda fallen användas som nödkylsystem så att inte acktanken och/eller solfångarsystemet går i kok.

Det André menade med sitt "rättningsinlägg" var att har du TVA så behövs ingen extra kylslinga eftersom TVA:n används i det fallet. Precis som du inte behöver någon TVA när du har dubbla slingor som "tillverkar" ditt varmvatten.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar